Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergsvärme, brinevätska  (läst 3386 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

hejnej

  • Gäst
hejnej
Bergsvärme, brinevätska
« skrivet: 07 september 2012, 18:59:17 »
Hej det är nämligen så jag skriver en rapport om just värmepumpar. Jag har fastnat lite på värmepumpens funktion.

Min fråga lyder varför har man brinevätska? Vad jag har googlat så är brinevätska en frostskydd,
och vad jag har förståt så är bergsvärmen från 2-8 grader varmt.
Jag fattar verkligen inte varför man använder brinevätska för att ta upp värmen från berget till att värma upp köldmediet.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergsvärme, brinevätska
« Svar #1 skrivet: 07 september 2012, 19:33:31 »
Hej!
Det är inte riktigt korrekt att det handlar om 2-8 °C utan snarare 0-8 °C.
Och om detta är inkommande brinetemp frÃ¥n berget sÃ¥ kommer utgÃ¥ende frÃ¥n VP:n till berget vara nÃ¥gra grader (2-4  °C) lägre.
Så en temperatur på -4 °C på utgående brine är inte så lämpligt för rent vatten eller hur?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergsvärme, brinevätska
« Svar #2 skrivet: 07 september 2012, 20:08:52 »
Vad är det för rapport :)

hejnej

  • Gäst
hejnej
SV: Bergsvärme, brinevätska
« Svar #3 skrivet: 07 september 2012, 20:31:52 »
Carl N: Jaha men då hänger jag med, är det 0-8 grader året runt?
 

En till fråga bara.
För vad jag förstått är kollektorslingan ett slutet system, blir det inte svårt och återhämta -4 väl nere i berget.
Hur kan bara 0-8 gradig värme helt plötsligt återhämta -4 grader.
Tack för hjälpen Carl!

ORAKLET: Jag studerar elkraft, vi skulle skriva en rapport om ''grön'' energi. Så jag och en klasskompis valde värmepumpar.
Rätt intressant med värmepumpar, kunde inte så mycket om det innan den här rapporten. Men nu när man är lite påläst
så lär jag skaffa en när jag har studerat färdigt och köpt ett hus. :)


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergsvärme, brinevätska
« Svar #4 skrivet: 07 september 2012, 20:47:12 »
Det är normalt med en skillnad mellan ingående brine och returen på 2-5 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergsvärme, brinevätska
« Svar #5 skrivet: 08 september 2012, 08:10:48 »
Carl N: Jaha men då hänger jag med, är det 0-8 grader året runt?

Nej, jag har +7 på inkommande (samma som berggrundens temp) från midsommar till ungefär nu, sen sjunker KB-in till gradvis under höst-vinter. Kallast är brine i februari (ca +1-0 på inkommande) och sen börjar det stiga igen fram till midsommar.

Utgående brine ligger kring 2-3 °C lägre på min anläggning.
« Senast ändrad: 08 september 2012, 08:12:53 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergsvärme, brinevätska
« Svar #6 skrivet: 10 september 2012, 10:02:43 »
För vad jag förstått är kollektorslingan ett slutet system, blir det inte svårt och återhämta -4 väl nere i berget.

Det är ju tack vare att brinet är kallare än berget som energi tas upp. Om brinet har samma temperatur som berget så händer inte så mycket...

Lite förenklat är de så här:
När brinet kommer upp ur berget så har det ungefär bergets temperatur, dvs ca 0-8 grader beroende på årstid och andra faktorer. I värmepumpen tar man energi ur vätskan vilket innebär att den kyls ner några grader. Den kalla vätskan går sedan ner i berget igen där den återigen värms till bergets temp (tar upp 'gratisenergi' ur berget) och proceduren upprepas.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!