Författare Ämne: räkna ut COP utan flödesmätare?  (läst 3432 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
räkna ut COP utan flödesmätare?
« skrivet: 25 januari 2009, 00:04:44 »
Funderar över COP värdet på pumpen och har insett att jag aldrig kommer kunna mäta det enkelt eftersom jag inte har någon flödesmätare.
Finns det ändå något sätt att mäta COP värdet?

Jag har en elämtare för pumpen och denna kan visa den effekt pumpen använder för tillfället.
Jag har kollat lite då och då när den kör och ser då att den i stort sett drar konstant 1,6kW när den skickar ut värme till Vb sidan.
Dock är det nästan samma effekt både när pumpen är i början av körningen som i slutet, dock är det ju olika framledningstemperaturer men det är väl bara pga av att pumpen värmer upp returvattnet en viss temp och returvattnet blir varmare och varmare efter hand så det är kanske inte så konstigt. eller?

Jag vet ju inte vilken hastighet vattnet strömmar i rören, men jag vet ju ungefär totala vattenvolymen, kan man då på något sätt räkna ut COP? någon som har någon ide?
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: räkna ut COP utan flödesmätare?
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2009, 09:41:57 »
Är det samma värmebärarflöde hela tiden, alltså inga termostater som reglerar, kan man använda värmebärardifferensen som mått på avgiven effekt. Genom att mäta värmebärardifferensen när man kör på enbart elpatronerna kan man få fram ett samband mellan VBdiff och effekt. Man måste använda elmätaren för att bestämma elpatronernas effekt. Sen måste man också kunna avläsa tiondels grader, annars blir det stor osäkerhet i effektvärdet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cosmos

  • Elektronikk guru
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vestfold, Norge
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: räkna ut COP utan flödesmätare?
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2009, 00:36:14 »
Når jeg logger regner jeg ut et estimert COP basert på inngående KB og utgående VB. *vinkar*
Produktdata inneholder 35/0 og 50/0 med effekt inn til kompressor og uteffekt dvs. indirekte COP om man legger til kjente effekter for sirk pumpene.
KB varierer ikke mye og ligger mellom 7 til 1 C. I beregningen ser jeg da bort fra at KB ikke egentlig er 0,
og beregner etter (VB-KB)/0, dvs. mapper dette inn på rake linjer definert mellom 35/0 og 50/0.

Beregner også med et estimert volum/sec for KB og VB, og kontroll beregner effekter og COP med delta T etter begge
(legger til kompressor estimatet fra første beregningen for KB)
Alle disse 3 estimatene følger hverandre godt, typisk mye bedre en +/- 10%.

NB!
Tar forbehold om at volum strømmen også er estimert (en gang for lenge siden) og da innstilt til å passe med antatt kjent ett punkt på 35/0 - 50/0 kurven.
Estimatene ser ganske robuste ut samme om det er vår, sommer, høst eller vinter.
Formålet med kontrollen var å bli mer sikker på om estimetet etter rake linjene var godt eller ei. (siden faktisk KB temp jo ikke er 0)
Kjører VB mot acc tank med fire rør så volum strømmen varierer trolig svært lite. KB volum har vel nesten alle konstant?

Høiax (Nibe) 10kW, alt selvgjort utenom borring.
219m, ~215m aktiv, 300L acc for varme, 200L acc for VV + 200L VV
230m2 over 2 etasjer oppvarmet, + 100m2 kjeller og ~50m2 loft (vind), bygget 1932.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: räkna ut COP utan flödesmätare?
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2009, 22:49:58 »
Intressant Cosmos men jag måste säga att Rolands ide givetvis borde testas för det ger ju en enkel ekvation.
Jag har ju inget som varierar med tempen, bara radiatorer som man kan ställa flödet på samt en golvvärme som alltid är öppen max, fast jag har en shunt som ska styra flödet. Så det är alltid samma flöde.

Hur tänker du då Roland, ifall jag idag har en värmediff på 7 grader på tur och retur och förmodligen får detsamma när jag kör pumpen i elpatronläge, räcker det då att ta den effekt som pumpen drar i elpatronläge genom den effekt den drar idag utan elpatron? samt att man räknar bort cirkpumpens effekt på ca 100W?

Jag delar de båda effekterna och får då vips ett COP? är pumpens effekt alltid densamma i elpatron läget? visst varierar den med tempen som den måste skicka ut varmvatten med eller? Antar att den effekten är linjär med börtempen, är det rimligt? dvs ifall jag skulle göra en elmätning på elpatronen när pumpen har en bör temp på 35 grader och 30grader så borde jag kunna linjärt interpolera fram vilken effekt pumpen skulle ha vid tex 32 grader.

Kan man på något lätt sätt räkna ut flödet i Vb slingan också?
« Senast ändrad: 26 januari 2009, 22:59:40 av Tobbis »
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: räkna ut COP utan flödesmätare?
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2009, 11:04:58 »
Varför inte bara köpa en energimätare?

Då vet man exakt cop, och kan även se, hur regleringar ändrar cop.

Rickard säljar en bra energimätare http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=25, med ombytbart batteri och puls-utgång.

Eller här kan man köpa begagnade energimätare (ingen puls, batteri ca. 10 år): http://www.zaehleronlineshop.de/index.php?cat=c9_Gebrauchte-W-rmez-hler.html&XTCsid=803f670572b35dc7da6fd0a4ba59f4c0

Jo fler, som mätar cop på värmepumpen, jo bättre vet vi, hur cop i den verkliga världen, och mot olika värmesystemer, är!
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: räkna ut COP utan flödesmätare?
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2009, 19:28:02 »
Om det blir nästan samma differens med elpatron som med pumpen går det att göra så. Kontrollerar man också vad det är för differens när pumpen inte ger någon värme för att eliminera risken för att det inte är nolldifferens när pumpen inte ger någon värme och använder bägge värdena behöver elpatroneffekt och pumpeffekt inte vara lika.

Elpatronens effekt varierar väldigt lite med temperaturen så den behöver man inte ta hänsyn till. Jag tycker köldbärarpumpens elförbrukning skall vara med i beräkningen, den är ju en oundgänglig del av systemet. Värmebärarpumpen kan det vara rimligt att inte räkna med, oavsett uppvärmningssystem skulle man ju ha en sådan.

Utifrån pumpens effekt och deltaT är det lätt att räkna ut flödet:

Flödet i L/s = Effekten i kW/(DeltaT x 4,18)
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: räkna ut COP utan flödesmätare?
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2009, 20:16:56 »
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: räkna ut COP utan flödesmätare?
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2009, 23:41:06 »
Hmmm, Danskeren: Jag vet ju att Richard har väldigt bra prylar men hur kan prisskillanden vara så stor? apparaten som säljs i Tyskland liknar ju något man kan köpa på Rusta men att den bara kostar 100kr låter ju sjukt billigt...
Är det någon som köpt en sådan, fungerar dem? Går det inte byta batteri eller?
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: räkna ut COP utan flödesmätare?
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2009, 11:30:38 »
Hmmm, Danskeren: Jag vet ju att Richard har väldigt bra prylar men hur kan prisskillanden vara så stor? apparaten som säljs i Tyskland liknar ju något man kan köpa på Rusta men att den bara kostar 100kr låter ju sjukt billigt...
Är det någon som köpt en sådan, fungerar dem? Går det inte byta batteri eller?
Jag har själv 3 av dom och har installerat ytterligare 2 hos mina grannar.
Dom funkar alla bra.

I Tyskland måste dom bytas varje 5 år och därför säljs många.
När du köper dom, är dom alltså 5 år gamla och batterier klarar säkert 10 år.
Du kan inte byta batteriet.
Om du har ventiler för och efter mätaren är det väldig enkelt att sätta in en ny, om du fortsatt vill mäta efter 5 år.
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!