Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: loggning av delta  (läst 1438 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad langora

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
loggning av delta
« skrivet: 28 september 2007, 12:56:29 »
Hej.
Jag har varit i kontakt med ivt ang vp inköp.
Har oxå varit i kontakt med ctc, men fann att de var tveksamma till mitt hus pga ett sk högtempsystem och klena element och radiatorrör (12mm).
Ivt däremot är betydligt mera optimistiska, och vill börja logga min panna i en vecka!! för att mäta delta, och sedan installera en anläggning tillsammans med extratank om deltavärdet är ok...
Huset är tilläggsisolerat och i bra skick. Ligger i Skåne, och är ca 160kvm stort..
Tror ni på detta? eller ska jag inse fakta och köpa en jäkla pelletsanläggning istället???
Jätte jättetacksam för era svar..

Utloggad kimmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: loggning av delta
« Svar #1 skrivet: 29 september 2007, 20:17:19 »

Ingen hÃ¥ller med mig nu... men jag tror du kommer billigast undan och med MINST problem om du installerar en vanlig el panna...ha den som en referensanläggning vid beräkning  pÃ¥ ca 20 Ã¥r...Jag räknar med att du inte behöver göra nästan ingen ting  under tiden...vad tror du en värmepump/pellerts har för kostnader och PROBLEM under tiden, förutom att den är slut lÃ¥ngt innan dess...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: loggning av delta
« Svar #2 skrivet: 29 september 2007, 20:25:35 »
Hade det inte varit för de klena rören sÃ¥ skulle jag rekommenderat att byta ut radiatorerna mot fetare dito, det kan man göra själv om man inte har tummen mitt i handen. Men 12 mm rör, jag vet inte om det funkar...  :-\

Jag tror däremot att pellets kommer att funka men pelletspriserna är pÃ¥ väg uppÃ¥t sÃ¥ om nÃ¥gra Ã¥r kan priserna pÃ¥ pellets per kWh vara i nivÃ¥ med elpriset om det vill sig illa.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!