Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta ut jordvärmeslingor till utedel  (läst 1402 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Andersson

  • Gäst
Jonas Andersson
Byta ut jordvärmeslingor till utedel
« skrivet: 06 juni 2016, 17:15:00 »
Hej, Jag har en Varmitek värmepump med jordvärme. Då vi funderar på att bygga en nedgrävd pool och har fyllt hela tomten med markslingor vill jag nu se på möjligheten att byta ut slingorna och sätta ett uteluftsaggregat kopplat till min Varmitek. Är detta ens möjligt? Har någon annan gjort det? Vad finns det för risker med det?

Tacksam för alla kreativa och seriösa svar.

Mvh,
Jonas

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byta ut jordvärmeslingor till utedel
« Svar #1 skrivet: 06 juni 2016, 18:07:29 »
Kan inget om Warmitek, har de styrning för avfrostning av utedel, eller har du tänkt bygga det själv?
En jordvärmepump som används med utedel måste växla över flöde av varmvatten mot utedelen för att avfrosta den vid behov.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Byta ut jordvärmeslingor till utedel
« Svar #2 skrivet: 05 juli 2016, 22:40:40 »
Hade liknande tanke att köra en bvp mot ett batteri ute. Betydligt bättre cop när det är varmt ute och även billigare installation. Men min tanke var att det inte går att köra när det är mycket kallare än -5.

Så i ditt fall är nog svaret nej såvida du inte bor i södra delen i landet där det inte blir kallt. Du kan gräva av jordslingan och korta av den den delen som går bort för poolen.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta ut jordvärmeslingor till utedel
« Svar #3 skrivet: 06 juli 2016, 07:26:27 »
Hur mycket plats finns kvar för jordvärmeslingorna?
Jag skulle nog fortsätta med jordvärme, men om poolen ska värmas med värmepumpen så behövs kanske all energitillskott som går att få för att undvika permafrost i trädgården?
Typ frånlufsåtervinning, frikyla mm?

Räcker inte det så borra, det ger minst problem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!