Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ var det dags igen. LÃ¥gtryckspressosat larm ivt 600 + aw 200 fc  (läst 1256 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristoffer ihlberg

  • Gäst
Kristoffer ihlberg
DÃ¥ var det dags igen. LÃ¥gtryckspressosat larm ivt 600 + aw 200 fc
« skrivet: 28 december 2014, 10:21:17 »
Nu har det blivit kallt igen. Just nu har jag -13.5c. Detta är 3 vintern jag kör anläggning. Och pumpen stannar hela tiden. Kvitterar ut larmet, då startar den och går 5 min. Sen stoppar den och larmar igen.

Det finns ingen is på utedelen, och jag har kollat dom olika temp. på givare. Inget som sticker llr verkar fel.

Men när jag tittar i synglaset. När pumpen startar så tar det ca 5 min innan synglaset är fullt, och precis när det är fullt. Så stannar pump jäveln.

Jag har nu ändrat så pumpen inte går om det är -10 llr kallare.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Har du ringt efter service?
Har du felanmält detta till IVT från de att värmepumpen blev installerad?

Helt klart behöver den en översyn på antingen expansionsventilen eller gasmängden.
Troligtvis det första.

Om din installatör inte vet vad han skall göra kontakta IVT direkt och kräv att de skickar någon som kan kyldelen av värmepumpen.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Kristoffer ihlberg

  • Gäst
Kristoffer ihlberg
SV: DÃ¥ var det dags igen. LÃ¥gtryckspressosat larm ivt 600 + aw 200 fc
« Svar #2 skrivet: 28 december 2014, 13:54:03 »
Nej jag köpte inte min pump inkl. Instalation. Köpte den privat ny, och så hade jag en kompis som monterade den.

Vart sitter expantionsventilen? Kan jag funktions testa den på något sätt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 219
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!