Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rumsgivare IVT Greenline C7?  (läst 19216 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pender

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skärblacka
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Rumsgivare IVT Greenline C7?
« skrivet: 05 januari 2008, 10:31:54 »
Vi har en tre år gammal värmepump enligt ovan kopplad till en markslinga. Den har fungerat bra så när som ett par ventilhaverier ( som inte gått på IVT´s försäkring för att dom varit för billiga att reparera!). Ett problem är dock när innetemperaturen går ner av någon anledning tex om det blåser mycket ute eller när det har varit strömavbrott. Pumpens automatik knallar bara på som vanligt och känner av utetemperaturen. Vi frågade när VP installerades om det inte skulle vara någon innegivare och man sa då att den fungerade bättre utan. Jag undrar nu om någon har erfarenhet av om det skulle fungera bättre med att sätta in en innegivare. Skulle den kunna höja effekten vid sådan väderlek som vi har idag? Det är -1 ºC men blåser småspik. Vi har bara 17 ºC inne i nedervåníngen mot normala 19 - 20 ºC.

Utloggad zigge65

  • f.d. elektriker numera Va-processtekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare IVT Greenline C7?
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2008, 10:46:06 »
Jag har precis samma problem just nu. -3 grader och blåser satan. Har dragit upp kurvan till 4.5. Har svårt för att tro på innegivare då mitt gamla hus definitivt inte har någon öppen planlösning. Min installatör rekommenderade inte innegivare tydligen vanligt bland IVT installatörer. Någon som har en annan åsikt?
IVT Greenline HT+C7 inst.sep. 2007 400 meter markslinga 1-plans villa  med källare 101+101m2 byggÃ¥r 1963.Bor i SmÃ¥land.2 vuxna.Älskar elektriska apparater därav hög hushÃ¥llsel. Förbrukning 30 nov 13-30 nov 14: VP 4800kwh HH + vp garage 10637 kwh  Totalt 15437 kwh
1 styck MSZ-GE35VAH till fristående garage på ca:45m2.
Drifttagen 15 dec.-2010.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Rumsgivare IVT Greenline C7?
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2008, 10:50:53 »
Samma väder här, några minus och blåser svinet.
Jag har rumsgivare och tyvärr kan den inte reglera så mycket som behövs nu.
Fungerar utmärkt höst/vår, men vid kyla och blåst fixar den inte riktigt det den ska.


Pender, dra upp värmen lite bara så löser det sig. :)
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Rumsgivare IVT Greenline C7?
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2008, 10:54:11 »
En rätt placerad innegivare är mycket bra, allt annat är fel. Jag tror att dom som säger att det är bättre med enbart utegivare inte förstÃ¥r funktionen. Innegivaren tar inte över styrfunktionen utan kompletterar och hjälper datorn att "hitta" rätt nivÃ¥ pÃ¥ framledningstemperatur. Min mor har en likadan pump som du med innegivare i ett hus frÃ¥n 50-talet och där fungerar det mycket bra, själv har även jag innegivare (dock av annat fabrikat) och det fungerar perfekt. SÃ¥ mitt rÃ¥d är, skaffa en innegivare.  Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Rumsgivare IVT Greenline C7?
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2008, 11:23:09 »
Min kompis som har ett hus som är väldigt utsatt för vind och har en IVT C5 fick  ca tre grader kallare när det blÃ¥ste rejält. Hos mig brukade det sjunka ca 1 - 1,5 grad. Han ville ha hjälp att sätta in en givare sÃ¥ dÃ¥ passade jag pÃ¥ att köpa en till mig ocksÃ¥.

När man ser hur enkelt uppbyggd den är så kan man köpa grejorna på Elfa. Om du söker så tror jag att det finns en komponentförteckning någonstans under IVT.

I går och i natt har dt blåst rejält men innetempteraturen sjunkit från 22 till 21,7 grader. Min kompis som var mest utsatt är helnöjd och säger att det fungerar perfekt.

Eftersom man kan ställa in semestersänkning med innegivare så tjänade jag in givaren första semestern. 14 dagar i Thailand med -20 grader här hemma gjorde att semestersänkingen såg till att hålla 16 grader inne hela tiden. Så istället för ca 60 - 80 timamr elpatronstöttning så var det 2 timmar och det var varmt och skönt inne när jag kom hem.
« Senast ändrad: 05 januari 2008, 21:45:49 av lubbis »
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Rumsgivare IVT Greenline C7?
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2008, 11:33:23 »
IVT:s innegivare kostar ca 200 om jag minns rätt, så köp en och prova.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad jfjeldsted

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Taastrup, DK
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare IVT Greenline C7?
« Svar #6 skrivet: 03 november 2008, 14:45:50 »
Hej med jer

I rekommenderer indegiver til IVT Greenline. kan nogen fortælle mig hvor jeg kan bestille en. Helst original.

Mvh/Jan
IVT Greenline, 9 KW, 90m2 gulvvarme, 90 m2 radiator tilkommer senere. 400m slange i jord. Villa, 3 etager.

Utloggad heliotropen

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare IVT Greenline C7?
« Svar #7 skrivet: 03 november 2008, 20:06:00 »
Vi har ett hus som är byggt 1938 och isoleringen är lite sådär kan man säga. Blåser det mycket fladdrar det nästan i gardinerna ;). Beställde en rumsgivare och satte fördelningen på 50% ute och 50% inne och tycker det fungerar mycket bra. Vi har en IVT E5 som nu är 6 år.
/Fredrik
IVT E5 med accumulatortank på 300 liter, installerad 2003. 115 m borrhål.
Hus på 125 kvm i två våningar plus källare, byggt 1938. ~13000 kwh/år.

Utloggad MR_X

  • grubbelgubbe
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: bergslagen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare IVT Greenline C7?
« Svar #8 skrivet: 06 november 2008, 22:43:08 »
Vi har ett hus som är byggt 1938 och isoleringen är lite sådär kan man säga. Blåser det mycket fladdrar det nästan i gardinerna ;). Beställde en rumsgivare och satte fördelningen på 50% ute och 50% inne och tycker det fungerar mycket bra. Vi har en IVT E5 som nu är 6 år.
/Fredrik
Innegivarn fungerar på följande sätt att om du valt 20 grader och har rumsgivarpåvarkan på 5 så för varje tiondel som nuvarnade rumstemp skiljer från börv så läggs 5 tiondelar av eller på kurvan du valt.
Så har du 20,5 så sänker innegivarn kurvan med 2.5 grader, 20,1 så sänker han 0,5...
Jag kör aldrig rumsgivarpåverkan högre än 5 på mina pumpar, 5 eller mindre beroende på hur dom blir påverkade av tex öppen spis

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Rumsgivare IVT Greenline C7?
« Svar #9 skrivet: 08 november 2008, 13:47:02 »
Hej!

Grabben har en rumsgivare liggande, dock inte monterad, vilket vi nu skall försöka göra. Han har en IVT Greenline E 7, installerad 2002 (?) av den förra ägaren.

Att installera givaren verkar vara enkelt, bara att ansluta de båda trådarna till plint GT5. Men sedan måste man in i servicemenyn och kvittera givaren. Är det bara att hålla menyknappen inne i 10 sek och sedan och sedan vrida ratten tills man kommer till "Extra givare" och bekräfta GT5? Sén är allt klart?

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad tjosan

  • Nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare IVT Greenline C7?
« Svar #10 skrivet: 08 november 2008, 16:50:28 »

När man ser hur enkelt uppbyggd den är så kan man köpa grejorna på Elfa. Om du söker så tror jag att det finns en komponentförteckning någonstans under IVT.

Hittar inte någon givarbeskrivning på forumet, har du möjligtvis en kopia på schemat?

Tack på förhand

Utloggad MR_X

  • grubbelgubbe
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: bergslagen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare IVT Greenline C7?
« Svar #11 skrivet: 09 november 2008, 16:14:34 »
Hej!

Grabben har en rumsgivare liggande, dock inte monterad, vilket vi nu skall försöka göra. Han har en IVT Greenline E 7, installerad 2002 (?) av den förra ägaren.

Att installera givaren verkar vara enkelt, bara att ansluta de båda trådarna till plint GT5. Men sedan måste man in i servicemenyn och kvittera givaren. Är det bara att hålla menyknappen inne i 10 sek och sedan och sedan vrida ratten tills man kommer till "Extra givare" och bekräfta GT5? Sén är allt klart?

Sture
Yes. när du är inne i service så gå till 5.13

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!