Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Recycling av kompressor - nÃ¥got värde i en kasserad?  (läst 1464 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RolandSannicolo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla!
Helt ny här i forumet och har en frÃ¥ga. Min kompressor till NIBE fighter 1210 har lagt av efter 12,5 Ã¥r och anses skäligt vad jag kan förstÃ¥. Den är nu utbytt till en dryg peng  :-\. Montören tog gladeligen med sig den gamla för tömning pÃ¥ gas som han uttryckte det. Jag undrar om nÃ¥gon vet vad som sker med den gamla? Restaurering? Ã…teranvändning?
Tack för svar!

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Recycling av kompressor - något värde i en kasserad?
« Svar #1 skrivet: 15 augusti 2013, 17:21:50 »
Nä den kommer inte att renoveras om inte montören vet att felet är lättlagat men då vore det bedrägeri och det har jag svårt att tro.

Troligaste går den i skrotbingen men eftersom den väger en del så blir det ett par kronor.
Var glad att du slipper släpa den till en återvinnings station där någon sur kommunanställd klassar den som miljöfarligtgods eftersom det både vart gas och olja i den.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Recycling av kompressor - något värde i en kasserad?
« Svar #2 skrivet: 15 augusti 2013, 21:11:34 »
Ska man tro mÃ¥nga andra inlägg pÃ¥ det här forumet sÃ¥ var nog kompressorn felfri, och montören kommer sälja den för ett par skattefria tusenlappar rätt ner i fickan - eller stoppa in den i nÃ¥gon annan pump mot en saltad faktura.  ;)
Skämt åsido, får jag hoppas...

På vilket vis konstaterades det att den var trasig? Byttes det något mer, förutom kompressorn?

Kompressorn är i alla fall redan tömd på gas då den monteras bort, men innehåller fortfarande en hel del olja som bör tas om hand på ett riktigt vis.
Innehållet annars är en del koppar i motorlindningarna som säkert kan inbringa någon hundralapp eller två om man tar rätt på det. Resten är järnskrot för någon krona kilot.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Recycling av kompressor - något värde i en kasserad?
« Svar #3 skrivet: 15 augusti 2013, 21:21:53 »
När min kompressor havererade bytte de hela enheten med värmeväxlare och allt, när jag frågade dem om försäkringsbolaget krävde in den gamla delen svarade att så inte var fallet. Jag sade då att det då borde vara ok om jag behöll den.

Faktiskt så skruvade de lite på sig och sade att det kunde jag göra, nog tyckte jag att de verkade i varje fall lite besvikna över det.

NÃ¥gon gÃ¥ng kanske man kan göra nÃ¥got kul eller vettigt av den där grejen  dontknow


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Recycling av kompressor - något värde i en kasserad?
« Svar #4 skrivet: 15 augusti 2013, 23:38:40 »
På Nibes pumpar kan man ju byta hela kylmodulen utan att bryta kylkretsen, så det är inte helt orimligt att det fanns gas kvar i den. Förutom själva kompressorn så fick han ju i så fall med lite ventiler, pressostater och en värmeväxlare...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!