Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SvÃ¥rt att välja  (läst 1258 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man älska en värmepump?
Svårt att välja
« skrivet: 20 oktober 2005, 19:51:32 »
Sitter i valet och kvalet när det gäller uppvärmningen i framtiden. Bor i en Gammal timmerkåk som jag byggde om för 10-15 år sedan. Boyta ca 160 kvm i ett och ett halvt plan. Det enda som inte byttes var pannan som är en gammal Exonom från -65. I den sitter en nyare Bentonebrännare. Jag förbrukar ca 2,6 kbm /år. Brukar klara uppvärmningen med 55 grader även vid rejält minus. Bor i Västra Götaland
Funderar på pellets eller jordvärmepump. Bor visserligen på en grusås men har rejält med mark att plöja ner slang på.
Finns det några kloka members här som kan ge lite kloka råd till en villrådig stackare
Bor i en gammal timrad kåk som renoverades för 10-15 år sedan. Är numera uppgraderad till en IVT Ecoline och 600 m slang vilket har funkat i 2 år. I princip ingen tillskotts el.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Svårt att välja
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2005, 08:10:52 »
Sitter i valet och kvalet när det gäller uppvärmningen i framtiden. Bor i en Gammal timmerkåk som jag byggde om för 10-15 år sedan. Boyta ca 160 kvm i ett och ett halvt plan. Det enda som inte byttes var pannan som är en gammal Exonom från -65. I den sitter en nyare Bentonebrännare. Jag förbrukar ca 2,6 kbm /år. Brukar klara uppvärmningen med 55 grader även vid rejält minus. Bor i Västra Götaland
Funderar på pellets eller jordvärmepump. Bor visserligen på en grusås men har rejält med mark att plöja ner slang på.
Finns det några kloka members här som kan ge lite kloka råd till en villrådig stackare

Din panna har säkert några år kvar att leva, pelletsalternativet kostar inte så mycket att installera men kan innebära mer damm, lite jobb med sotning och asktömning samt att du behöver plats för pelletsförråd.

Lägger du ut lite mer pengar på pelletsalternativet finns speciella slutna pelletsförråd, och ny panna anpassad för pellets som är lättare att aska ur.

Dyrast i investering är jordvärme, men de har klart lägst driftkostnad idag. Jordvärme är ocksÃ¥ billigare än att borra sÃ¥ jag skulle nog inte tveka utan skaffa jordvärme i dina kläder. En 6 kW VP borde klara ditt värmebehov.  *vinkar*
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man älska en värmepump?
SV: Svårt att välja
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2005, 15:05:15 »
 Tack för rÃ¥det. Det lutar mer och mer över mot jordvärme när jag ser kalkylerna..... om man nu kan lita pÃ¥ dom ??? ???
Bor i en gammal timrad kåk som renoverades för 10-15 år sedan. Är numera uppgraderad till en IVT Ecoline och 600 m slang vilket har funkat i 2 år. I princip ingen tillskotts el.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!