Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eco Heat 408 Dimesionering radiatorer samt kod för antal starter  (läst 2237 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Josefsson1

  • Gäst
Josefsson1
Eco Heat 408 Dimesionering radiatorer samt kod för antal starter
« skrivet: 14 januari 2015, 17:16:12 »
Hej! Nyss installerat en EcoHeat 408 samt vattenburet i mitt ca 100 år gamla timmerhus. Har i princip renoverat hela kåken och det har varit många puckar samtidigt under resan att hålla koll på. Värmepumpen är jag hittils supernöjd med och allt fungerar fint! Lite forumnörd som man är så hittade man ju hit och började snöa in på massa saker.

De senaste är att jag nu tittar på dimesioneringen av radiatorerna. Hittils är endast nedervåningen igång och där har jag installerat 5 element plus 10 m2 golvvärme som skall värma ca 80 m2 inkl. golvvärmeytan. Elementen är tvåradiga av typ 21 och 100 cm långa och 50 cm höga (5m2 radiatoryta?). Om jag sen börjar titta vad som skrivs här så verkar detta vara i underkant.

Huset är nog inte vidare isolerat (fasad-timmervägg-tretex-gips) men värmen fungerar fint med dagens ca 0 till -5 som det varit sedan installation för ett par veckor sedan med ca 20 grader inne.

Det jag regerar på är att framledningstempen är rätt hög, ca 43 grader vid 0 grader ute. Är detta något att bry sig om i och med att det fungerar eller är det bara att installera ett par element till asap för att kunna minska framledningstempen och driftskostnader?

Hur som helst är det ett jäkla lyft frÃ¥n endast en kamin...  tummenupp 8)

Sen är det någon som vet vad det är för fabrikskod för att få upp driftsinfo om antal starter på maskinen?

Med vänlig hälsning J //

Utloggad PigBay

  • Leif
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skutskär
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kod=0014 för info
CTC Ecoheat 410 i garage med kulvert in till hus där  80 l vvb slutvärmer tappvatten.  1 m3 Solvärmetank  med 80 vacuum-rör i 75 graders vinkel mot söder, in i toppen och mitten via trevägsventil och tempgivare (Plattvärmevvx) Dockad mot Ecoheaten, Hus 170 m2+garage 75m2

Josefsson1

  • Gäst
Josefsson1
SV: Eco Heat 408 Dimesionering radiatorer samt kod för antal starter
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2015, 19:33:28 »
Super, tackar!  tummenupp

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
43 låter högt vid 0grader. du måste kolla max temp på värmegolvet om du inte har en egen slinga för det, jag har satt max framledning till 45 grader på min pump för vi har ingen egen slinga till golvet.

Du ska köra med helt öppna termostater på elementen för att se om du har rätt kurva.
termostaterna ska egentligen bara stänga om du får extra värme från tex. sol eller andra källor.
När du kör helt öppna termostater bör man kolla Temp deltat över varje element, kan behövas strypas eller öppnas.

Josefsson1

  • Gäst
Josefsson1
SV: Eco Heat 408 Dimesionering radiatorer samt kod för antal starter
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2015, 14:09:10 »
Jag har en egen slinga för golvet tror jag, sitter en shunt till detta med en termostat så då är det väl en egen slinga? Alla element är fullt öppna och kurvlutning 50 kurvjustering +5. förstår att detta är en rätt hög kurva men frågan är om det är värt att installera ett par element till för att kunna sänka kurvan..?

Som jag förstår det så kommer jag nu leda fram 55 grader vid -15 och detta klarar pumpen utan el. men är det väldigt oeffektiivt? Har spärrat framledning till max 55 gr. Dagar då det är kallare än -15 här på västkusten är lätträknade och i så fall har jag inte ont av att bara tända i kaminen för att kompletteringsvärma. Det som däremot skulle störa mig är om man kör hela systemet väldigt oeffektivt en stor del av året.

Tack för svaren!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!