Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Faktor pÃ¥ temperaturgivare Nibe 1145  (läst 8955 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Faktor på temperaturgivare Nibe 1145
« Svar #15 skrivet: 25 april 2010, 19:26:30 »
Hej Richard.

Jag brukar hÃ¥lla med om vad du skriver, men i detta fall tycker jag att jag  har egna erfarenheter som talar emot. Du säger att man fÃ¥r mÃ¥nga starter med en hög  rumstermostatfaktor.

Vad man får är en snabb reaktion på temperaturdifferenser på så sätt att vid t.ex. 1 grads övertemperatur och rumsfaktor 6 så slutar pumpen att producera värme som inte behövs inom som mest 10 minuter och omvänt vid 1 grads undertemperatur, så startar pumpen inom 10 minuter för att producera värme. Alltså pumpem reagerar snabbt på felaktiga temperaturer.

Däremot sÃ¥ finns ju en stor tröghet i husets temperaturändring.. I mitt hus som inte är gjort i sten, utan är ett gammalt tilläggsisolerat trähus frÃ¥n anno dazumal (alltsÃ¥ inte speciellt trögt) ökar temperaturen med c:a 0,5 grader per timme  när pumpen gÃ¥r för fullt och temperatursänkningen är max 0,5 grader per timme när pumpen stÃ¥r stilla. Eftersom min Nibe 1110 enbart reagerar pÃ¥ halva graders temperaturförändring, sÃ¥ tar det c:a tvÃ¥ timmar frÃ¥n det att innegivaren skickat signal om att öka framtemperaturen med 6 grader tills dess att innetemperaturen ökat med 1 grad och alltsÃ¥ pumpen upptäcker att det nu är 0,5 graders övertemperatur inne i st för 0,5 graders undertemperatur.

Detta innebär att den höga rumsgivarfaktorn i stort sett inte har någon påverkan på antalet starter och stopp. Däremot ger den snabb respons på solinstrålning och blåst, vilket naturligtvis kan innebära att just när solen börjar skina och värma in genom fönstren, så får man ett extra stopp.

I normala driftsituationer, när ingen solinstrÃ¥lning  eller stark blÃ¥st finns, sÃ¥  hÃ¥ller sig  temperaturen i mitt hus inom ett intervall pÃ¥ +- 0,5 grader runt det jag ställt in pÃ¥ innegivaren och oftast är precisionen högre än det. Vid starkt solsken kan naturligtvis temperaturen skena iväg  uppÃ¥t, men dÃ¥ har pumpen  för länge sedan stängt av och bidrar inte till temperaturökningen.

Det stora problemet med Nibes innegivare tycker jag  dock är att det gÃ¥r att ställa  in ett sÃ¥ stort temperaturomrÃ¥de (frÃ¥n 5 grader till 30 grader). Eftersom man normalt endast vill göra smÃ¥  temperaturändringar, t.ex. frÃ¥n 21 grader pÃ¥ dagen till 19 grader pÃ¥ natten, sÃ¥ är det svÃ¥rt att pricka rätt. Det är ytterst smÃ¥ vinkeländringar pÃ¥ vredet som behövs för detta. I vÃ¥r familj är det bara jag som klarar detta. SÃ¥ fort nÃ¥gon annan ger sig  pÃ¥ termostaten sÃ¥ blir det fel. Detta tycker jag är ett konstruktionsfel som Nibe borde ha fixat till, men det verkar de inte ha gjort ens för de senaste pumparna. Man kan visserligen fixa detta själv, genom att bygga om rumstermostaten, men jag  har inte orkat med detta  under de 10 Ã¥r som jag har haft min pump.

Ett problem med för stor faktor pÃ¥ rumsgiveren som du inte nämner är dock att när man pÃ¥ morgonen höjer temperaturen pÃ¥ termostaten frÃ¥n tex 19 till 21 grader, sÃ¥ tar det ju ett par timmar innan man är uppe i rätt rumstemperatur och om man har för lÃ¥gt värde inställt pÃ¥ när tillsatselen ska gÃ¥ in, sÃ¥  finns det en risk att man  pÃ¥ dessa tvÃ¥ timma r fÃ¥r ett stort gradminutunderskott (under -800) och att tillsatselen dÃ¥ gÃ¥r in helt i onödan. Jag har löst detta genom att normalt aldrig ha tillsatselen aktiverad, eftersom min pump är dimensionerad för att normalt klara sig utan tillsatsel (jag  gÃ¥r ner i källaren och aktiverar tillsatselen när utetermometern närmar sig - 20 grader)
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Faktor på temperaturgivare Nibe 1145
« Svar #16 skrivet: 26 april 2010, 06:47:21 »
Hej Richard.

Jag brukar hÃ¥lla med om vad du skriver, men i detta fall tycker jag att jag  har egna erfarenheter som talar emot. Du säger att man fÃ¥r mÃ¥nga starter med en hög  rumstermostatfaktor.

Vad man får är en snabb reaktion på temperaturdifferenser på så sätt att vid t.ex. 1 grads övertemperatur och rumsfaktor 6 så slutar pumpen att producera värme som inte behövs inom som mest 10 minuter och omvänt vid 1 grads undertemperatur, så startar pumpen inom 10 minuter för att producera värme. Alltså pumpem reagerar snabbt på felaktiga temperaturer.

Däremot sÃ¥ finns ju en stor tröghet i husets temperaturändring.. I mitt hus som inte är gjort i sten, utan är ett gammalt tilläggsisolerat trähus frÃ¥n anno dazumal (alltsÃ¥ inte speciellt trögt) ökar temperaturen med c:a 0,5 grader per timme  när pumpen gÃ¥r för fullt och temperatursänkningen är max 0,5 grader per timme när pumpen stÃ¥r stilla. Eftersom min Nibe 1110 enbart reagerar pÃ¥ halva graders temperaturförändring, sÃ¥ tar det c:a tvÃ¥ timmar frÃ¥n det att innegivaren skickat signal om att öka framtemperaturen med 6 grader tills dess att innetemperaturen ökat med 1 grad och alltsÃ¥ pumpen upptäcker att det nu är 0,5 graders övertemperatur inne i st för 0,5 graders undertemperatur.

Detta innebär att den höga rumsgivarfaktorn i stort sett inte har någon påverkan på antalet starter och stopp. Däremot ger den snabb respons på solinstrålning och blåst, vilket naturligtvis kan innebära att just när solen börjar skina och värma in genom fönstren, så får man ett extra stopp.

I normala driftsituationer, när ingen solinstrÃ¥lning  eller stark blÃ¥st finns, sÃ¥  hÃ¥ller sig  temperaturen i mitt hus inom ett intervall pÃ¥ +- 0,5 grader runt det jag ställt in pÃ¥ innegivaren och oftast är precisionen högre än det. Vid starkt solsken kan naturligtvis temperaturen skena iväg  uppÃ¥t, men dÃ¥ har pumpen  för länge sedan stängt av och bidrar inte till temperaturökningen.

Det stora problemet med Nibes innegivare tycker jag  dock är att det gÃ¥r att ställa  in ett sÃ¥ stort temperaturomrÃ¥de (frÃ¥n 5 grader till 30 grader). Eftersom man normalt endast vill göra smÃ¥  temperaturändringar, t.ex. frÃ¥n 21 grader pÃ¥ dagen till 19 grader pÃ¥ natten, sÃ¥ är det svÃ¥rt att pricka rätt. Det är ytterst smÃ¥ vinkeländringar pÃ¥ vredet som behövs för detta. I vÃ¥r familj är det bara jag som klarar detta. SÃ¥ fort nÃ¥gon annan ger sig  pÃ¥ termostaten sÃ¥ blir det fel. Detta tycker jag är ett konstruktionsfel som Nibe borde ha fixat till, men det verkar de inte ha gjort ens för de senaste pumparna. Man kan visserligen fixa detta själv, genom att bygga om rumstermostaten, men jag  har inte orkat med detta  under de 10 Ã¥r som jag har haft min pump.

Ett problem med för stor faktor pÃ¥ rumsgiveren som du inte nämner är dock att när man pÃ¥ morgonen höjer temperaturen pÃ¥ termostaten frÃ¥n tex 19 till 21 grader, sÃ¥ tar det ju ett par timmar innan man är uppe i rätt rumstemperatur och om man har för lÃ¥gt värde inställt pÃ¥ när tillsatselen ska gÃ¥ in, sÃ¥  finns det en risk att man  pÃ¥ dessa tvÃ¥ timma r fÃ¥r ett stort gradminutunderskott (under -800) och att tillsatselen dÃ¥ gÃ¥r in helt i onödan. Jag har löst detta genom att normalt aldrig ha tillsatselen aktiverad, eftersom min pump är dimensionerad för att normalt klara sig utan tillsatsel (jag  gÃ¥r ner i källaren och aktiverar tillsatselen när utetermometern närmar sig - 20 grader)

Måhända har du rätt, framförallt på vår/höst kan jag tänka mig att dina iaktagelser stämmer, men övrig tid har jag svårt att se att det inte skulle öka antalet start och stopp, detta alltså förutsatt att temperaturen går utanför den gräns på börvärdet som regleringen kräver, alltså börvärde +/- 0.5%.
Teoretiskt torde det utan tvivel innebära att man "snabbar upp " regleringen, med fler start och stopp som följd.
Födelen med en snabbare regulator/innegivare på våren kan dock väga upp detta då du helt klarar dig utan drifttid på kompressorn under dagen, när samma värmepump utan innegivare skulle startat några gånger under dagen, även om det vore soligt ute.

Så vi kanske båda har rätt, men att olika sanningar råder under olika tider på året.

När det gäller känsligheten på innegivaren kan jag bara hålla med, det går inte justera med annat än att en person står ute vid värmepumpen och kollar hur stor ändring man få på börvärdet när man justerar inställningen på rumstermostaten.
Att Nibe (och alla andra) gjort som de gjort misstänker jag hänger samman med den dåliga kvaliten på tempgivarna, felvisningen kan ofta vara lika stor som hela det temperaturområde som du vill att den skall täcka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Faktor på temperaturgivare Nibe 1145
« Svar #17 skrivet: 26 april 2010, 07:55:53 »
Angående felvisningen på temperaturgivarna.

Jag har inte erfarenheten att de är speciellt dÃ¥liga. SÃ¥väl min inne- som utegivare visar exakt rätt. Det finns ju även styrparametrar där man kan kompensera  för ev. felvisning. Jag  har dock hört att man tagit bort denna kompensering  pÃ¥  senare modeller, bl.a. Nibe Split, och att man i detta sammanhang  missat att ställa  in defaultvärdet rätt, varför alla temperaturgivare pÃ¥ dessa pumpar visar nÃ¥gra grader fel.

Jag  tror ocksÃ¥ att det är relativt lätt att bygga om innetermostaten sÃ¥ att dess regleromrÃ¥de begränsas till tex +15 till +25 grader, varvid inställning  till önskad temperatur skull bli avsevärt enklare. Jag  ska försöka göra detta (det behövs ett extra motstÃ¥nd i serie och ett parallellt med termostatens vridpotentiometer. Om jag  lyckas sÃ¥ Ã¥terkommer jag med en rapport om hur man gör
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!