Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbolagsmutade BV leverantörer  (läst 38500 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #120 skrivet: 10 mars 2011, 22:46:32 »
Nu undrar jag om datan och mätvärderna kommer från tillverkarnas uppgifter eller är hämtade från verkligheten.

I verkligheten så bör ju lite olika faktorer spela in.

1. Placeringen av utrustningen. (Ort)
2. Isoleringen av byggnaden eller byggnaderna.
3. Isoleringen av ev kulvert mellan byggnaderna
4. Injusteringen av utrustningen
5. Stödeldning
5.1 Vilken typ av stödeldning kW över tid? Är det en luffarkamin eller en Tulikivi som understödjer.
6. Hur många som bor i hushållet
6.1 Personerna i hushållets vanor med varmvatten.
6.2 Temp i huset
7. Ev el slingor i dusch eller hall utrymmen
8. Hushållsel
9. Torttumlare, torkskåp mm
10. Ev återvinningssystem FLM eller FTX
11. Borrhålets djup
12. Borrhålets effekt

Listan kan göras lång.

Jag tvivlar att man kan jämföra äpplen och päron men det jag vill komma till.

Mina frågor är:

1. Vilken av märkena ger bäst garantiåtagande

2. Viklen av märkena är enklast att hantera för en amatör

3. Vilken av märkena har flest tillbehör

4. HÃ¥llbarhet

5. Ljudnivå

Till VP Oraklet.
Helt rätt att knalla ner till -20 eller varför inte kallare som det varit de två senaste vintrarna.

Lite mindre snack nu om att frÃ¥nluftarna är bäst  :)


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #121 skrivet: 10 mars 2011, 23:42:43 »
Antifreeze, vi talar ju om bergvärme nu, och tempen på köldbäraren blir ALDRIG -20 grader, i en klent dimensionerad borra kan den i västa fall hamna på -4 grader, men normalt ligger inkommande KB (lite beroende på var i landet man befinner sig på mellan +2 och -2°C, där +2 representera en rejält tilltagen borra, och -2 representerar en klen borra.

Alla dina punkter i listan skall naturligvis den som räknar på jobbet ta hänsyn till, men man kan komma väldigt nära sanningen emd enbart "tidigare förbrukning" som ledvärde när man gör en kalkyl på ett hus där det finns en historik över energiförbrukningen.
Din punktlista är en bra beskrivning på det vi brukar säga att "installatören är viktigare än valet av maskin" om man vill ha en väl fungerande anläggning som dimensionerats rätt.

Mina svar på dina frågor:

1. Det är små skillnader, vill du lång garanti så erbjuder nog de flesta stora tillverkarna liknande försäkringslösningar där du mot någon tusenlapp kan försäkra bort självrisk och avskrivning på din vanliga hemförsäkring.

2. Små skillnader även här, det är i princip samma paramerar som skall ställas in, och även om det skiljer lite på reglerdatorerna så skall du kunna vandra runt i oilka menyer för att göra inställningarna.
Utan manual är det inte helt enkelt på någon av fabrikaten.

3. Även detta är rätt lika, alla erbjuder idag onlineloggning, och i övrigt finns det inte så mycket tillbehör, frånluftsmoduler, poolstyrningar, rumsgivare os.v. har alla större fabrikat.

4. Omöjligt att säga, det vet vi först när de slutar fungera, och då är de nya helt annorlunda... Rent generellt finns det väl ingen av de stora tillverkarna som man behöver varna för idag, jag skulle i vart fall inte anse det.

5. Kan jag inte svara på, lyssnar inte så ofta på dem, och speciellt har jag inte kommit i kontakt med så många NYA maskiner så att jag kan uttala mig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #122 skrivet: 10 mars 2011, 23:59:29 »
Alla dina punkter i listan skall naturligvis den som räknar på jobbet ta hänsyn till, men man kan komma väldigt nära sanningen emd enbart "tidigare förbrukning" som ledvärde när man gör en kalkyl på ett hus där det finns en historik över energiförbrukningen.
Här vill jag vis av erfarenhet flika in en liten varning när det gäller tidigare förbrukning. Se till att den gäller ett köldår, jag hade själv bara tillgång till året innan och det var extremt varmt, men det visste jag inte då. Nu vet jag bättre. ???
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #123 skrivet: 11 mars 2011, 00:10:57 »
Ok att tråden har blivit lite off topic men den blev nog ännu mer off topic efter antifreeze inlägg :)

Bopakoster:
En energideklartion, som i grunden oftast bygger på den faktiska förbrukningen enligt elbolaget, skall innehålla ett värde som är korrigerat vad gäller temperatur för att återspegla vad som för orten anses vara snittemperatur. Sen om detta stämmer är ju en annan fråga...

Antifreeze:
1. Nibesäljaren jag pratade med ansåg att ivt hade bäst garanti?? men han sa något om att om man tecknar en tilläggsförsäkring så spelar det ingen roll. Kolla även med ditt försäkringsbolag. Jag har för mig vissa har ett inbyggt tillägg beroende på vilken villaförsäkring du har (tillägg etc).

2. När man har tillgång till den samlade expertisen på värmepumpsforum spelar det ingen roll att man är amatör. Här finns ju svar på alla frågor. Speciellt frågor relaterat till inställning av maskiner. Det är väl mer rörliga svar när det kommer till köp-processen.
Men ett tipps kan ju vara att ha en maskin såsom Optimum eller G2 då denna själv steglöst styr CP på båda sidor för att uppnå optimal diff.

3. Kolla in tråden om thermialinks nya centralstyrning. samt denna sälj-pdf http://www.thermia.se/produkter/thermia_link_externfolder_swe_110225_id3732.pdf. Ser riktigt trevligt ut. Det går även att koppla något som heter thermiq.net (3e part) för online meck (billigt) http://www.thermiq.net/hp/index.php för exempel.

4. personligen tilltalas jag av inverter pumpar givet enkelheten vad avser dimensionering. Men jag är lite tveksam till hållbarheten utan att ha några belägg för detta.

5. Jag har hört extra gott om thermia G2 och Nibe 1245 i detta avseende. Men det är inte självupplevt.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #124 skrivet: 11 mars 2011, 00:15:04 »
Nu ser det ju ut som jag jobbar för thermia.

Men så är inte fallet. Och inte heller har jag någon erfarenhet så mitt inlägg är väl inte värt många öre.

Det känns ju som man kan gå med vilken tillverkare som helst typ.. så det blir ju att man utifrån personliga preferenser hittar det som känns mest rätt. I mitt fall har det inneburit att jag fastnat lite för thermia. Och precis som med alla andra märken är det ju ganska sällan man hör något dåligt om dessa.

Precis som många andra sagt tidigare gäller det ju att man väljer en installatör kan har förtroende för. Maskinen är säkert sekundär i det stora hela. (säger jag 500 poster senare)....
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #125 skrivet: 11 mars 2011, 00:20:43 »
Nu ser det ju ut som jag jobbar för thermia.

Men så är inte fallet. Och inte heller har jag någon erfarenhet så mitt inlägg är väl inte värt många öre.

Det känns ju som man kan gå med vilken tillverkare som helst typ.. så det blir ju att man utifrån personliga preferenser hittar det som känns mest rätt. I mitt fall har det inneburit att jag fastnat lite för thermia. Och precis som med alla andra märken är det ju ganska sällan man hör något dåligt om dessa.

Precis som många andra sagt tidigare gäller det ju att man väljer en installatör kan har förtroende för. Maskinen är säkert sekundär i det stora hela. (säger jag 500 poster senare)....
Du gör säkert som jag gjorde, väljer den installatör som du har förtroende för (och kanske goda referenser). Jag trivs med min även om vi missade lite på dimensioneringen. Det uppvägs mer än väl av fortsatt gott samarbete. *vinkar*
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #126 skrivet: 11 mars 2011, 00:23:50 »
-20 grader... Jag tänkte bara ge en  --/ till alla som bara tycker att det är såååå bra med FVP. Menar naturligtvis ute tempen. Inget annat.  :D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #127 skrivet: 11 mars 2011, 06:49:31 »
Om jag inte minns fel är det väl Viessman som i sina senaste värmepumpar har laddat på med allt du kan tänka dig i form av lull-lull.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #128 skrivet: 11 mars 2011, 07:51:49 »
Nu ser det ju ut som jag jobbar för thermia.

Men så är inte fallet. Och inte heller har jag någon erfarenhet så mitt inlägg är väl inte värt många öre.

Det känns ju som man kan gå med vilken tillverkare som helst typ.. så det blir ju att man utifrån personliga preferenser hittar det som känns mest rätt. I mitt fall har det inneburit att jag fastnat lite för thermia. Och precis som med alla andra märken är det ju ganska sällan man hör något dåligt om dessa.

Precis som många andra sagt tidigare gäller det ju att man väljer en installatör kan har förtroende för. Maskinen är säkert sekundär i det stora hela. (säger jag 500 poster senare)....

Jo nog börjar det bli dags för dig att få tummen ur! --/
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #129 skrivet: 11 mars 2011, 07:54:36 »
nästa vecka gäller det, sen åker jag bort på bv semester
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #130 skrivet: 11 mars 2011, 19:55:01 »

Beror helt på framledning Nibe är kraftigare vid 35 grader men svagare vid 55 grader så i normalfallet är nog Thermian lite kraftigare.

Nu börjar det ju bli lite goddag yxskaft här.
Om Niben behöver spetsa pga sjunkande effekt är det ju hög framledning vi pratar men med en dimensionering efter nominell vid 0/35.
Alltså har man valt en kraftigare Thermia(än Niben) som då behöver ett djupare hål för att nå samma KB-in som Niben.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #131 skrivet: 11 mars 2011, 20:29:12 »

Beror helt på framledning Nibe är kraftigare vid 35 grader men svagare vid 55 grader så i normalfallet är nog Thermian lite kraftigare.

Nu börjar det ju bli lite goddag yxskaft här.
Om Niben behöver spetsa pga sjunkande effekt är det ju hög framledning vi pratar men med en dimensionering efter nominell vid 0/35.
Alltså har man valt en kraftigare Thermia(än Niben) som då behöver ett djupare hål för att nå samma KB-in som Niben.

Hänger inte med vem har valt vad Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #132 skrivet: 14 mars 2011, 08:25:58 »

Beror helt på framledning Nibe är kraftigare vid 35 grader men svagare vid 55 grader så i normalfallet är nog Thermian lite kraftigare.

Nu börjar det ju bli lite goddag yxskaft här.
Om Niben behöver spetsa pga sjunkande effekt är det ju hög framledning vi pratar men med en dimensionering efter nominell vid 0/35.
Alltså har man valt en kraftigare Thermia(än Niben) som då behöver ett djupare hål för att nå samma KB-in som Niben.

Hänger inte med vem har valt vad Sc:,h.


Det syftade till din post jag ursprungligen svarade på där du skrev att Niben ev. behövde spetsa pga av sjunkande effekt.
Av detta drog jag slutsatsen att Niben i det exemplet inte är vald för sin effekt vid hög framledning.
Men vi släpper det här nu tycker jag.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!