Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbolagsmutade BV leverantörer  (läst 38651 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #60 skrivet: 09 mars 2011, 17:10:39 »
Om man antar ett värmebehov på 24kW och golvvärme, dvs lågtempsystem, i ett befintligt hus på 430 m2; vilken effekttäckningsgrad är ekonomiskt optimal idag, om man antar att årets vinter (tänker på temperaturer och elpriser) förekommer ungefär varannat år i framtiden ?


Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #61 skrivet: 09 mars 2011, 17:45:21 »
Kan du sänka medelbehovet av framledningstemp med 5 grader sparar du minst 3% av nettoenergibehovet
Hmm.... sänka framledningstemp minskar energibehovet. Är det pga bättre COP? Har du nån lathund så man kan räkna på andra case för Nibe 1225-8?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #62 skrivet: 09 mars 2011, 19:29:02 »
det har väl att göra med kondenseringstemperatur eller något sådant.

Om du tittar i broschyren för nibe 1245 så har en 8kw maskin 8kw i avgiven effekt vid KB in på 0 grader och VB ut på 35 grader.
Ökar du VB ut 10 grader så sjunker effekten till 7kw.


I går eller idag pratade dom om elpriser och sådant på radion och då sa någon nisse att bergvärme är som effektivast på vintern. (jag antar han egentligen menade i jämförelse med något annat såsom lvp etc). Men det stämmer ju inte för att ofta är det ju så att stora delar av vintersäsongen så är KB in som kallast och VB ut som högst. Det är alltså då det behövs mest som pannan presterar som sämst.

Att ha fulleffektstäckning är därmed inte nödvändigtvis så enkelt som att köpa en 10kw maskin för att huset har ett effektbehov på 10kw.

På samma sätt (fast hur skalan lutar vet jag inte) så kommer bergvärmepumpen generera högre effekt om du får upp tempen på brinet över 0 grader.

Sen går det väl att använda lite olika principer och vätskor i en bvp vilket gör att man kan uppnå högre temp utan lika stora förluster, rajt?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #63 skrivet: 09 mars 2011, 19:43:37 »
det har väl att göra med kondenseringstemperatur eller något sådant.
Om du tittar i broschyren för nibe 1245 så har en 8kw maskin 8kw i avgiven effekt vid KB in på 0 grader och VB ut på 35 grader.
Ökar du VB ut 10 grader sÃ¥ sjunker effekten till 7kw. 
tack, det går ju att räkna grovt så, men förhållandet är inte linjärt tror jag.
I går eller idag pratade dom om elpriser och sådant på radion och då sa någon nisse att bergvärme är som effektivast på vintern. (jag antar han egentligen menade i jämförelse med något annat såsom lvp etc). Men det stämmer ju inte för att ofta är det ju så att stora delar av vintersäsongen så är KB in som kallast och VB ut som högst. Det är alltså då det behövs mest som pannan presterar
Den nissen kanske tänkte rätt men pratade fel? I mildare väder så minskar kravet på VBut ök då ökar COP dvs pumpen är effektivare. Men han kanske tänkte att på sommaren gör den VV och då har den ett sämre snitt-COP än på vintern....
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #64 skrivet: 09 mars 2011, 20:23:13 »
från 8kw till 7kw enligt EN14511 i nibes egen katalog när VB ut går från 35 till 45.

Bara sÃ¥ det inte blir nÃ¥gra missförstÃ¥nd utifrÃ¥n vad jag skrev tidigare. Detta är alltsÃ¥ frÃ¥n deras katalog.  b00k

Det finns de här på forumet som bättre känner till hur många procents påverkar man kan räkna med när KB/VB temp går upp/ner.



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #65 skrivet: 09 mars 2011, 21:02:01 »

Teoretiskt är det kanske inga större problem att få en värmepump dimensionerad för 100% effekttäckning att fungera bra, men jag hävdar bestämt att teori och praktisk allt som oftast inte är jämförbara när man talar värmepumpar.

Det kan jag hålla med om, man måste kunna systemet för att få att fungera.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #66 skrivet: 09 mars 2011, 21:11:15 »
I min halvkopplade hjärna känns det som att även en pump som är dimensionerad till 70% effekttäckning är överdimensionerad när uppvärmningsbehovet är lägre. De problem som en VP måste fightas med är de samma men att dessa gäller för en större del av året i en totalt sett överdimensionerad panna.

Jag menar om jag har en 10kw panna och 200l vatten eller en 6kw panna och 120l vatten så borde förutsättningarna vara de samma utifrån det problemområde som diskuteras ovan?


Jag resonerar på samma sätt vad gäller vattenvolymen.

Vår och höst när uppvärmningsbehovet är lägre och pumpen ger mer än 100 % av värmebehovet är en annan sak. Man ligger då väldigt långt från de värmebärartemperaturer där pumpen kan stanna pga för hög returtemperatur eller att högtryckspressostaten löser ut.

De problem vi diskuterar i det här sammanhanget har man vid de riktigt låga vintertemperaturerna. Det säger sig självt att det inte är så roligt för den som inte är så hemma på värmepumpar att pumpen stannar när det är -20 ute.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #67 skrivet: 09 mars 2011, 21:28:13 »
från 8kw till 7kw enligt EN14511 i nibes egen katalog när VB ut går från 35 till 45.

Bara sÃ¥ det inte blir nÃ¥gra missförstÃ¥nd utifrÃ¥n vad jag skrev tidigare. Detta är alltsÃ¥ frÃ¥n deras katalog.  b00k

Det finns de här på forumet som bättre känner till hur många procents påverkar man kan räkna med när KB/VB temp går upp/ner.

Den här är ju intressant i sammanhanget:

http://www.kensaengineering.com/Library/Fact-sheets/New%20Fact%20Sheets/FactSheet-COP_Variation_with_Temperature-01.pdf

30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #68 skrivet: 09 mars 2011, 21:34:05 »
mm jag har för mig att oraklet pratade om en 10kw pump som gav 12kw på en anläggning där brinet höll 6-7 grader in. Eller kommer jag ihåg fel?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #69 skrivet: 09 mars 2011, 21:35:45 »
Är det inte minimal liten risk att framledningen blir för hög i ett nybyggt system jag har rätt tunna element och klarar mej med 48 grader ut vid -20. Har för mej att jag läst att 1 grad varmare brine höjer effekten 3% men kan ha fel.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #70 skrivet: 09 mars 2011, 21:42:29 »
Det spelar ingen roll om det är KB eller VB som blir kallare/varmare, det är skillnaden mellan KB och VB som avgör COP, på kolvkompressorer betyder det en liten höjning av driveffekten, och en rejäl sänkning av uteffekten om VB blir varmare, på Scrollkompressorer är uteffekten rätt konstant, men driveffekten stiger rätt markant vid ökande VB-temp.
Förändringen är rätt linjär i det normala arbetsområdet, 3-4% tappat COP/grad tempskillnad mellan KB och VB.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #71 skrivet: 09 mars 2011, 21:46:31 »
Hej Rickard, Det låter ju bra. Och om det hade presenterats lite mer pedagogiskt hade man ju kanske kunnat ta del av det i större utsträckning :)

jag hänger inte riktigt med i skillnad mellan uteffekt och driveffekt samt huruvida skillnad mellan KB VB avser KB in och VB ut eller något annat

Vidare tycker jag inte det framgår helt huruvida det är negativt eller positivt med scroll/kolv i fall man har förmånen/nackdelen att ha hög temp / låg temp på KB resp VB. Men det kanske ger sig om man bättre förstår grunden i det du skriver.
« Senast ändrad: 09 mars 2011, 21:48:09 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #72 skrivet: 09 mars 2011, 21:51:36 »
VBf VBr eller KB-in KB-ut är ju samma...
Gränsen mellan VBf och VBr hittar du ju mitt i värmeväxlaren...

Det är den skillnad mmellan VB-temp och KB-temp, momentant i varje sekund, som avgör COP.

Driveffekter, uteffekter och COP - DEFINIERAS enligt EN-Normen vid specifika temperaturer, men den är som sagt var flytande i var sekund och beror i princip enbart på tempskillnaden.
Eller kanske rättare sagt trycksskillnaden, ju större tempskillnad, desto mer jobb måste kompressorn göra för att höja tryck/temp till varma sidans värmeväxlare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #73 skrivet: 09 mars 2011, 22:00:56 »
Om 1 grad betyder lika mycket på varma sidan som kalla så måste det vara lättare och billigare att sänka vbf än höja kbin *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #74 skrivet: 09 mars 2011, 22:05:58 »

Ärligt talat känner jag mig som David mot Goliat när det gäller Rolands kunskaper... Misstänker att det hela kommer sluta med att jag har fel eller att vi "tänkt runt varandra", hur som helst så är det kul att lära sig och kanske få revidera sina åsikter!

Jag vill påminna om att David vann.

Om utetemperaturen är sådan att huset behöver 8 kW vilket jag antar att värmesystemet klarar av att avge utan att störa pumpens arbete och pumpen ger 7 kW betyder det pumpen går hela tiden och att 3 kW tillsats går in 1/3 av tiden.

Om vi då stoppar in en pump på 10 kW kommer den att gå 80 % av tiden. 8 kW kommer i snitt att avges av värmesystemet. I snitt 2 kW kommer att öka temperaturen på radiatorvattnet. Är det en IVT-pump kommer pumpen efter en tid att nå stopptemperaturen på returvattnet och pumpen stannar. När radiatorvattnet har svalnat av till starttemperaturen kommer pumpen att gå igång igen.

Skillnaden i returtemperatur när tillsatsen på den klena pumpen går ifrån jämfört med stopptempteraturen för den kraftigare pumpen skiljer med fabriksinställningarna kanske en grad (tillsatsen slår från innan stopptemperaturen nås). Det går att korrigera med kopplingsdifferensen och värmebärarflödet men det blir som Rickard påpekar mindre marginaler och kräver mer av användaren.

Det som jag tycker leder fel i resonemanget om att värmesystemet inte kan göra sig av med den kraftigare pumpens effekt är att värmesystemet inte behöver göra det. Den delen av pumpens effekt som värmesystemet inte kan avge kommer att höja temperaturen på radiatorvattnet vilket leder till att pumpen så småningom stannar. Kan man inte nå det högre värmebärarflöde som en kraftigare pump kräver blir det naturligtvis problem.

Jag skulle tro att mitt resonemang också gäller för Nibe och Thermiapumpar men där blir man tvungen att ställa om gradminuterna så den kraftigare pumpen arbetar inom samma temperaturintervall som den klenare pumpens vilket den kanske inte kommer att må bra av i längden.

Jag har svårt att se att en kraftig pump skulle ställa till med några principiella problem om bara vattenvolymen i systemet är tillräckligt stor. Stoppar man in en kraftig pump utan att tänka på antal liter vatten/kW kan det naturligtvis gå åt skogen men det kan det också göra med en normalt dimensionerad pump om vattenvolymen är för låg. Sen kan man naturligtvis fråga sig om kraftigare pump plus ett antal tusen kronor för volymtank som kanske läcker värme på fel plats är en vettig investering.

Roland/Goliat, tack för en bra förklaring, jag börjar se ljuset hoppas jag. Baserat på det jag lärt mig i den här tråden så slungar jag iväg:

- Överdimensionerade pumpar som jobbar mot ett välbalanserat värmeavgivningssystem där framledningstemperaturerna är långt ifrån vps larmnivåer torde inte ge några andra problem än korta gångtider (för de som likt mig tror att det är ett problem), större temperaturfall i borran (enligt vad du skrev i en av Davids, Rinnans alltså, tidigare haubits-trådar), större risk för knäppningar samt något högre ljudnivå.

- Om man däremot har ett värmeavgivningssystem som jobbar med framledningstemperaturer nära vps larmnivåer borde det vara större risk för ytterligare problem med en överdimensionerad pump. Oavsett vilken anledning (radsystem med för liten värmeavgivningskapacitet, liten totalvolym, termostat-avstängd volym) så kommer en överdimensionerad vp att värma vattnet snabbare. På en IVT som styr på hysteres på returen så kommer detta bara resultera i korta gångtider, men på en vp som styr med gradminuter på framledningen så finns det en risk att vp höjer temperaturerna så snabbt att integralen/gradminutunderskottet inte hinner jobbas av innan exvis hög retur-larmet stänger ner kompressorn trots värmebehov som elpatron då får jobba av.

- Sammantaget tänker jag då att det åtminstone till forummedlemmar som ska byta till vp som ska gå mot ett radsystem där det krävs höga framtemperaturer finns fortsatt anledning att avråda från kraftig vp, samt att råda dem som ändå går med en hög dimensionering att säkerställa ett balanserat flöde, tillräcklig värmeavgivningskapacitet samt rejäl konstant tillgänglig totalvolym.
« Senast ändrad: 09 mars 2011, 22:07:29 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!