Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Besparing pÃ¥ konvertering?  (läst 7420 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad iaw77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Besparing på konvertering?
« skrivet: 18 maj 2011, 06:46:41 »
Jag går i tankarna att konvertera från direktverkande el till bergvärme.
Har ett 2 våningshus med 80 m2 per plan, och källare på ca 55 m2.
Förbrukar idag ca 23500 kw/h, och fått indikationer på att jag skall kunna spara 10-13000 kw/h på en konvertering.
Bor i Sundsvall
Har kollat på en Nibe 1245F

Nån därute som har lite färska siffror på hur mycket man kan spara?






Utloggad iaw77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Besparing på konvertering?
« Svar #1 skrivet: 18 maj 2011, 06:50:15 »
Jag går i tankarna att konvertera från direktverkande el till bergvärme.
Har ett 2 våningshus med 80 m2 per plan, och källare på ca 55 m2.
Förbrukar idag ca 23500 kw/h, och fått indikationer på att jag skall kunna spara 10-13000 kw/h på en konvertering.
Bor i Sundsvall
Nya fönster och dörrar på hela huset.
Nytt tilläggsisolerat tak.
Har kollat på en Nibe 1245F

Nån därute som har lite färska siffror på hur mycket man kan spara?







Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Besparing på konvertering?
« Svar #2 skrivet: 18 maj 2011, 08:04:08 »
Jopp

Första frågan sparar du något i dag. Dvs har ni lägre temp än önskat någonstans.
Sen. Finns det några planer på att bygga ut?

Är du ute efter att räkna hem saker och ting på kort tid? Hur gick det med fönster och isolering och dörrar?

Det finns en del i en konvertering som är svår att räkna hem och det är konvertering till vattenburet. :)
För att göra det enklare att ta steget föreslår jag att du biter i det sura äpplet och lägger dessa kostnader på renoveringskontot. Ditt hus har ett förlegat värmedistributionssystem och detta behöver bytas ut. Precis som ett tak eller badrum. Men det kommer hålla säkert 50 år. Och det blir inte billigare än nu, med rot, så värdet ligger kvar i huset. 5k per element bör du kunna landa på.


Därefter handlar det om strikt ekonomi. Hur får du lägst kostnad, högst besparing. svaret är ofta bergvärme då det är lång livslängd. Därtill värderas bv högre av marknaden och den har oftast rätt.

Du bör kunna få en halverad kostnad, beroende på hur stor andel hh-el du har. Själva värme-delen i kostnaden kommer nog gå ner till ca en tredje del.




Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad iaw77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Besparing på konvertering?
« Svar #3 skrivet: 18 maj 2011, 20:59:36 »
David:
Tack för dina svar.

Jag försöker helt klart spara under vinterhalvåret. Har betydligt mindre värme på än vad jag skulle vilja.
Har inga planer / behov för utbyggnad, bytggde ut i somras så att jag klarar mig nu.

Självklart vill man räkna hem alla investeringar så fort som möjligt, men det får ta den tid det tar helt enkelt.
Jag fick helt klart ett bättre inomhusklimat efter byte dörrar och fönster (bor vid E4 och järnväg), men jag vet inte om det påverkade förbrukningen så där jättemycket, det var väl mest en estetisk förvandling.

Jag har fått ett pris på 150.000:- för en komplett konvertering, med rot. Då ingår ALLT. Det måste väl vara ett jävligt bra pris. Då blir det en Nibe F1245, 8kw.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Besparing på konvertering?
« Svar #4 skrivet: 18 maj 2011, 21:09:48 »
David:
Tack för dina svar.

Jag försöker helt klart spara under vinterhalvåret. Har betydligt mindre värme på än vad jag skulle vilja.
Har inga planer / behov för utbyggnad, bytggde ut i somras så att jag klarar mig nu.

Självklart vill man räkna hem alla investeringar så fort som möjligt, men det får ta den tid det tar helt enkelt.
Jag fick helt klart ett bättre inomhusklimat efter byte dörrar och fönster (bor vid E4 och järnväg), men jag vet inte om det påverkade förbrukningen så där jättemycket, det var väl mest en estetisk förvandling.

Jag har fått ett pris på 150.000:- för en komplett konvertering, med rot. Då ingår ALLT. Det måste väl vara ett jävligt bra pris. Då blir det en Nibe F1245, 8kw.

Låter som ett bra pris har du koll på installatören har han bra rykte.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad iaw77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Besparing på konvertering?
« Svar #5 skrivet: 18 maj 2011, 22:13:44 »
Lite koll har jag på firman. De verkar seriösa, de har kontrakt med kommnuen på installation av fjärrvärme.

Men ska även få tag på några referenser.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Besparing på konvertering?
« Svar #6 skrivet: 18 maj 2011, 23:43:44 »
Hur djupt borrar dom då?
Hur många element

Är 23'5 ink hh-el

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad iaw77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Besparing på konvertering?
« Svar #7 skrivet: 20 maj 2011, 19:14:36 »
Dom pratar om 152 m aktiv borrhålslängd, så det skulle väl innebära 160 meter totalt som jag förstod det.

11 st element.

Det är inklusive hh-el.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Besparing på konvertering?
« Svar #8 skrivet: 20 maj 2011, 19:45:33 »
Bra pris, jag håller med Rinnan, räkna inte krasst med konverteringen som en åtgärd för besparing, utan som en nödvändig reinvestering.

Men OM du vill räkna hem investeringen på mindre än tio år, räkna som följer:

Livslängd/avskrivning:

Borra: 50 år
Radiatorer: 50 år
Värmepump: 15 år

Räkna alltså med ett lån som skall återbetalas på 50 år för borran och radiatorerna, och ett annat lån för värmepumpen, som skall återbetals på 15 år.

Då är jag rätt säker på att du tjänar pengar från dag 1.

Till detta skall läggas den värdeökning som huset får, förmodligen minst 50 000 kr även om det ligger dåligt till mellan E4 och järnväg, troligen mer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Besparing på konvertering?
« Svar #9 skrivet: 20 maj 2011, 21:24:46 »
Konverterade från direktverkande el 2005.
Hade en årsförbrukning på knappt 25000 kWh/år.
Har i princip halverat den totala elförbrukning sedan dess.
Vet inte hur mycket som var värme/VV resp HH-el innan konverteringen, men vet numera att HH-el ligger ganska stadigt på 600 kWh/mån.

Finns mer info på min hemsida: http://elmerbryd.gotdns.com/vp
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Besparing på konvertering?
« Svar #10 skrivet: 22 maj 2011, 10:54:42 »
Besparingen beror la lite på vad du gör av elen på just nu.
Har bekanta som skaffat fjärrvärme och som trots det sitter med en rätt stor elräkning, av diverse anledningar( stora husdelar på eldriven golvvärme, eluppvärmda garage och bilar som står ute med motor/kupevärmare osv). Har du stor 'övrig' elförbrukning så kommer den förståss fortsätta dra el...rannsaka sig själv först, så du har koll...

Jag har rannsakat mig, har bara 8kvm elgolvvärme på övervåningen som knappt går('komfortvärme'), i övrigt bara nya (snåla) hushållsmaskiner...samt en hel del teknikprylar(hembio, nätverk mm) som ligger och smådrar lite el. Tippar på total hushållsel kring 8-10kWh/år.

För mig sjönk elåtgången ganska mycket, månaden innan gick det omkring 6000kWh, direkt efter konv. 2000kWh. Tippar på att hamna kring 15.000kWh, från 38.000kWh på direktel(hade ett 'mellanläge' med en LVP= ca 31.000kWh).
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad snippe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Besparing på konvertering?
« Svar #11 skrivet: 22 maj 2011, 14:04:10 »
Jag går i tankarna att konvertera från direktverkande el till bergvärme.
Har ett 2 våningshus med 80 m2 per plan, och källare på ca 55 m2.
Förbrukar idag ca 23500 kw/h, och fått indikationer på att jag skall kunna spara 10-13000 kw/h på en konvertering.
Bor i Sundsvall
Har kollat på en Nibe 1245F

Nån därute som har lite färska siffror på hur mycket man kan spara?


Satt och räknade lite på samma saker som du. Har själv funderingar på att konvertera hela huset. Kom fram till att vi skulle behöva låna ca 200000kr från banken. Betalar vi tillbaka det på 10 år så kostar det ca 270000kr på 10 år med amortering och ränta. Räknade grovt på att tjäna ca 10000kr/år i värmekostnad vilket innebär att det tar ca 27 år att betala tillbaka konverteringen. Har man jävligt otur så kanske pumpen pajjar 2 gånger under dom 27 åren vilket ökar priset med 100000 kr...

Är det detta sanningen eller tänker jag fel??
Villa -36, 1½ plan 70+70m², källare 45m², garage 25m². Pelletskamin, 1st Mitsubishi Electric FD25.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Besparing på konvertering?
« Svar #12 skrivet: 22 maj 2011, 14:15:02 »
Radiatorer och borrhÃ¥l har en längre avskrivningstid.  De sitter där i 50 Ã¥r.  Det som slits är kompressorn, resten av pumpen hÃ¥ller längre än den.

Det som behöver betala av sig är ett kompressor byte, inom en 12 års period, resten ja,,det håller hur länge som helst.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Besparing på konvertering?
« Svar #13 skrivet: 22 maj 2011, 14:24:35 »
Satt och räknade lite på samma saker som du. Har själv funderingar på att konvertera hela huset. Kom fram till att vi skulle behöva låna ca 200000kr från banken. Betalar vi tillbaka det på 10 år så kostar det ca 270000kr på 10 år med amortering och ränta. Räknade grovt på att tjäna ca 10000kr/år i värmekostnad vilket innebär att det tar ca 27 år att betala tillbaka konverteringen. Har man jävligt otur så kanske pumpen pajjar 2 gånger under dom 27 åren vilket ökar priset med 100000 kr...

Är det detta sanningen eller tänker jag fel??

Om räntan är 5% så kostar det 50000:- i ränta på 10år( snittskulden är ½ lånebeloppet), av det får du väl igen cirka 30% vid deklarationen... så 'kostnaden' blir väl kring 33500:- i ränta.
Investeringskostnaden kan man ju resonera lite som man vill om, men i princip betalar man ju tillbaka den till sig själv = den står som en månadsutgift, men du betalar in den på 'ditt eget konto'.

Har ett hyffsat stort hus+garage. 12 Radiatorer, 2 fläktkonvektorer kulvert tillgarage, borrning+VP blev 165K, inklusive en 10års-försäkring på VP:n.
Räknar jag med 5% och 10år(och 30% ränteavdrag) kostar det 1855:- första månaden och 1375:- sista månaden, inklusive 1375:- i amortering. Månadskostnaden går väl jämt upp i detta exempel från första månaden, varav en hel del är amortering(till sig själv), räknar man med en längre återbetalningstid blir det en större skillnad och nettopengar över från dag 1.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Besparing på konvertering?
« Svar #14 skrivet: 22 maj 2011, 16:27:59 »
Den dag elpriset är dubbelt så högt sparar du dubbelt så mycket :)

Att ditt lån är på 10 år är egentligen ganska irrelevant i sammanhanget.

Har man liten förbrukning blir det svårare att motivera en konvertering
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!