Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecoair V4 400/500mod mot ecoelV3 vilken ska jag välja? olika teorier tips tack  (läst 1585 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad allroadrolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
Då vi skramlat in lite mer pengar från banken så blir det nog att köpa en sprillans VP mot den ecoairV3 vi satt in.
Mina tankar är lite kluvna då jag har två olika lösningar i huvudet som ni får tänka till på.

1) Köra på en 520M då jag har fäbless för inverter!, att den ger nästan 5kw på lägsta varv gör inget jag har ju en 111a i dag och med 22kw max kommer jag aldrig någonsin få eltillskott (nästan iaf). Utöver ecoelen har jag skaffat en UKV100 volymkärl som antingen kopplas på retur ut mot VP enligt CTC eller på radiatorretur på en stam i källaren (spar utrymme) det alt är inte 100% optimalt men ökar ändå den totala vattenvolymen i systemet, den kommer agera värmeackamulator mot en nybbygnad 38kvm med värmegolv där fördelaren sätts på returen även den.
Det som inte är 100% i denna lösning är VV volymen men då 520 kan ge 65gr vatten till nedre tank så borde det finnas tillräcklig mängd duschvatten.
Elförbrukning beräknad i dag 33000kwh beräknas bli 17000kwh efter utbyggnad och färdig anläggning samt att jag installerar en 9kw solelanläggning som ger 8-10000kwh att nyttja/sälja

2) Jag kör en 510m alt 410 och skaffar en Indol RS300 med slinga för förvärmning då kommer ecoel bara hantera värme, detta alternativ ger 13kw installerad VP effekt! frågan är om jag får elspets på den lösningen?

Boyta i dag 1,5plan 122kvm kommande 38kvm tillbyggnad med golvvärme nya TP33 och TP22 har ersatt panelare i gamla delen, kurva 50 lutn 7gr Rumsgivare 22,5gr inne.
2 vuxna en 5åring en 15åring vi har utespa och tränar mycket så vi duschar mycket också.
Ytterligare har vi ett 30kvm inrett garage till gym med i dag en LLVP möjligheter finns till att lägga kulvert och låta LV VP ta garaget också.

prismässigt så är en 520M bäst och även minst arbete med ca 53000kr nu på nätet.
En 510m 46000kr+Indol RS 19000kr blir lite dyrare men ger en väldans massa vatten
en 410+Indol RS ingen skillnad mot en 510M.

Hjäälp hur ska jag välja??

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Indol är ju en frånluftsvärmepump som sålts med fagra löften om gratis varmvatten. Tidigare mycket klagomål om falsk marknadsföring då behovet av anslutning till frånluft inte nämnts. Att bara ställa den i källaren leder snabbt till att rummet blir nerkylt med fukten drypandes på väggarna var inget som nämndes.

Saknar du frånluft som Indolen kan plocka energi från så kan du nog glömma den lösningen.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad allroadrolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
Ja den kanske är belagd med rykten från förr men nu har de fler modeller, och utrymmet där jag ska ha den är ju pannrummet där det finns massor med spillvärme, jag har aldrig lägre än 27gr där inne och möjlighet ta upp vägg så det bör fungera, dock vet jag inte hur mkt den låter.

robot74

  • Gäst
Krävs det inte en CTC i250 för att kunna ha 510 eller 520 utedel?

Utloggad allroadrolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Jo jag såg det nu i efterforskningen :(
Men jag tror inte en 410 är en dålig maskin på något sätt, anledningen till att jag vill satsa på ny VP är lugn och ro från frun, hon tycker jag är för snål så den helt ok 111an får gå på blocket trots att den har många timmar kvar.
frågan blir då en 410 eller 415
//Rolle

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!