Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FTX eller FLM  (läst 15920 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad m westling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
FTX eller FLM
« skrivet: 21 juli 2005, 23:19:07 »
Hej!

Vad är bäst...
ett FTX aggregat (Frånluft, Tilluft och värmeväXlare), eller
en frånluftsmodul (typ Nibes FLM 30) kopplad till en mark/bergvärmepump?

Är följande resonemang är korrekt... (kan innehålla felräkning eller tankegroda!)
55l/s frånluft (20 grader) innehåller ca 1,3kW energi. En FTX med 80% verkningsgrad överför således 1kW av den energin till tilluften.
Skulle man istället låta frånluften passera en FLM 30, och att den lyckas överföra hela värmeinnehållet till brine, så ökar det brines temperatur med knappt 0,9 grader (brineflöde 0,3l/s). 1 grad högre temp på brine ökar COP med 3% (tumregel), så 0,9 grader ger 2,7% ökad COP, villket ger en effekthöjning på VPn om 100W. Inte mycket!

Dvs det är bättre att installera en FTX (ger 1kW i retur) än en frånluftsmodul till en mark/bergvärmepump, ex v Nibes FLM 30, eftersom den endast ger 100W i extra effekt?

Utloggad m westling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: FTX eller FLM
« Svar #1 skrivet: 22 juli 2005, 10:52:49 »
Har gjort fler efterforskningar: Tydligen finns det tumregeler som säger att
1. en frånluftsmodul (typ Nibes FLM 30) motsvarar 30m borrhål
2. bergtemperaturen ökar med 1-2 grader per 100m borrhål.

Det sammantaget ger att 30m borrhål motsvarar ca 0,6 grader ökad temperatur på brine. (Mina 0,9 grader ovan är förmodligen i realiteten - med hänsyn till förluster - ca 0,6 grader.)

Med andra ord är det uppenbart att frånluftsmoduler till [berg/mark]VP är en dålig lösning (då de bara ger 100W i ökad ut-effekt - mot 1kW i retur från en FTX).  Och skulle berget sina på värme så förslår inte heller den extra halvgraden som frånluftsmodulen ger långt eftersom VPn kräver 3-6 graders temperaturskillnad på brine in-ut (motsvarar 4kW-8kW).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: FTX eller FLM
« Svar #2 skrivet: 22 juli 2005, 12:47:36 »
Hej!
Ditt resonemang stämmer rätt bra, det man frågar sig är vart tar all effekt som en FML överför till brine vägen?

Svaret är att belastningen på borrhålet minskar med i ditt beräkningsexempel med ca 900 W (om man överför ca 80 % av värmen till brine). Så en FML funkar bäst som räddare äv klent borrhål snarare än en COP-höjare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: FTX eller FLM
« Svar #3 skrivet: 23 juli 2005, 20:54:12 »
FLM vs FTX har avhandlats tidigare i flera trÃ¥dar.  (SÖK)

Enligt mig sÃ¥ är det inte att förglöma att  FTX &sÃ¥ ger ett bättre inom hus klimat.
Du för värmer luften i aggregatet och slipper kallras osv utan extra för värming.

Den funktonen får du inte om du bara suger ut luften fråm rummen och tar in ny luft
via fönster/väggventiler.

SÃ¥ för mig är FTX en vinnare  8)  FLM är mer som ni säger bara en tveksam räddare för
klena borrhål enligt min åsikt. Vem ver kanske det är så att FTX skulle avlasta borrhålet
ännu mer, vild gissning frÃ¥m ME   
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: FTX eller FLM
« Svar #4 skrivet: 23 juli 2005, 23:03:21 »
Enda nackdelen med ftx är fläktljudet/inblåsningsljudet från aggregat/tilluft och frånluftventilerna.

Verkningsgraden är nog "oslagbar".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad m westling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: FTX eller FLM
« Svar #5 skrivet: 24 juli 2005, 22:50:18 »
Tack för info. Skönt att ha rätt ut den frågan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: FTX eller FLM
« Svar #6 skrivet: 24 juli 2005, 23:14:09 »
Hej!
Ditt resonemang stämmer rätt bra, det man frågar sig är vart tar all effekt som en FML överför till brine vägen?

Svaret är att belastningen på borrhålet minskar med i ditt beräkningsexempel med ca 900 W (om man överför ca 80 % av värmen till brine). Så en FML funkar bäst som räddare äv klent borrhål snarare än en COP-höjare.

Jag insåg precis tankegrodan, om en FML överför all värme i frånluften (20 Grader) till brine och effektuttaget från borran vore oförändrat skulle temperaturen på brine stiga 0.9 grader per varv som brine cirkulerar. Detta är givetvis omöjligt eftersom effektuttaget från borran är beroende av temperaturskillnaden mellan brine och berget.

Slutsatsen är dock riktig att en hårt belastad borra (ju hårdare ju mer) blir hjälpt av en FLM, och som ME konstaterar tillförs effekten någon annanstans minskar även då belastningen på borran.
« Senast ändrad: 24 juli 2005, 23:18:32 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad TW

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: FTX eller FLM
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2006, 19:32:48 »
Hej

Är ny här och går igenom endel trådar. Har köpt nytt hus med direktverkande el samt mekanisk frånluft. Skall konvertera till vattenburen värme samt någon form av VP. Har nu gått igenom endel trådar om FLM vs FTX. FTX är ju säkert ett bättre alternativ om man redan har tilluftsdon med kanalsystem. Har man inte detta är det ju ett helsikes jobb att dra tilluftskanaler och montera tillluftsdon. Många hus har ju endast mekanisk frånluft, och i dessa hus måste ju en FLM vara en betydligt billigare alternativ en FTX.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: FTX eller FLM
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2006, 12:58:51 »
Hej

Är ny här och går igenom endel trådar. Har köpt nytt hus med direktverkande el samt mekanisk frånluft. Skall konvertera till vattenburen värme samt någon form av VP. Har nu gått igenom endel trådar om FLM vs FTX. FTX är ju säkert ett bättre alternativ om man redan har tilluftsdon med kanalsystem. Har man inte detta är det ju ett helsikes jobb att dra tilluftskanaler och montera tillluftsdon. Många hus har ju endast mekanisk frånluft, och i dessa hus måste ju en FLM vara en betydligt billigare alternativ en FTX.

En FLM kostar ca 8000:- och för denna summa får man ca 30 meter extra borrhål. 30 meter extra borrhål gör mer för brinetemp än en FLM.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: FTX eller FLM
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2006, 13:36:49 »
Hej

Är ny här och går igenom endel trådar. Har köpt nytt hus med direktverkande el samt mekanisk frånluft. Skall konvertera till vattenburen värme samt någon form av VP. Har nu gått igenom endel trådar om FLM vs FTX. FTX är ju säkert ett bättre alternativ om man redan har tilluftsdon med kanalsystem. Har man inte detta är det ju ett helsikes jobb att dra tilluftskanaler och montera tillluftsdon. Många hus har ju endast mekanisk frånluft, och i dessa hus måste ju en FLM vara en betydligt billigare alternativ en FTX.

Ett "billigt" alternativ för er kunde vara ComfortZone CE50, frånluftsvärmepump som ger ca 4-5 kW i uteffekt, lite beroende på hur stort frånluftsflöde ni kör med.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: FTX eller FLM
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2006, 18:59:43 »
som vanligt skall INTE FLM ses som ngt som ingår i en vanlig installation UTAN endast om man har en för dålig borra som riskerar att frysa. DÅ kan FLM vara ett alternativ......
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: FTX eller FLM
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2006, 22:34:26 »
En liten detalj bara med ftx drift vid -10 19 grader frånluft trots 21 grader i rummet förluster genom kanalsystem aggregat mm 80% verkningsgrad samma luft flöde på till och frånluft balanserad ventilation =15 graders upvärmning av tilluft gör att du måste värma upp tilluften 17 grader för att inte uppleva kalldrag från tilluften suman av detta 17 grader som ska värmas med el!

I fallet med flm fÃ¥r du ta in luft genom spalt ventiler eller liknande vir radiatorer dÃ¥ värmer du luften med värmen frÃ¥n värmepumpen bra mycket billigare än att ha 1 kw el som 1,5 kw el som ligger pÃ¥  sÃ¥ fort du fÃ¥r under 0 grader ute!

En sak till ftx har två fläktar dubbel risk för lager fel en växlare som skall gjöras ren 1 gång per år ett filter till som skall bytas årligen
det kostar också pengar och bör räknas in i den eventuella vinsten ::)
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: FTX eller FLM
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2006, 23:11:26 »
Först måste jag be om ursäkt och hoppas att du inte blir förolämpad.

MEN varför envisas du med att EL skall värma upp till luften på ftx'en Det finns vatten batterier som kan ta varmtvatten från VP'n .

Sedan visst har FLM'n lite rörliga delar &så, den har väl både fläkt och cirkpump om jag inte har fel. För att sedan fortsätta så finns Ett filter i FLM'en &så

Så som jag ser det så tar du bara upp ena sida utan att titta på den andra, Sedan har du dina spaltventilen dessa har väl filter &så eller saknar du dessa drad du in en massa skit och pollen. I fall du har ett filte måste dessa &så bytas med jämna mellan rum och då har du flera sådana som du skall göra det på....

Så säg mig vad är vinsten i detta ?
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: FTX eller FLM
« Svar #13 skrivet: 05 februari 2006, 23:41:03 »
visst har du rätt i att flm har en cirkpump men den är bra mycket längre livslängd pÃ¥ än fläkten. Visst fins det vatten batterier till ftx men dÃ¥ tillkomer en cirkpump schunt grupp frys skydd styr och dÃ¥ drar kostnaderna iväg  spalt veniler har inga filter och väldigt lÃ¥g hastighet pÃ¥ luften vilket minskar mängden skit som dras in.

vad jag försöker säga är att man ine ska stira sig blind pÃ¥ Ã¥tervinings graden det skall vara enkelt, underhÃ¥llsfritt och driftsäker ocksÃ¥ eller har jag fel men en ftx med vatten batteri  är en mer komplicerad instalation än flm men ftx med elbateri är en enkel instalation OM man har tiluftskanalerna dragna.

För att få en välfungerande ftx instalation krävs också en riktig injustering av luft flöden av yrkesman. Med flm behövs inte det. Ftx är perfekt för problemhus mögel radon och liknande problem! Har man inte det och absolut måste återvinna så tror jag mer på flm men klart enklast och minst bekymer är en frånlufts fläkt utan återvining energi förluster visst bekymerfritt ja!

Allt är en smaksak återvinnings fantast med stor plånbok stort teknikintresse FTX vatten buren. ekonomisk och bekväm frånlufts fläkt
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: FTX eller FLM
« Svar #14 skrivet: 06 februari 2006, 00:19:43 »
Du har rätt i att det  är enklare med en FLM och att lite xtra saker behhövs för vatten batteri. Och gar du ett om off system typ nibe sÃ¥ kan det vara svÃ¥rare att fÃ¥ vatten batteri att fungera än om man har en CTC....

Men jag tror INTE att FLM'n är ett alternativ annat än om du har ett för kort borrhål och riskerar frysning. i övrigt finns ingen ekonomisk vinst att tala om (detta har räkants på tidigare i detta forum.

Senadan att spalt ventilen inte skitt dra in skit, tror jag inte på då om Flm' körs på ett högt flöd tex nära mad (400 kbm/timme) för att inte tala om pollen i fall att du skulle köra FLm'n under denna säsong.

Jag är mer en förespråkare av ett reält tilltaget borrhål än att använda flm'n till att snåla på borrdjupet och tae en flm'n istället för 30 meter extra. har man övertagit ett dåligt hål kanske det är en annan sak.

Är du ute efter ett bättre inomhus klimat tror jag fortfarande att FTX även om den är dyrare är ett bättre alternativ.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!