Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Atria Optimun  (läst 1468 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alfpn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Atria Optimun
« skrivet: 22 januari 2016, 11:03:28 »
Jag har också en Thermia Atria Optimun en luft vatten VP. Den fungerar fint sommar höst och vår, men så fort det blir kallt ca -5 grader så larmar den. Larm Lågtryck löst. dessutom ställer den sig efter det på el.
Hade en reparatör där för någon vecka sedan. Hon fyllde på vätska i systemet körde runt och mätte minst 40 grader. Den här installationen har 2 st expansionskärl, en den normala vita halvgenomskinliga + en röd burk ovan för pannan med manometer(det finns ett expansionskärl till den är till radiatorkretsen) Allt var bra den gick igen men så blev det kallt igen i Stockholm och samma larm igen.
MVH
alfpn

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atria Optimun
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2016, 11:21:56 »
Hej
När det gäller Atria är det supernoga med blandningsförhållandet på glykolen, varken för mycket eller för lite är bra, det ska vara propylenglykol blandad till -32 °C.
Kolla om utedelen är helt igenisad och vilka temperaturer du har på brine in/ut när du får LP-larm.
Om problemet börjar redan vid -5 °C utetemp så är det läge att kolla så att avfrostningen fungerar som det ska, kan vara flera komponenter som felar, t.ex avfrostningsgivaren vid utedelen eller shunten/shuntmotorn för avfrostningen eller styrkortet för avfrostningen. Avfrostningsgivaren når du via Servicemenyn/Avfrostning och den ska visa aktuell utetemperatur, på min pump når jag servicemenyn genom att hålla vänster pil intryckt i 5 sekunder.
Tycker iofs att servicetjejen borde ha kollat detta när hon var hos dig.

Snuppesno

Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad alfpn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atria Optimun
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2016, 07:46:18 »
Hej. Nu har jag fått ett protokoll efter servicebesöket. Fryspunkt Brine -15 grader, det är alltså för lite då? Det gäller en luft vatten pump?
MVH
Alfpn

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia Atria Optimun
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2016, 09:08:13 »
Risken finns nog att brine blir kallare än så i värmepumpens förångare, och då stoppas flödet upp.
Jag skulle ringa serviceföretaget och be dem komma tillbaks och göra om och göra rätt, utan extra kostnad för dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atria Optimun
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2016, 17:49:28 »
Hej. Nu har jag fått ett protokoll efter servicebesöket. Fryspunkt Brine -15 grader, det är alltså för lite då? Det gäller en luft vatten pump?
MVH
Alfpn
Ajaj, där får servicekillen/tjejen göra om och göra rätt!!
Tänk på att brinen är minst så kall som utetemperaturen, dvs om utetemperaturen är -18 °C så kan brinen ligga på -25 °C om du har is på utedelen, då har du rejäl issörja i brineledningen som inte är lätt att pumpa runt.
Det har t.o.m tagits fram en färdig glykolblandning med fryspunkt på -32 °C p.g.a av att många slarvade med blandningen med driftstörningar som följd.
Etylenglykol med blandning till -32 °C ska det vara, inget annat, när jag blandade lånade jag en http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Kylsystem--Ventilation/Kylare/Optisk-glykol--och-vatskeprovare-2000020669/ för att få exakt rätt.

EDIT: Skrev fel, ska vara etylenglykol..

MVH

Snuppesno
« Senast ändrad: 27 januari 2016, 19:59:44 av snuppesno »
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!