Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ökad mängd kylmedium i expansionskärlet  (läst 1518 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HenrikJ

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malung
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man vet mindre än man anar.
Ökad mängd kylmedium i expansionskärlet
« skrivet: 09 januari 2006, 11:54:24 »
Kylmediumet ökade till närapå full expansionsbehåller i helgen. Installatören tror att det beror på luft i slingan. Hur kan man avlufta den? I såannafall hur? Vad kan det annars vara? Kan det vara så enkelt så att rören bara krymt av kylan och därför tryckt upp vätskenivån eller är det is i borrhålet?

Har en Thermia Villa 60

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ökad mängd kylmedium i expansionskärlet
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2006, 12:11:37 »
Det gör så om det fryser i borran.
Vilken temp har du på borran??? på stig och returledningen?

har du kört i flera år tidigare utan problem?

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad HenrikJ

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malung
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man vet mindre än man anar.
SV: Ökad mängd kylmedium i expansionskärlet
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2006, 14:39:27 »
Jag är så ny på pumpen (nyss köpt huset) så jag vet bannemig inte var jag läser av tempen. Ska forska i det... Fick tag på förra ägaren som berättade att de hade haft samma fenomen, men det skulle, enl installatör, att det var röret som krymte pga kylan. Återkommer med värden.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ökad mängd kylmedium i expansionskärlet
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2006, 15:59:47 »
Du har antagligen en viss isbildning runt slangen men det är ingen fara så länge inte delta KB ökar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ökad mängd kylmedium i expansionskärlet
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2006, 01:19:32 »
Hej!
Borde det inge kunna ha med grundvatten nivån att göra? om det är nyborrat så sägs det ju att det tar ett tag för den att stabilizera sig...???
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad HenrikJ

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malung
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man vet mindre än man anar.
SV: Ökad mängd kylmedium i expansionskärlet
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2006, 08:08:21 »
Hålet är sedan -99 så det har stabiliserat sig. Nu sjönk brinet så pass så det blev ok igen. Installatören tror att det bara är is på slangarna. Får ha koll på den så det inte pressar ut brinet för mig. Pumpen har ingen inbyggd temp mätning för brine in/ut så jag får hålla koll på rörtempen. Mellan vilka värden ska det ligga?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ökad mängd kylmedium i expansionskärlet
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2006, 18:16:26 »
Hålet är sedan -99 så det har stabiliserat sig. Nu sjönk brinet så pass så det blev ok igen. Installatören tror att det bara är is på slangarna. Får ha koll på den så det inte pressar ut brinet för mig. Pumpen har ingen inbyggd temp mätning för brine in/ut så jag får hålla koll på rörtempen. Mellan vilka värden ska det ligga?

Skillnaden mellan brine in/ut skall helst ligga under 5 grader
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!