Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: zac
« skrivet: 02 januari 2011, 09:47:41 »

Har du monterat en yttre cirk pump eller kör du bara med den interna i VP:n ?
Skrivet av: Labold
« skrivet: 28 december 2010, 09:11:43 »

Om jag redan har max hastighet på cp:n. Jag har även max flöde på köldbäraren (minns ej om jag har mixtrat med den).
Varför är det negativt att ha hög diff på värmebäraren? Vad kan man göra åt det när pumpen redan går på högsta varvtal?

Alla värmepumpstillverkare som använder det köldmedium som finns i din pump rekommenderar diff på 5-10°, ofta med 8 som något slags idealvärde. Att man inte ska ligga för lågt i diff beror på att du inte får en fullständig kondensering. Jag vet inte om det finns någon köldmedie-kritisk anledning till att inte ha för stor diff, dvs att verkningsgraden i värmepumpningen skulle bli sämre i sig. Dock så innebär en stor diff att du kör ut en för hög framledningstemperatur (se nedan), och det i sig ger sämre värmefaktor.

Varför måste du då köra ut högre vb-fram vid hög  diff? Jo, dina radiatorers värmeeffekt avgörs av medeltemperaturen över radiatorn. Effekten anges ofta som xxx watt vid dt30, där dt 30 innebär att medeltemperaturen är 30 grader högre än rumstemperaturen. Eftersom de flesta har 20 grader inne så innebär det medeltemperatur på radden 50 grader. Sen bryr sig inte radden om hur medeltemperaturen åstadkoms, om den har in 60 och ut 40, eller in 55 och ut 45. Den ger samma effekt vilket som. Dock så kräver ditt hus en viss effekt, och därmed medeltemperatur, från radiatorerna för att kompensera husets värmeförluster till omgivningen. Låt oss säga att just ditt hus när det är 10 minusgrader behöver 4000 W effekt från raddarna. Låt oss sen säga att ditt radsystem ger 4000 W vid medeltemperatur på 40 grader. Diffen spelar ingen roll för hus eller radiator, effekten och medeltempen avgör. Men prylen som gör värmen bryr sig - värmepumpen! Har du 10 i diff gör den 45-gradigt vatten för att hålla värmen i huset, har du 20 grader diff gör den 50-gradigt vatten. Och verkningsgraden är sämre ju högre framledningstemp vp får jobba med.

Sen finns det andra problem. Med ett risigt flöde som ger dålig diff får du, beroende på radiatordimensionering, kanske helt enkelt inte ut tillräckligt mycket värme till huset för att hålla innetempen. Du får kortare gångtider och fler start/stopp vilket inte är bra för pumpens livslängd. Du löper större risk att kompressorn stannar vid svinkyla och kontinuerlig gång pga att pressostaten löser ut eller hetgasen blir för varm.

Hursomhelst, det finns anledningar till att diff 8° anses vara optimalt. Hur ska du då komma dit om du redan har högsta läge på cp? Rensa smutssilar är en grej som redan nämnts. Sen börjar man ju fundera varför det är så lågt flöde? Flödet bestäms av drivtrycket och motståndet. Vi vet ju att du har max drivtryck eftersom cp står på maxm (förutsatt att cp funkar som den ska). Återstår motståndet. Då frågar man sig, vad har du för radiatorer och vad har du för rör dit? Långa sträckor med smala rör? Mycket böjar på vägen? Vanligtvis är detta inget problem. Snarare kan man fråga sig om du har strypt in raddarna för hårt. Den minst gynnade radiatorn (alltså den med i grunden högst flödesmotstånd) skall vara helt öppen. Jag har själv strypt bort mig på mitt system en gång, gick runt och ströp och ströp mer för att uppnå balans i systemet, till slut hade jag så högt totalmotstånd att cp inte orkade ge ett bra flöde. Det här vet du bäst själv, men det kan vara värt ett test:

Har du radtermostater så skruva bort dem. Rekommenderar sen att du prövar att öppna alla strypventiler på hela värmesystemet (notera vad du gör så du kan gå tillbaka). Så kan du se vad som händer med temperaturerna. När du öppnar strypventilerna så kommer du ju också märka om det finns någon eller några raddar som var helt ostrypta.
Skrivet av: Jalle H
« skrivet: 28 december 2010, 01:09:04 »

Om jag redan har max hastighet på cp:n. Jag har även max flöde på köldbäraren (minns ej om jag har mixtrat med den).
Varför är det negativt att ha hög diff på värmebäraren? Vad kan man göra åt det när pumpen redan går på högsta varvtal?

/Jörgen
Rensa silarna om du inte gjort det är väl ett bra ställe att börja på. Är det mycket skit bromsar det flödet.
Skrivet av: Jörgen_99
« skrivet: 27 december 2010, 22:39:26 »

Om jag redan har max hastighet på cp:n. Jag har även max flöde på köldbäraren (minns ej om jag har mixtrat med den).
Varför är det negativt att ha hög diff på värmebäraren? Vad kan man göra åt det när pumpen redan går på högsta varvtal?

/Jörgen
Skrivet av: Labold
« skrivet: 27 december 2010, 09:34:41 »

Hej!

Jag undrar vad som är maximal ut-temperatur på värmebäraren utan tillskott?
Jag får strax under 50 grader medan in-temperaturen ligger på ca 37 grader, så
diffen är 12-13 grader. Är det en rimlig siffra vid kontinuerlig drift?

Anledningen till min undran är om pumpen ger maximalt vad den klarar eller
om det skulle behövas något underhåll på den? (Skulle önska att den gav lite
mer innan jag kopplar in tillskottet)

Det är en IVT 9kW från 2006. Köldbäraren har en diff på ca 3 grader.


Öka hastigheten på värmebärarens cirkulationspump, du har för hög diff.

Vad din maximala vb-ut-temperatur är utan tillskott kan ingen svara på här. Det avgörs av ditt hus klimatskal och radiatorsystem. När värmeförlusterna från ditt hus till omgivningen är lika stora som den energimängd som värmepumpen tillför radiatorvattnet, uppnår du en stabil vb-ut-temp, där har du din maxtemp (detta förutsätter att ditt radiatorsystem klarar att avge lika mycket värme som vp tillför). Blir det sen kallare ute, kommer vp inte klara att upprätthålla denna vb-ut-temperatur eftersom husets värmeförlust till omgivningen ökar. Då kliver tillskottet in. Min vp i mitt hus klarar att värma värmebäraren till 46 grader när det är så kallt ute att den börjar "fundera" på tillskott.

Ovanstående är alltså hur det bör funka när det är kallt ute och tillskott överhuvudtaget är aktuellt. Givetvis kan värmepumpar ge en högre vb-ut-temp, och gör det när det är varmare ute och gångtiderna är kortare. I dåligt optimerade system med underdimensionerade radiatorer, liten vattenmängd eller kortslutna radiatorer blir temperaturerna högre, inte sällan så höga att vp stannar pga för hög temperatur. När vp gör varmvatten blir vb-ut 55-65 grader beroende på vp-modell.
Skrivet av: bece
« skrivet: 27 december 2010, 08:28:19 »

Hej!

Det är ett tvårörs system. Vad är Cp:n?

/Jörgen
Cirkulationspumpen!
Skrivet av: Jörgen_99
« skrivet: 27 december 2010, 08:23:12 »

Hej!

Det är ett tvårörs system. Vad är Cp:n?

/Jörgen
Skrivet av: Remo
« skrivet: 27 december 2010, 01:32:50 »

Har du ettrörssystem eller tvårörssystem och vilken hastighet går VB Cp:n. Om du har möjligheter att öka hastigheten på Cp:n så gör det 12-13ºC är lite för hög differens. Kalla sidan är det ingen större fel till
mindre pumparna  seger dom 2-3ºC en 9:a kanske något högre.
Men ettrörssystem är det svårare komma ner med differensen på VB kärskild när det är kalt.
Skrivet av: Jörgen_99
« skrivet: 27 december 2010, 01:09:38 »

Hej!

Jag undrar vad som är maximal ut-temperatur på värmebäraren utan tillskott?
Jag får strax under 50 grader medan in-temperaturen ligger på ca 37 grader, så
diffen är 12-13 grader. Är det en rimlig siffra vid kontinuerlig drift?

Anledningen till min undran är om pumpen ger maximalt vad den klarar eller
om det skulle behövas något underhåll på den? (Skulle önska att den gav lite
mer innan jag kopplar in tillskottet)

Det är en IVT 9kW från 2006. Köldbäraren har en diff på ca 3 grader.

Mvh
Jörgen

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!