Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbolagsmutade BV leverantörer  (läst 38640 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #105 skrivet: 10 mars 2011, 10:44:58 »
Den bättre COP'en som Nibe 10KW gjorde så att man tjänade in eltillskotten och lite till när jag räknade.
Bosch/IVT 11KW kom närmast Thermia 10 & 12 längre ifrån, men det skiljer småpengar
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #106 skrivet: 10 mars 2011, 11:51:46 »


Visst är det skillnad men den är liten största skillnaden är nog att niben tappar i effekt vilket ev mÃ¥ste ersättas med spets nedanstÃ¥ende avser nibe 1245 kw och Thermia diplomat 8kw  *vinkar*.

0/35 nibe cop/ 4,44  thermia cop/ 4,34 
0/55 nibe cop/ 2,82  thermia cop / 2,93

Med samma hål innebär det ju också att thermian plockar mer ur hålet vilket gör att den får lägre kb.
Dom kommer inte att ha samma kb-temp om du jämför med Nibe 8 kW(det har ramlat bort i din beskrivning).
Ska dom ha samma kb in behöver thermian djupare hål.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #107 skrivet: 10 mars 2011, 11:53:35 »


Visst är det skillnad men den är liten största skillnaden är nog att niben tappar i effekt vilket ev mÃ¥ste ersättas med spets nedanstÃ¥ende avser nibe 1245 kw och Thermia diplomat 8kw  *vinkar*.

0/35 nibe cop/ 4,44  thermia cop/ 4,34 
0/55 nibe cop/ 2,82  thermia cop / 2,93

Med samma hål innebär det ju också att thermian plockar mer ur hålet vilket gör att den får lägre kb.
Dom kommer inte att ha samma kb-temp om du jämför med Nibe 8 kW(det har ramlat bort i din beskrivning).
Ska dom ha samma kb in behöver thermian djupare hål.


Varför skulle Thermian plocka mer ur hålet beror väl på framledningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #108 skrivet: 10 mars 2011, 12:45:38 »
Lilla Rickard, jag ville inte "smutskasta " dig alls. Men jag kan inte titta på medans du sprider lögner.
 IVT pumpen ger inte samma effekt hela tiden som kanske ser.

Jag är inte lika snabb som ni andra på att skriva så det är väldigt jobbigt att skriva långa utläggningar. Särskilt mot den stolte forumägaren. För då får du tillbringa 50 inlägg till för att försvara dig och förklara allt i detalj.

Jag trodde att du hade gått vidare från våra tidigare dispyter, men jag hade tydligen fel. Det ligger och pyr där under ytan ???

Min kyltekniska kunskaper är inte lika djupgående som XXARGS, TOPRUNNER eller PerJ och ACE. Men dem är tillräckliga för att man ska reagera när man ser något som är fel

TÄTA UT har inget med suggasöverhettning, tryckgasöverhettning eller underkylning att göra.
Det innebär att man ser till att förångningen hamnar så högt som möjligt gentemot inkommande köldbärare samt att utgående värmebärare är så lik kondenseringstemperaturen som möjligt. Då blir kylprocessen TÄT.

Förstår inte varför ni ska hugga på mig ??? Jag försökte bara säga rätt saker INTE FEL.

Det tycker jag är relevant i vilken diskussion som helst, men tydligen inte du Labold

I de beräkningarna är det R407c suggasöverhettningen är 3K(kanske lite lågt men det låg kvar sen tidigare beräkningar) och underkylningen är 10K *vinkar*

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #109 skrivet: 10 mars 2011, 13:01:11 »


Visst är det skillnad men den är liten största skillnaden är nog att niben tappar i effekt vilket ev mÃ¥ste ersättas med spets nedanstÃ¥ende avser nibe 1245 kw och Thermia diplomat 8kw  *vinkar*.

0/35 nibe cop/ 4,44  thermia cop/ 4,34 
0/55 nibe cop/ 2,82  thermia cop / 2,93

Med samma hål innebär det ju också att thermian plockar mer ur hålet vilket gör att den får lägre kb.
Dom kommer inte att ha samma kb-temp om du jämför med Nibe 8 kW(det har ramlat bort i din beskrivning).
Ska dom ha samma kb in behöver thermian djupare hål.


Varför skulle Thermian plocka mer ur hålet beror väl på framledningen.

Jag utgår från 55 ºC då du skriver att Niben tappar effekt, och eftersom Niben då
gått ner rätt rejält i effekt jämfört med thermian så då plockas ju avsevärt mindre ur berget.
Har man däremot valt VP:n efter effekt vid 55 ºC så kommer ju inte Nibe att spetsa heller men eftersom du skriver det så antar jag att du menar en Nibe klassen svagare än thermian.

Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #110 skrivet: 10 mars 2011, 14:35:26 »
Lilla Rickard, jag ville inte "smutskasta " dig alls. Men jag kan inte titta på medans du sprider lögner.
 IVT pumpen ger inte samma effekt hela tiden som kanske ser.

Jag är inte lika snabb som ni andra på att skriva så det är väldigt jobbigt att skriva långa utläggningar. Särskilt mot den stolte forumägaren. För då får du tillbringa 50 inlägg till för att försvara dig och förklara allt i detalj.

Jag trodde att du hade gått vidare från våra tidigare dispyter, men jag hade tydligen fel. Det ligger och pyr där under ytan ???

Min kyltekniska kunskaper är inte lika djupgående som XXARGS, TOPRUNNER eller PerJ och ACE. Men dem är tillräckliga för att man ska reagera när man ser något som är fel

TÄTA UT har inget med suggasöverhettning, tryckgasöverhettning eller underkylning att göra.
Det innebär att man ser till att förångningen hamnar så högt som möjligt gentemot inkommande köldbärare samt att utgående värmebärare är så lik kondenseringstemperaturen som möjligt. Då blir kylprocessen TÄT.

Förstår inte varför ni ska hugga på mig ??? Jag försökte bara säga rätt saker INTE FEL.

Det tycker jag är relevant i vilken diskussion som helst, men tydligen inte du Labold

I de beräkningarna är det R407c suggasöverhettningen är 3K(kanske lite lågt men det låg kvar sen tidigare beräkningar) och underkylningen är 10K *vinkar*

Visst var det väl en Thermia du hade räknat på?
IVT ger nästan samma uteffekt oavsett VBf har jag skrivit, visst tappar den också lite vid höga temperaturer, men långt ifrån lika mycket som Nibes kolvkompressorer.

Du har inte skrivit om den pump du skickade data på är kolv eller scroll, eller vilken pumpmodell den sitter i.

Modell IVT Greenline
                                                      HT E6      HT E7    HT E9     HT E11
Avgiven/Tillförd effekt vid 0/35ºC ¹ kW  6,0/1,4   7,3/1,6   8,9/2,0   10,8/2,3
Avgiven/Tillförd effekt vid 0/50ºC ¹ kW  5,9/1,9   7,2/2,2   8,7/2,7   10,5/3,2

Som ni ser skiljer det i princip inget i uteffekt vid de två olika VBf.

Skulle vara kul att veta om Thermiapumpen som du Oraklet redovisar data för är kolv eller scroll, och om det är scroll, hur kan det komma sig att den har helt olika prestanda än IVT:s scrollkompressorer.

Sen skulle det vara väldigt kul att veta hur uttätning går till, om du skall maximera förångningen (temperaturen på sugsidan, innan värmeväxlingen?), exakt vad justerar du då?
Flöde på KB?
Flöde över exp-ventilen?

Om du ändrar nåon av dessa parametrar, ändrar det då inte också med automatik underkylning och/eller överhettning?
Vad finns det mer att justera än KB-flöde och exp-ventil?
« Senast ändrad: 10 mars 2011, 14:39:56 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #111 skrivet: 10 mars 2011, 14:40:14 »
Angående val av scroll eller kolv så är väl största skillnaden att scroll är överlägsen om man ska vartalsreglera den. En kolvkompressors verkningsgrad är ju optimerad för ett fast varvtal och ON/OFF drift.

En annan skillnad är smörjningen som i mitt tycke är bättre på en scroll. En kolvkompressor har ju längre livslängd så länge man säkerställer att ingen vätska når kompressionsutrymmet.
Sedan är det skillnad på kolvkompressor och kolvkompressor, en maneurop tex tål ju nästan hur mycket vätska som helst( under en begränsad tid) medan en l'unite rensar ventilerna direkt vid minsta vätskepåslag...
tyvärr låter Maneurop lite mycket, särskilt om man jämför med scroll som är väldigt tysta.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #112 skrivet: 10 mars 2011, 14:45:42 »
Jag presenterade siffror ur Copelands program för ZH30K4E-TFD vilket är en scroll kompressor som sitter i t,ex Thermia G2 12  CTC kör Copeland och mÃ¥nga fler.
Jag tror att Emerson Climate eller Copeland har koll pÃ¥ detta.  Har inte gjort nÃ¥gra tester som motbevisar dem

Jag trodde att du/ni visste vad en ZH30 var eftersom ni gillar detta llika mkt som jag, fel av mig. SORRY a:gl

IVT som kör Mitsubishi borde vara bättre ändå eftersom dem är "exceptionellt" täta. Eller snackar dem skit bara ::)

Just nu gillar jag Maneurope Performer scroll mer än Copeland. Upplever att dem är lite tystare när vi kommer upp i 25-40 kw klassen *vinkar*

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #113 skrivet: 10 mars 2011, 14:48:33 »
Man justerar och mäter upp flöden. Kanske att man kan släppa lite på expansionsventilen men inte mkt.

Sedan så vet man vilken effekt man får och att processen är så bra som man kan hoppas, vilket man inte vet annars. Oftast är det ingen katastrof, men man VET inte om man inte hänger på stället och mäter *vinkar*

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #114 skrivet: 10 mars 2011, 14:52:53 »
Oraklet.
Du svarade inte på ett par av mina frågor.

Hur kan det skilja så dramatsikt mellan Thermias och IVT:s scrollkompressorer, som du ser på de data jag bifogade så tappar IVT:n i princip ingen uteffekt alls när tempen stiger.

Du svarade inte hller på hur en tät kylprocess påverkar underkylning och överhettning, vilket det måste göra om de enda två sakerna du justerar är flöde och exp-ventil, just de saker som påverkar dessa parametrar.
I vart fall så vitt jag kan förstå.

Skulle också vara intressant att veta varför inte tillverkarna tätar ut sin maskiner om det kan göras helt utan risk (för t.ex. vätskeslag).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #115 skrivet: 10 mars 2011, 15:13:46 »


Visst är det skillnad men den är liten största skillnaden är nog att niben tappar i effekt vilket ev mÃ¥ste ersättas med spets nedanstÃ¥ende avser nibe 1245 kw och Thermia diplomat 8kw  *vinkar*.

0/35 nibe cop/ 4,44  thermia cop/ 4,34 
0/55 nibe cop/ 2,82  thermia cop / 2,93

Med samma hål innebär det ju också att thermian plockar mer ur hålet vilket gör att den får lägre kb.
Dom kommer inte att ha samma kb-temp om du jämför med Nibe 8 kW(det har ramlat bort i din beskrivning).
Ska dom ha samma kb in behöver thermian djupare hål.


Varför skulle Thermian plocka mer ur hålet beror väl på framledningen.

Jag utgår från 55 ºC då du skriver att Niben tappar effekt, och eftersom Niben då
gått ner rätt rejält i effekt jämfört med thermian så då plockas ju avsevärt mindre ur berget.
Har man däremot valt VP:n efter effekt vid 55 ºC så kommer ju inte Nibe att spetsa heller men eftersom du skriver det så antar jag att du menar en Nibe klassen svagare än thermian.



Beror helt på framledning Nibe är kraftigare vid 35 grader men svagare vid 55 grader så i normalfallet är nog Thermian lite kraftigare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #116 skrivet: 10 mars 2011, 15:28:07 »
Som sagt. SÃ¥ som jag visade fungerar Copelands kompressorer. Mitsubishi? Ingen aning, men jag skulle tro likadant.  Vad IVT skriver, ja.. nuff said  ;)

Suggasöverhettningen påverkas av hur mkt köldmedium jag släpper in i förångaren. Om jag mäter förångningstemperaturen och anpassar flödena så att den hamnar så högt som möjligt, detta innebär för det mesta att CP går på max, så kan jag sedan se till att suggasöverhettningen ligger på det av ( i mitt fall för det mesta) Thermia angivna värdet 4 +-1K. Då har jag så hög förångning jag kan. Underkylningen ser man till att den ligger inom de av tillverkaren angivna värdena. 6-8 K i mitt fall för det mesta.

Ofta ligger maskinerna bra och jag justerar ingenting, men jag vet ju då att den går bra.

Tillverkarna vet inte hur ditt hus ser ut och gör maskinen sÃ¥ att den passar för det mesta.  

Det är inte så att jag trollar fram 2 extra KW till dig. Men på 20år så blir det mkt deg om maskinen går så bra som den kan. Samt att du vet att den går bra och du kan hålla koll på den. Kollar du dit DT och sedan läser i protokollet där flödet står så vet du vilken effekt du får. Bra va *vinkar*

Jag får direktiv av Thermia att jag ska kolla dessa parametrar,det borde väl de flesta märken ge sina installatörer.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #117 skrivet: 10 mars 2011, 21:28:04 »

Förstår inte varför ni ska hugga på mig ??? Jag försökte bara säga rätt saker INTE FEL.

Det tycker jag är relevant i vilken diskussion som helst, men tydligen inte du Labold


Jo jag tycker det är relevant att säga rätt saker, oraklet. Men i den här tråden försökte Rickard på ett kanske något förenklat sätt förklara att det är temperaturlyftet som bestämmer COP, vilket enligt vad jag vet är korrekt. Sen slänger du, helt utan förklaring, in en tabell som visar att det även finns skillnader i COP baserat på var på den absoluta temperaturskalan lyftets intervall ligger. Säkert är det som du skriver, men som jag skrev tidigare så är jämförelser mellan förångning vid -20 och +10 inte särskilt intressanta i det här resonemanget eftersom vi pratar om bergvärme vilket väl ändå i stort "bestämmer" var på den absoluta tempskalan intervallet ligger. Du skriver dessutom själv att syftet med ditt inlägg var att visa att Rickard har fel och att han "sprider lögner", vilket gör att jag tycker att ditt snack om att Rickard inte kan släppa era dispyter är en sten kastad inifrån ett glashus. Ni är väl ungefär lika goda kålsupare båda två om jag får säga vad jag tycker, Rickards inlägg från 8:06 är i mina ögon lite för triumfatoriskt för att kännas helt OK. Kan ni inte släppa det här gamla käbblet och fokusera på att föra diskussionen framåt på ett konstruktivt sätt? Oraklet, det är uppenbart att du kan jättemycket men jag förstår faktiskt inte varför du så ofta säger A utan att säga B?

/Labold, som inser att det här inlägget också är käbbligt och ska försöka anstränga sig för att inte själv vara gnällig... huvuddunk
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #118 skrivet: 10 mars 2011, 21:38:28 »
Jag valde att ta med -20 för att det kanske kan vara intressant att se hur en LVVP funkar i förhållande till en BV.

Det är inte COP som är grejen. Det är den upphämtade kyleffekten det handlar om. Det är ju den vi fÃ¥r gratis, resten fÃ¥r vi betala för.   *vinkar*

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #119 skrivet: 10 mars 2011, 22:28:11 »
Jag vill inte käbbla, men nu har du fel igen Oraklet, det ÄR COP som är själva grejen, den upphämtade kyleffekten ser man till att få genom en korrekt dimensionering.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!