Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Spara CTC Electronic  (läst 1716 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad klemens

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumps-n00b!
Spara CTC Electronic
« skrivet: 25 september 2007, 14:39:35 »
Hej,

Har idag en 105:a (V3) som sitter kopplad mot en CTC electronic. Separat och dålig VVB.
Blandat radiatorer och golvärme med separat cirk.pump och shunt.

Ska byta mot och installera en Eco El låg modell och kastar därmed ut gamla VVB.
(Eco El och diverse material är redan beställt - kommer vilken dag som helst.)

Jag tänker använda den gamla cirk-pumpen från Electronicen för radiator/golvärme-slingan. Från början hade jag tänkt skruva ut den och slänga resten - men nu är jag inne på att låta hela electronicen sitta och docka in den direkt efter Eco El:en istället. Dock kopplar jag om så att pumpen styrs/drivs av Eco El:en. Sedan stänger jag av eller skruvar ner kurvan på Electronicen så den inte arbetar.

Vad vinner jag dÃ¥ pÃ¥ det - jo jag fÃ¥r temp och tryckmätare gratis, en eventuell reserv om Eco El:en pajjar - samt dessutom lite enklare installationsjobb.  ;D
Dessutom fÃ¥r jag en större volym iom den inbyggda tanken (20liter) - det är dock där ni kommer in i bilden. Jag är osäker pÃ¥ om det är bra eller inte.  Sc:,h
Att ha stor volym för VP att jobba mot har jag förstått - men denna sitter ju inte på den kretsen - utan på radiatorkretsen...

SÃ¥ - kan ni se nÃ¥gra stora nackdelar med att lÃ¥ta Electronicen sitta kvar???   Eller är det t.o.m. smart???   8)

Tack för utmärkt forum. *vinkar*

MvH, Klemens
CTC EcoAir 105 + CTC Electronic = Halvbra
Motto: Själv är bäste dräng.

errol404

  • Gäst
errol404
SV: Spara CTC Electronic
« Svar #1 skrivet: 01 oktober 2007, 19:14:06 »
Är electronicen i bra skick så får du väl göra det om du vill, men jag tycker det verkar vara ett merjobb bara för en manometer.
Visst kan man både ha hängslen och bälte, men du gör som du vill.
Electronicen sitter förmodligen på toppen av en vvb och den skall väl ut (säkert runt 20 år) ?
Släng den...... ;)

Utloggad klemens

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumps-n00b!
SV: Spara CTC Electronic
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2007, 21:00:19 »
Hej  - och tack för synpunkten.
Trodde jag ställt en FÖR dum frÃ¥ga eftersom ingen svarade...   :-\

Men det hela installerades i helgen - och jag gjorde som du föreslog - kopplade bort electronicen och snodde cirkpumpen.
Manometer hade jag redan på Expansionstanken kom jag på - och så frigjorde jag 1m2 golvyta i tvättstugan till frugans stora glädje.
Så Electronicen och den gamla VVB som den mycket riktigt stod på står nu på gårdsplan - får se om det blir skroten eller blocket...
NÃ¥gon här som är intresserade av gamla men fungerande grejjer???   ;)

Tack och hej.
CTC EcoAir 105 + CTC Electronic = Halvbra
Motto: Själv är bäste dräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!