Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: sol v pump  (läst 6224 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
sol v pump
« skrivet: 26 september 2007, 00:51:13 »
 Sc:,h

hej.
satt o spÃ¥nade o kollade lite pÃ¥ gamla inlägg som jag skrivit om för länge sedan  typ -95.

funderar lite då om vad folk tycker i dag om dessa värmepumpar i kombination med sol fångare som var aldeles nytt -95.
mins att jag fick ta emot en massa  hmm ovett för att jag dÃ¥ försvarade denna teknik.
håller fortfarande starkt på detta konsept men visst har det varit lite struligt emellanåt men dessa problem är i dag ett minne blott.
kommer ihÃ¥g att jag försvarade ett Ã¥rs medel cop pÃ¥  tror det var 5,5 o en extra besparing pÃ¥ ca 20% mot en vanlig berg v anl. en del sa dÃ¥ att detta var ren lögn.
hmm i dag tror jag att man snackar om en extra besparing på runt 40 % ???
hur ser ni på detta i dag ??
kul att veta.

krister andersson
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: sol v pump
« Svar #1 skrivet: 26 september 2007, 06:26:11 »
Problemet som jag ser det är väl payoff-tiden på extrakostnaden för investeringen som är rätt mycket högre.
40% större besparing anser jag vara helt teoretiskt och inte sakligt för de flesta, men du får gärna förklara med siffror och exempel hur du kommer fram till en sådan siffra utifrån den teoretiska maxeffekten på solfångarmodulen som används.
(kan tänka mig att det stämmer om man har väldigt litet värmebehov och stort tappvarmvattenbehov - främst förlagt på sommaren)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: sol v pump
« Svar #2 skrivet: 26 september 2007, 22:23:33 »
hej.
de e helt sant !!
skall göra en energi beräkning med eviheats nya program o se om det stämmer med ref anläggningarna.

ha de gött
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: sol v pump
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2007, 16:52:55 »
en beräkning med evi sol program o dåligt förhållande med ytjord värme.

krister
energicentra
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: sol v pump
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2007, 19:27:45 »
Beräkningar i all ära, men finns det uppmätta fakta från ngn existerande anläggning?

280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: sol v pump
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2007, 21:24:30 »
en beräkning med evi sol program o dåligt förhållande med ytjord värme.

krister
energicentra


Givetvis är det likadant med att köra solvärme mot en jordslinga eller bergkolleltor som om det är ett VBX. Ju sämre förutsättningar från början med markslinga eller borrhål ju mer effekt går det att få med komplementet.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: sol v pump
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2007, 21:31:58 »
hej
lÃ¥ter intresant  skulle gärna vilja veta hur mycket cop ökar Ã¥rligen om min solvärme fixar att trycka upp pumpens  värmebärarvätska säg 2-5 grader tidig vÃ¥r Ã¥ sommar,höst

jag vill  inte värmma marken utan direkt värma markslingans vatten innan det gÃ¥r in i pumpen

fixar ni att räkna på det ?

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: sol v pump
« Svar #7 skrivet: 14 oktober 2007, 17:03:26 »
hej.
hoppas jag inte blir strypt nu av evi då jag vidare befodrar denna länk.

www.bjorktorp.se

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: sol v pump
« Svar #8 skrivet: 14 oktober 2007, 18:22:59 »
Intressant men dessvärre ser man ju enbart systemeffekten o inte hur mkt solen ger som tillskott till en vp som inte kör el. Det bästa vore ju en installation som är noggrannt uppmätt o körd några år som sedan kompletteras med sol. Eller en installation som håller reda på tempdiffar o flöden så at tman kan räkna ut det direkta bidraget.
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: sol v pump
« Svar #9 skrivet: 14 oktober 2007, 20:44:04 »
hej
lÃ¥ter intresant  skulle gärna vilja veta hur mycket cop ökar Ã¥rligen om min solvärme fixar att trycka upp pumpens  värmebärarvätska säg 2-5 grader tidig vÃ¥r Ã¥ sommar,höst

jag vill  inte värmma marken utan direkt värma markslingans vatten innan det gÃ¥r in i pumpen

fixar ni att räkna på det ?


hej.
jaa det man med säkerhet vet är att v pumpen s effekt ökar ca 10% för varge 3 grader du höjer brine tempen. Thumbsup

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: sol v pump
« Svar #10 skrivet: 14 oktober 2007, 21:38:05 »
hej
sÃ¥ om man fixade att höja tempen säg 10-15 grader med solvärme skulle det ge rejält mycket mer i effekt/cop i pumpen 
3 grader Ã¥ 10% är inte lite ökning  ....det bör ju gÃ¥ trycka upp tempen ca 15 grader utan större problem ,fast det beror ju ochsÃ¥ lite pÃ¥ vad det e för flöde i en kolektor slinga
fast visst det mÃ¥ste gÃ¥ eftervärma värmebärar  slingan tex genom en acctank som ladas med solvärme

felet e förmodligen att pumpen kommer att få spatt om solfångaren börjar leverera bra med effekt typ 50 grader =)
finns det nån som testat att trimma in lite sol energi i pumpen...jag håller det som tämligen ointressant att mata ut värmen i backen.... i pumpen gör värmen bäst verkan så den får plocka värmen ur ljummet vatten i stället för att få gneta på med kallt vatten

sen så bör det ju va idealiskt för solvärmen att få jobba med vattnet i tex en mark kolektor
jädrigt lÃ¥g temp  solfÃ¥ngaren bör ju ge betydligt mer kwh vid +10 grader än vid +60 grader
gÃ¥r pumpen billigt Ã¥ bra med solfÃ¥ngar stöd sÃ¥ finns det ju ingen vitts att lÃ¥ta solfÃ¥ngaren göra varmvatten 
låt pumpen göra allt

sen så måste ju pumpen i princip ta reda på var enda kwh effekt som solfångaren levererar
iomed att det e så låga temperaturer vi pratar om
« Senast ändrad: 14 oktober 2007, 21:45:39 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: sol v pump
« Svar #11 skrivet: 15 oktober 2007, 03:17:42 »
sÃ¥ om man fixade att höja tempen säg 10-15 grader med solvärme skulle det ge rejält mycket mer i effekt/cop i pumpen 
3 grader Ã¥ 10% är inte lite ökning  ....det bör ju gÃ¥ trycka upp tempen ca 15 grader utan större problem ,fast det beror ju ochsÃ¥ lite pÃ¥ vad det e för flöde i en kolektor slinga

Jag tror inte det är sÃ¥ enkelt som du vill fÃ¥ det till. Det gÃ¥r Ã¥t mycket energi att höja vatten 15 grader, flödet i brineslingan är högt. Flödet kan du lätt räkna ut om du har difftempen in-ut, effekten pÃ¥ pumpen och cop. Du behöver inga exakta siffror för att komma fram till det orimliga i det du säger. Ska du ha upp tempen 15 grader sÃ¥ mÃ¥ste du sänka flödet. 

OM du lyckas höja tempen sÃ¥ pass mycket sÃ¥ kommer du även att värma berget, marken eller luften (beroende pÃ¥ vad du har för pump) vare sig du vill eller inte. Temperaturfallet över vp är 2-3 grader, alltsÃ¥ kommer returen att vara varmare än temperaturen före solfÃ¥ngaren. 

Ytterligare ett problem är att vp går inte hela tiden, du måste alltså ackumulera solenergin undertiden vp:n står still.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: sol v pump
« Svar #12 skrivet: 15 oktober 2007, 05:24:38 »
hej
synd om det inte funkar ..det vore ju smidigt att kunna göra så ...

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: sol v pump
« Svar #13 skrivet: 15 oktober 2007, 05:53:10 »
hej
synd om det inte funkar ..det vore ju smidigt att kunna göra så ...

Klart att det kan funka. Jag säger bara att du måste ta reda på realistiska siffror och räkna på om det verkligen är lönt.

Såhär tror jag det är, rätta mig om jag har fel:
Ponera en 6kw vp med cop=3. Den drar alltså 2kw (ut/cop) från elnätet och 4kw från brinesidan.
Låt säga att den har en difftemp på brinesidan på 3 grader, det betyder att det även kostar 4kw solenergi om du vill höja tempen 3 grader före pumpen.
3 grader förbättrar cop med 10% enligt tidigare inlägg -> cop= 3,3. Uteffekten blir nu istället 6,6kw (cop*in).
Slutsats du matar in 4kw (60 rör) och tjänar 600w elenergi (60 öre per timme vid elpris 1kr).
Men räknar man omvänt sÃ¥ belastas berget inte alls längre. Tidigare belastades det med 4kW, nu med noll. Tänker jag fel här  Sc:,h

Nu låter detta nästan för dåligt för att vara sant. Men värmepumpen går ju som sagt inte hela tiden men det gör solen ... på dagen iaf .... ibland. Så ackumulerar man solenergi, i mark eller tank, och pumpen kanske bara går några timmar per dygn vår och höst, så klarar man sig på färre rör.

Det jag tror kan löna sig är återladdning av marken, men endast med den energi som man inte kan använda direkt till acktanken pga för låg temp eller full-laddad tank (nödkylning). Energin mellan vp-körningarna ackumuleras i marken till nästa start. Om man har för kort marslinga/borra så kan det kanske också löna sig att återladda som en nödlösning, då med lite extra yta. Det är knappast lönt att värma marken till en högre temp än omgivande berg/mark anndat än vid nödkylning.

Förresten så är klockan här snart lunch men om du är hemma i Svedala så måste du varit uppe tidigt? Tycker frugan det är för kallt om mornarna så att du måste sätta fyr i spisen innan hon kommer upp?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: sol v pump
« Svar #14 skrivet: 15 oktober 2007, 06:28:48 »
hej

njaa klev upp i normal tid dvs 05.00,tar minst e timme att köra på jobbet så man måste upp i tid + att ryggen inte e riktigt på topp så det va lite svårt att sova
suck tur att det håller på va sässomgs final snart....


till det med pumpen
visst bör det va som så att all energi du tillför drar pumpen nytta av ?
så fettar du dit solpaneler som ger ut ca 6000kwh per åt så får pumpen den energin gratis
kruxet e ju bra att den energin kommer lite fel i tid då man behöver det som minst....

tror ochså samtidigt att det inte e nån direkt nackdel att koppla det så,,,dom dagarna solen inte ger nått spolas ju bara vattnet runt i solfångarna utan att vämas
dom dagarna solen hjälper till så får man gratis energi tillskott


var för jag inte tror på att återladda hålet e pg att det blir som att pissa i brallan varmt en liten stund sen så märker man knappt av det
jag tror att marken suger åt sig all värme å det blir svårt att få igen det

men men jag kan som vanligt ha fel...


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!