Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbolagsmutade BV leverantörer  (läst 38612 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #30 skrivet: 08 mars 2011, 22:30:40 »
Till Er som har klarat Er utan att behöva betala så mycket till elbolagen.

handen pÃ¥ hjärtat ... eller i dethär forumet handen pÃ¥ bergvärmepumpen  :)

1. Hur varmt har Ni inne?

2. Hur mycket har gått åt till varmvatten?

3. Hur mycket har Ni eldat.

Tanken kan väl inte vara att klä på ungarna overall inne. Elda skorstenen röd. Dricka vatten och duscha på jobbet?


Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #31 skrivet: 08 mars 2011, 23:38:40 »
1. 23-25 grader
2. ingen aning, men ca 1000 kWh
3. Inte en pinne, men några påsar värmeljus har det nog gått, dock inte för att värma huset.

När man talar effekttäckningsgrad så gäller följande, på ett ungefär (för ett hus som förbrukar ca 20-25 000 kWh/år för värme och tappvarmvatten):

För 10 år sedan dimensionerade man en värmepump för ca 50% effekttäckning, vilket i sin tur resulterade i ca 1000-1500 kWh eltillskott.

Numera dimensionerar man nog i normalfallet för ca 60-70% effekttäckning, vilket ger ca 100-250 kWh eltillskott/år.
Med 90% effekttäckning får man några enstaka kWh eltillskott/år.

När firmorna räknar på en offert på ett hus som inte förbrukar så mycket energi så snålar dom inte med dimensioneringen, anledningen är att det ändå räcker med en "standardpump" och ETT borrhål.

När de räknar på ett hus med större energiförbrukning så vill de gjärna snåla lite, för att inte komma upp så högt i effekt att värmepumpen blir stor = mindre serier = dyrare pumpar.
Dessutom kan det kräva två borhål, eller två markkollektorer om det gäller jordvärme, vilket fördyrar investeringen betydligt.

Om man med en rejält dimensionerad värmepump, i ett hus med stort energibehov sparar 200 kWh eltillskott, men investeringskostnaden blir 25 000 kr högre så anser jag inte att man lämnat kunden en schysst offert.

Det man kan göra är att visa på skillnaderna i investeringskostnad, och i besparing, samt skillnaden på antalet tillskottstimmar.
Sen får kunden välja.

För att göra den typen av alternativ i en offert måste man dock vara rätt säker på att ingångsvärdena stämmer, annars kan det ju naturligvis slå rätt mycket fel.
Man bör även ha i åtanke, som tidigare nämnt i denna tråd, att man kanske planerar för ett garage, en pool eller en utbyggnad, och ta lite höjd för denna typ av saker.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #32 skrivet: 08 mars 2011, 23:45:18 »
Jag ser framför mig att jag alltid kommer betala mycket till elbolagen. Men med 32 000kwh inkl hh och barn som blir större så vill man ju göra allt man kan för att sänka förbrukningen, utan att tulla på komforten.

I dag var min sambo hos en väninna och dom hade köpt ett ganska stort hus från 1910 talet med källare och en relativt ny men väl underdimensionerad bergvärmepump. Det tycker dom inte är så kul som den installatör som utförde jobbet.

Deras elräkning för december märkte man knappt att dom hade bergvärme installerad. Ughah.


Men jag förstår som sagt de som lämnar offert. Jag sitter ju själv och räknar på vad jag ska köpa och 8kw med 160m borra är ju billigt som fan. 12kw och 230m borra är ju avsevärt mycket dyrare. Men med rotavdrag och så skiljer det i slutändan inte mycket mer än 25 000kr. Det är dock lätt att bli fartblind. Och när man som jag även skall konvertera till vattenburet så blir det ju jäääkligt mycket pengar.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #33 skrivet: 08 mars 2011, 23:53:16 »
Om man tar den billigaste thermian exempelvis. Så skiljer det inte mycket att ta ett litet steg upp från elbolagsmutningsnivån.

8kw + 160m borra = 147 000ink moms = 124950 med rot
10kw + 180m borra = 156 000ink moms = 131 750 med rot

Nu ramlar jag in på offerter här igen.. men jag fick ett pris på Nibe 1245-12kw med 230m borra och inkoppling av befintlig VVB på 300l på totalt 182 000 ink moms = 146 000 med rot. Tittar man på vad man får så är det ju ganska bra. En ökning av priset med 21 000kr jämfört med 8kw diplomat när avdrag för rot är gjort.

Lite oavsett märke kan man säga att det för lite drygt 20 000 går att gå från 160m borra och 8kw till 220m borra och 12kw.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #34 skrivet: 08 mars 2011, 23:53:54 »
Efter att ha läst i detta forum i vinter inser du säkert också att väninnans höga elräkning mycket väl kan bero på dålig intrimmning av flöden/radiatorer, för klena radiatorer, eller obefintlig intrimmning av reglerparametrarna, och att detta kan göra att deras värmepump varit en ren elpanna större delen av vintern.
Jag hävdar med en dåres envishet att de som har bergvärme, och trots detta får skyhöga elräkningar oftast har nåt annat fel än en för klen dimensionering.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #35 skrivet: 09 mars 2011, 00:00:14 »
Lite oavsett märke kan man säga att det för lite drygt 20 000 går att gå från 160m borra och 8kw till 220m borra och 12kw.

Eller shoppa 15000 kWh tillskott  ;)
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #36 skrivet: 09 mars 2011, 00:23:34 »
Rickard

Borrsnubben lämnar ett förslag/offert på ett hus på tex 180m2 och får en liten spec från hustillverkaren eller kunden att huset ska dra/drar X kW h/m2/år.

Säg att han kommer fram till att du ska nog ha en 6kW och borra 160m.

Ska du ha ett garage som du ska småvärma ok kanske vi behöver 20 meter till ... och ta en 8:a

Enligt konstens alla regler...

Vad händer om det inte är någon som har borrat i området tidigare, SGU har ingen data och det går åt skogen....?? Det blir ett skitborrhål helt enkelt? De kommer fram till att "du... vi behöver borra 50 meter till här om det ska uppfylla de krav du har... " När maskin redan står och snurrar?

Hur kan en firma lämna att vi behöver borra x meter i förväg om de inte har tillgång till geoligiska data mm?

Sedan tvärs om.. Man borrar 160 meter och det är ett kanonhål... Men borrsnubben vill tjäna in lite extra och säger samma som ovan.. hur ska man som glad amatör kunna säga buu eler bäää i frågan???

Vad finns det för garantier på effekt man kan ta ut eln offert?

Även om jag säger i förväg "borra +200m och sätt i en 8:a med 200L kärl". Även fast hustillverkaren säger att huset ska dra 33kWh/m2/år enl BBR16.

Hur ska man veta att man får en bra anläggning.

Vissa kanske inte vill chansa utan lägger till 2000kr för att få en Nibe 8 istället för en 6:a och lägger till 15000 för ett djupare hål direkt utan att kanske behöva det?



Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #37 skrivet: 09 mars 2011, 00:37:54 »
Lite oavsett märke kan man säga att det för lite drygt 20 000 går att gå från 160m borra och 8kw till 220m borra och 12kw.

Eller shoppa 15000 kWh tillskott  ;)

15 000kwh.. Det låter så lite. Jag som puttrar på och drar mina dryga 30 på ett år.......... Men visst. Enligt beräkningarna ska pannan dra under 9000 på ett helt år. Så tillskottskonto på 15 000 kwh kanske räcker ett tag.

Ge mig din pump och ditt hål i stället :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #38 skrivet: 09 mars 2011, 00:40:09 »
Efter att ha läst i detta forum i vinter inser du säkert också att väninnans höga elräkning mycket väl kan bero på dålig intrimmning av flöden/radiatorer, för klena radiatorer, eller obefintlig intrimmning av reglerparametrarna, och att detta kan göra att deras värmepump varit en ren elpanna större delen av vintern.
Jag hävdar med en dåres envishet att de som har bergvärme, och trots detta får skyhöga elräkningar oftast har nåt annat fel än en för klen dimensionering.



Jo visst är det så. Det rycker i fingrarna på mig. Måste nog åka dit någon dag och se vad f-n dom har gjort..
Varmt på övervåning och kallt på entreplan klagar dom också på. Jag har inte sett maskinen, dess inställningar eller märke osv. Vet bara att den inte är gammal och att den drar seriöst med el. Dock är det kanske inte så konstigt med en källare från 1910 talet. Den ägare som installerade kanske inte hade källaren varm osv osv.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #39 skrivet: 09 mars 2011, 07:29:51 »
Rickard

Borrsnubben lämnar ett förslag/offert på ett hus på tex 180m2 och får en liten spec från hustillverkaren eller kunden att huset ska dra/drar X kW h/m2/år.

Säg att han kommer fram till att du ska nog ha en 6kW och borra 160m.

Ska du ha ett garage som du ska småvärma ok kanske vi behöver 20 meter till ... och ta en 8:a

Enligt konstens alla regler...

Vad händer om det inte är någon som har borrat i området tidigare, SGU har ingen data och det går åt skogen....?? Det blir ett skitborrhål helt enkelt? De kommer fram till att "du... vi behöver borra 50 meter till här om det ska uppfylla de krav du har... " När maskin redan står och snurrar?

Hur kan en firma lämna att vi behöver borra x meter i förväg om de inte har tillgång till geoligiska data mm?

Sedan tvärs om.. Man borrar 160 meter och det är ett kanonhål... Men borrsnubben vill tjäna in lite extra och säger samma som ovan.. hur ska man som glad amatör kunna säga buu eler bäää i frågan???

Vad finns det för garantier på effekt man kan ta ut eln offert?

Även om jag säger i förväg "borra +200m och sätt i en 8:a med 200L kärl". Även fast hustillverkaren säger att huset ska dra 33kWh/m2/år enl BBR16.

Hur ska man veta att man får en bra anläggning.

Vissa kanske inte vill chansa utan lägger till 2000kr för att få en Nibe 8 istället för en 6:a och lägger till 15000 för ett djupare hål direkt utan att kanske behöva det?

Tyvärr är det väl så att bergvärme inte är en exakt vetenskap innan man borrat, vilket gör att det finns vissa risker med att borra, t.ex. att man får en borrare med dålig utrustning, som inte kommer med på tillräckligt djup utan att göra två borror, eller som "lurar" i dig att det behövs mer, eller räcker med mindre...

När det gäller hustillverkarnas uppgifter om husets energibehov har jag faktiskt (ännu) inte hört eller sett några större avvikelser från det som faktiskt gäller, så de uppgivterna för energi och effektbehov de uppger tror jag man kan lita rätt mycket på, även om de naturligvis har ett intresse i att hålla ned siffrorna maximalt.

Det geologiska kan man i normalfallet få ett hum om genom att titta på befintliga borrhål på www.geotec.se

Men som sagt, riktigt exakt vetenskap är det inte.

Om man siktar på en energitäckningsgrad på 70-75 % (ca 100-150 kWh eltisllskott) år och misslyckas så pass mycket att man bara får 55% effekttäckning så är det ju ingen total katastrof, då det faktiskt i normalvillan bara ger ca 1000 kWh extra eltillskott/år.

Största riskerna med värmepumpsinstallation är att man köper en värmepump som är så kraftig att golvvärme/radiatorer inte klarar av att göra av med den effekt pumpen ger utan att framledningstempen blir FÖR hög, den typen av misstag kan göra att man dels får dålig COP, och dels får problem med att kompressorn stannar p.g.a. hög temp, och elpatronen värmer huset istället för värmepumpen.
DET är total katastrof, och tror jag, faktiskt lika vanligt - eller vanligare - än att man blir pålurad en allt för klen anläggning.

Vill man göra en kompromisslös lösning i ett nytt hus skall man nog satsa på:

Bergvärme med 100% effekttäckning, volymkärl, överdimensionerat golvvärme/radiatorsystem samt FTX med frikyla.
Är inte huset gigantiskt stort skall man då klara sig med en 6-8 kW värmepump, 100-200 liters volymkärl, och ett borrhål på max 180 meter.
Om man generaliserar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #40 skrivet: 09 mars 2011, 09:23:26 »
Ge mig din pump och ditt hål i stället :)

Visst, om du ger mig ditt nya feta radsystem när du är klar. 35 ºC vid DUT tack!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #41 skrivet: 09 mars 2011, 09:42:19 »
Om man siktar på en energitäckningsgrad på 70-75 % (ca 100-150 kWh eltisllskott) år och misslyckas så pass mycket att man bara får 55% effekttäckning så är det ju ingen total katastrof, då det faktiskt i normalvillan bara ger ca 1000 kWh extra eltillskott/år.

Problemet är att de extra kWh kommer när elen är som dyrast plus att det, enligt egen erfarenhet, också finns en psykologisk kostnad. Den senare kan ju i och för sig vara individuell.

Citera
Största riskerna med värmepumpsinstallation är att man köper en värmepump som är så kraftig att golvvärme/radiatorer inte klarar av att göra av med den effekt pumpen ger utan att framledningstempen blir FÖR hög, den typen av misstag kan göra att man dels får dålig COP, och dels får problem med att kompressorn stannar p.g.a. hög temp, och elpatronen värmer huset istället för värmepumpen.

Är inte riktigt med där. Har man rätt inställd värmekurva och rätt deltaT över pumpen kommer en kraftig pump bara att medföra att den går kortare tider. Det kan bli för korta drifttider. Det går att kompensera med en volymtank men det kommer att kosta en del. Går det inte att få så högt flöde som den kraftigare pumpen bör ha kan det naturligtvis bli problem.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #42 skrivet: 09 mars 2011, 09:47:04 »
Håller med Rickard, tror att de flesta som är missnöjda med tillskottet har dåligt optimerat system, eller som jag skrev ovan - att grova fel gjorts i behovsuträkningen, inte sällan pga att kunden uppgett fel siffror.

Gällande garantier så tror jag säkert att det går att få garantier avseende energitäckning och kb-in, men då får man ju betala för det. Dels kommer man i många fall betala för överdimensionerat hål och pump, dels kommer installatörerna lägga på lite på alla offerter för att täcka upp när det i kanske en tjugondel av fallen blir aktuellt att borra om pga att garantin inte kunde uppfyllas. Och om branschen som helhet ska lämna garantier ska ju ingen inbilla sig något annat än att det är vi vp-köpare som får betala för garantierna i längden.

Personligen hör jag ju till de som tills annat visas tror att antal start/stopp påverkar livslängden, så där kan man ju säga att man betalar på ett tredje sätt för garantin, då livslängden kanske blir kortare pga att installatörerna tenderar att lägga sig högt.

Det är väl helt enkelt så att vp-branschen vill framställa det som att det är det enklaste i världen att köpa vp, men sanningen är en annan: Ska man vara garanterad att få en bra och kostnadseffektiv vp-installation så krävs det att man sätter sig in i ämnet, kollar med SGU, hör med grannar som borrat, kollar referenser på installatör och borrfirma, loggar sin energianvändning och temperaturer med det gamla systemet, tänker till på framtida behov, kollar så befintligt värmeavgivningssystem är adekvat dimensionerat och i flödesbalans mm. Och sen får man ju hålla lite koll under installationen så det inte tas genvägar. Personligen var jag så anal att jag ställde upp en videokamera som plåtade en bild av borriggen någon gång i halvminuten, sen satt jag och kollade filmen i efterhand och räknade antalet pinnar när de drog upp, därför vet jag att hålet är så djupt som jag beställt. :D
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #43 skrivet: 09 mars 2011, 09:56:15 »
...man köper en värmepump som är så kraftig att golvvärme/radiatorer inte klarar av att göra av med den effekt pumpen ger utan att framledningstempen blir FÖR hög, den typen av misstag kan göra att man dels får dålig COP, och dels får problem med att kompressorn stannar p.g.a. hög temp, och elpatronen värmer huset istället för värmepumpen.

Är inte riktigt med där. Har man rätt inställd värmekurva och rätt deltaT över pumpen kommer en kraftig pump bara att medföra att den går kortare tider. Det kan bli för korta drifttider. Det går att kompensera med en volymtank men det kommer att kosta en del. Går det inte att få så högt flöde som den kraftigare pumpen bör ha kan det naturligtvis bli problem.

Nu är inte jag riktigt med. VBfram påverkas ju av det Rickard skrev, det vill säga att om inte all tillförd värmeenergi kan avges i huset, kommer returen öka och därigenom vbfram öka. Vid utetemperaturer som kräver kontinuerlig gång kommer därför kompressorn stanna trots värmebehov i huset.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #44 skrivet: 09 mars 2011, 10:38:53 »
Värmesystemet bestämmer framledningstempen, och ger därigenom 'indirekt' en ganska stor inverkan på COP.
Ett för snålt tilltaget värmesystem ger mao dålig ekonomi genom både sämre årsCOP och fler timmar tillskott.
I det läget blir det, precis som Rickard säger, ingen bra affär att skaffa en extra stor VP för att försöka få "100% effekttäckning"....



Visst borde man kunna 'utvärdera' ett system genom att kolla på vilken kurva man hamnat på ? Känns som att kurvan säger en hel del om vilken framledningstemp man kommer att behöva, och därigenom en del om vilket årsCOP man skulle kunna få.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!