Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rimligt dimensionerad pump och borrdjup?  (läst 1019 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Rimligt dimensionerad pump och borrdjup?
« skrivet: 11 augusti 2009, 21:13:48 »
Frågan är nog en av forumets vanligaste, men jag kan inte riktigt bedöma rimligheten på offerten så jag vill hemskt gärna höra era tankar.

Huset är energibesiktat i april och beräknas där behöva ca 22 000 kWh/år i ren uppvärmning. (Tidigare husägaren konsumerade 2,6m3 olja för året 2008. Då höll han enligt uppgift rätt bra värme, 23-24 eller nåt, men å andra sidan tror jag inte han använde mkt varmvatten eller värmde hela huset till fulla 20ºC.)

Mina funderingar rör energikalkylen från IVT som bifogades offerten, som räknade med ett energibehov på 19 420 kWh/år (2,6m3 olja med verkningsgrad 75%). DUT är -31,9ºC, medeltempen 2,1ºC, beräknad framledning vid DUT 55ºC och IVTs kalkyl ville då ha ett borrdjup på 124m vilket skulle ge en medeltemperatur på brine på -1,6ºC. Nu tror ju jag mer på energikalkylen som räknat på värme i hela huset och alltså kräver mer än vad IVT-kalkylen är beräknad på. Jag begärde en beräkning på väl tilltaget borrdjup så 155m aktivt hål kan jag räkna med. Kommer jag få vettig temperatur på brinen?

Offerten ger förslaget IVT HT+ C7 med 170m borrdjup varav minst 155 aktivt. Kommer detta bli bra?
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rimligt dimensionerad pump och borrdjup?
« Svar #1 skrivet: 12 augusti 2009, 09:04:21 »
Nu vet jag inte var i landet du bor men spontant låter 155 m aktivt djup rejält tilltaget för detta hus. Norröver behövs det kanske men i södra Sverige så borde ca 140 m aktivt räcka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Rimligt dimensionerad pump och borrdjup?
« Svar #2 skrivet: 12 augusti 2009, 22:50:58 »
Tack för svar! Huset ligger mitt i Sverige, Ånge kommun i Västernorrland. Men det låter väl som att jag kan känna mig nöjd med den delen av offerten i så fall och det är ju alltid skönt att höra. Thumbsup
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!