0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lite oavsett märke kan man säga att det för lite drygt 20 000 går att gå från 160m borra och 8kw till 220m borra och 12kw.
Citat från: David Rinnan skrivet 08 mars 2011, 23:53:16Lite oavsett märke kan man säga att det för lite drygt 20 000 går att gå från 160m borra och 8kw till 220m borra och 12kw. Eller shoppa 15000 kWh tillskott
Efter att ha läst i detta forum i vinter inser du säkert också att väninnans höga elräkning mycket väl kan bero på dålig intrimmning av flöden/radiatorer, för klena radiatorer, eller obefintlig intrimmning av reglerparametrarna, och att detta kan göra att deras värmepump varit en ren elpanna större delen av vintern.Jag hävdar med en dåres envishet att de som har bergvärme, och trots detta får skyhöga elräkningar oftast har nåt annat fel än en för klen dimensionering.
Rickard Borrsnubben lämnar ett förslag/offert på ett hus på tex 180m2 och får en liten spec från hustillverkaren eller kunden att huset ska dra/drar X kW h/m2/år.Säg att han kommer fram till att du ska nog ha en 6kW och borra 160m.Ska du ha ett garage som du ska småvärma ok kanske vi behöver 20 meter till ... och ta en 8:aEnligt konstens alla regler... Vad händer om det inte är någon som har borrat i området tidigare, SGU har ingen data och det går åt skogen....?? Det blir ett skitborrhål helt enkelt? De kommer fram till att "du... vi behöver borra 50 meter till här om det ska uppfylla de krav du har... " När maskin redan står och snurrar? Hur kan en firma lämna att vi behöver borra x meter i förväg om de inte har tillgång till geoligiska data mm? Sedan tvärs om.. Man borrar 160 meter och det är ett kanonhål... Men borrsnubben vill tjäna in lite extra och säger samma som ovan.. hur ska man som glad amatör kunna säga buu eler bäää i frågan???Vad finns det för garantier på effekt man kan ta ut eln offert? Även om jag säger i förväg "borra +200m och sätt i en 8:a med 200L kärl". Även fast hustillverkaren säger att huset ska dra 33kWh/m2/år enl BBR16. Hur ska man veta att man får en bra anläggning. Vissa kanske inte vill chansa utan lägger till 2000kr för att få en Nibe 8 istället för en 6:a och lägger till 15000 för ett djupare hål direkt utan att kanske behöva det?
Ge mig din pump och ditt hål i stället
Om man siktar på en energitäckningsgrad på 70-75 % (ca 100-150 kWh eltisllskott) år och misslyckas så pass mycket att man bara får 55% effekttäckning så är det ju ingen total katastrof, då det faktiskt i normalvillan bara ger ca 1000 kWh extra eltillskott/år.
Största riskerna med värmepumpsinstallation är att man köper en värmepump som är så kraftig att golvvärme/radiatorer inte klarar av att göra av med den effekt pumpen ger utan att framledningstempen blir FÖR hög, den typen av misstag kan göra att man dels får dålig COP, och dels får problem med att kompressorn stannar p.g.a. hög temp, och elpatronen värmer huset istället för värmepumpen.
Citat från: Rickard skrivet 09 mars 2011, 07:29:51...man köper en värmepump som är så kraftig att golvvärme/radiatorer inte klarar av att göra av med den effekt pumpen ger utan att framledningstempen blir FÖR hög, den typen av misstag kan göra att man dels får dålig COP, och dels får problem med att kompressorn stannar p.g.a. hög temp, och elpatronen värmer huset istället för värmepumpen.Är inte riktigt med där. Har man rätt inställd värmekurva och rätt deltaT över pumpen kommer en kraftig pump bara att medföra att den går kortare tider. Det kan bli för korta drifttider. Det går att kompensera med en volymtank men det kommer att kosta en del. Går det inte att få så högt flöde som den kraftigare pumpen bör ha kan det naturligtvis bli problem.
...man köper en värmepump som är så kraftig att golvvärme/radiatorer inte klarar av att göra av med den effekt pumpen ger utan att framledningstempen blir FÖR hög, den typen av misstag kan göra att man dels får dålig COP, och dels får problem med att kompressorn stannar p.g.a. hög temp, och elpatronen värmer huset istället för värmepumpen.