Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är jag smart eller............  (läst 1237 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
Är jag smart eller............
« skrivet: 04 februari 2012, 22:45:51 »
Hej!
Har  som sagt en Thermia G2:a 6:a kör med kurva 40.
Klarar upp till ca: -10 innan gm inte räknas hem.
Så igår kollade tempen på mina tilluftsdon (har vevex) dem hade en lufttemp på 7 ºC och inne tempen var 20.5 ute temp 13-14 minus så jag testade med att stänga av fläkten eldade i braskaminen inne temp upp till 22 ºC. Resultat ett dygn senare utan eldning inne temp 22,5 ºC (inne givare ställd på 21,5 ºC med faktor 4) kurva sänkt till 38 med en ute temp i Nacka på -17 ºC just nu och vp räknar ner gm. Luften känns helt ok huset, öppnar badrums fönstret lite vid duschning. Tycker ni detta är tillämpligt vid "extrem" kyla elelr........
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Är jag smart eller............
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2012, 23:26:39 »
Braskaminen drar nog en hel del luft som upprätthåller ventilationen. Problemet är väl kanske att man flyttar runt inneluften från/till fel ställen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Är jag smart eller............
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2012, 23:46:51 »
Använder inte braskaminen nu när jag stängt av fläkten, det blir för varmt då.
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Är jag smart eller............
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2012, 00:53:40 »
dom som dimensionerade din anläggning kanske räknade med att ditt vent agg skulle ha bättre återvinning.

Jämför med nÃ¥gon som fÃ¥r in -13 grader i stället. sÃ¥ +7 är ju inte helt fel. Tvärt om. ca 56% verkningsgrad om jag räknade rätt. 

Jag ligger på, vid -18, 75% på sämsta donet och 92% på bästa donet (beroende på grad av isolering). På ett gammalt aggregat. Därutöver kör jag på en lite lägre fläkthastighet så här års.

I och med att du vill använda den ventilation du har så kanske nästa uppgradering blir ditt vent agg? Du har ju alla kanaler så det är bara själva agget som behöver bytas. Samt att du då kanske får med bättre möjlighet att styra aggregatet så den varavar ner lite när det är svinkallt. Då kanske du kan göra med vettig vent och slippa spets på samma gång!



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är jag smart eller............
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2012, 10:27:20 »
Nu med -20 ute har jag 15 grader in samma inställningar som vanligt
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!