Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)  (läst 10828 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickepip

  • Montör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vaillant geoTHERM plus 10kW
Hallå,

Skall i början av nästa år installera bergvärme i mitt hus.

Huset är byggt 1961 och är ett 1-plans hus på 135kvm med lika stor källare som är uppvärmd. I dagsläget sitter det en kombipanna med förugn på plats. Till detta finns dett 2st 500l ackumulatortankar. Finns ingen beredare i tankarna utan endast i pannan så det behövs eldas för varmvatten på sommaren.

Har bott knappt 6mån i huset så vet inte den totala förbrukningen men köpte in 20kbm ved i Augusti och det räcker troligen till slutet av Januari alternativt Februari beroende på hur kallt det blir.

Jag har nu 19 grader i köket med 32 grader framledning och -2 ute. Tankarna har gått ner från 65 grader under natten till 40-45 nu på morgonen. Kanske inte säger så mycket men tänkte att det kunde vara värt att nämnas.

De offerter jag fått in ser ut så här:

DAIKIN: 160m aktivt borrhåll exkl EL 124 000kr (102 000kr efter ROT)

Vaillant 10kw: 220m aktivt borrhÃ¥l inkl EL, bortforsling av tankar mm, isolering av nya rör  152 100 (129 285kr efter ROT)

SCANDINAVIA 12kw: 200m aktivt borrhåll inkl EL, extern 300l varmvatten beredare, 300l ackumulator tank för förvärmning av kallvatten och eventuella knäppningar 169 000 (139 425 efter ROT)

NIBE: Inväntar offerter på 1255 och 1245. Om jag inte missminner mig så var det 205m aktivt borrhål inkl EL på 1245 för (123 000 efter ROT) uppdaterar när jag fått offerten hemskickad.

Vad tror ni om det hela?   Daikins pump är endast räknad pÃ¥ 160m aktivt och de andra pÃ¥ runt 200m är detta en glädje faktura eller räcker det till?

Jag har efter läsande på detta forum börjat intressera mig för förvärmning av kallvattnet och då det även fungerar som en arbetstank så slipper jag eventuella knäppningar.

Dock är det bara den Scandinavia som räknat på det då deras system utgår från den principen. De andra behöver komplettera sina offerter med detta vilket leder till en höjning med säg 10 000kr?

Vaillant har även 10års garanti på kompressorn, utöver sina 6års försäkring på pumpen. Är det något att ta med i kalkylen?




Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #1 skrivet: 21 december 2014, 10:40:05 »
På vilket sätt är inkopplingen av förvärmningen för kallvatten tänkt att utföras ?
Vad för fördelar anser man uppnås ?
Mvh
Daikin

Utloggad Rickepip

  • Montör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vaillant geoTHERM plus 10kW
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #2 skrivet: 21 december 2014, 10:44:56 »
Arbetstanken sitter på returen på husets värmesystem och i denna tank är det slingor vilket kallvatten matningen går för att sedan spetsas i värmepumpens egna beredare.
Tanken är att man "sparar" pengar på att värma varmvatten då det förvärms innan beredaren istället för att skjuta in fyragradigt vatten direkt i beredaren. Detta medför då att varmvattnet räcker längre då det tar längre tid att kyla ner beredaren tills värmepumpen inte längre "hänger med".

Så är principen vad jag förstår.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #3 skrivet: 21 december 2014, 13:29:31 »
Om du vill ha en tank mot ev knäppningar ska den sitta pÃ¥ framledningen men det gÃ¥r bra att förvärma vv där ocksÃ¥  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #4 skrivet: 21 december 2014, 13:52:11 »
Arbetstanken sitter på returen på husets värmesystem och i denna tank är det slingor vilket kallvatten matningen går för att sedan spetsas i värmepumpens egna beredare.
Tanken är att man "sparar" pengar på att värma varmvatten då det förvärms innan beredaren istället för att skjuta in fyragradigt vatten direkt i beredaren. Detta medför då att varmvattnet räcker längre då det tar längre tid att kyla ner beredaren tills värmepumpen inte längre "hänger med".

Så är principen vad jag förstår.
Du kommer inte spara nÃ¥gonting pÃ¥ denna koppling. All energi du tillför kallvattnet frÃ¥n returledningen mÃ¥ste kompenseras med lika stor mängd energi frÃ¥n kompressorn till framledningen. Dessutom riskerar du kraftigt försämrad värmekomfort i huset vid störttappning av ett bad t.ex.  Kompressorn fÃ¥r dessutom jobba i det tuffaste omrÃ¥det vid toppvärmning av VV  vatten.

Häls
Daikin

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #5 skrivet: 21 december 2014, 15:22:19 »
Vitsen med förvärmning är att även om tillförda värmemängden är densamma som vid värmning i ett steg produceras värmen i förvärmaren med högre COP. Risken för minskad komfort vid störttappning skulle jag inte vara bekymrad för. De flesta värmepumpar prioriterar varmvatten framför värmning av huset vilket betyder att pumpen i vilket fall som helst kommer att gå över till att göra varmvatten i stället för att värma huset.

Men vinsten med förvärmning är inte stor. Drar uppvärmningen av varmvatten 5000 kWh per Ã¥r och at vi för enkelhetens skull antar att förvärmning sker med COP 4, slutvärmning med COP 3 och att förvärmningen tillför hälften av värmebehovet blir minskningen i elförbrukning ungefär 200 kWh/Ã¥r. Jag har svÃ¥rt att se hur det är möjligt att installera förvärmning och fÃ¥ rimlig Ã¥terbetalningstid.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1038
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #6 skrivet: 21 december 2014, 15:51:06 »
Vi låter radiatorCP snurra även på sommaren. Vi inbillar oss att vi då får en nästan gratis förvärmning av varmvattnet upp till ca 20 grader. Vi har en förvärmningsslinga i en arbetstank.
RadiatorCP använder bara ca 15 Watt.

GOD JUL  tOOmten
« Senast ändrad: 25 december 2014, 09:53:45 av SW »
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #7 skrivet: 21 december 2014, 16:11:19 »
SÃ¥ funkar det hos mig ocksÃ¥ men tror inte jag spar stora pengar pÃ¥ att ha cp igÃ¥ng hela Ã¥ret men kanske nÃ¥n krona  :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #8 skrivet: 21 december 2014, 16:45:03 »
Vitsen med förvärmning är att även om tillförda värmemängden är densamma som vid värmning i ett steg produceras värmen i förvärmaren med högre COP.


Ursäkta Roland men det du säger är inte sant.
Vi talar om exakt samma energimängd i detta fall.

En VV laddning dessutom har ett COP om 2.3 -2.7  totalt för en hel laddning. Det börjar med ett högt COP och faller sedan hela tiden för att ligga under 2 i toppladdningen.

Det är just den effektivaste laddningen man tar bort, ingen vinst här inte.

Daikin

Utloggad Rickepip

  • Montör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vaillant geoTHERM plus 10kW
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #9 skrivet: 21 december 2014, 16:46:09 »
Har man några garantier mot knackningar ifall installatören inte väljer att sätta in en tank?

Tänkte om man ändå har en arbetstank så är det inte så mycket arbete att dra förvärmning.

Vad tycker ni om offerterna annars?  Hur resonerar ni?

Daikin, räcker ert hål på 160m aktivt eller bör jag i sådana fall öka?

Mvh

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #10 skrivet: 21 december 2014, 17:17:56 »
 Ta knäppkärlet om det behövs. UtgÃ¥ ifrÃ¥n att det funkar utan. Det är sällan man fÃ¥r problem med knäppningar.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #11 skrivet: 21 december 2014, 17:26:52 »
En VV laddning dessutom har ett COP om 2.3 -2.7  totalt för en hel laddning. Det börjar med ett högt COP och faller sedan hela tiden för att ligga under 2 i toppladdningen.

Det är inte ofta det görs en varmvattenberedning som startar med att man har tömt en beredare i botten sÃ¥ att den är fylld med kallt vatten vid start. För  det mesta handlar det om uttag av kanske nÃ¥gra liter till nÃ¥gra tiotal liter varmvatten Ã¥t gÃ¥ngen som efter en tid triggar en varmvattenberedning. Enligt en loggning som jag gjorde häromdagen var VBut 45 vid start och 55 grader när de slutade. De varmvattenkörningar som syns pÃ¥ loggningen var i stort sett lika vad gäller temperaturerna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #12 skrivet: 22 december 2014, 10:57:16 »
Jag har tittat närmare på en varmvattenberedning efter ett större uttag. Jag körde en tvättmaskin och valde ett program med mycket vatten och fyllde den från varmvattenkranen. Samtidigt passade jag på att duscha. Värmepumpen gjorde varmvatten i ungefär en halv timme. Man ser i diagrammet att Vbut ökar hela tiden och att temperaturen gör ett språng uppåt när varmvattenkörningen startar. Det tolkar jag som att vattnet i botten av beredarens mantel var varmare än radiatorvattnet. Man ser också i digrammet att VBut hela tiden stiger (KMut är kondenserat köldmedium ut från kondensorn om någon undrar).

COP-siffrorna som följer är lite osäkra beroende att jag har använt data för köldbäraren för att bestämma värmepumpens effekt. Då värmebärarflödet är ett annat när pumpen gör varmvatten än när den värmer huset kan jag inte använda differensen på varma sidan för att bestämma pumpens effekt vid varmvattenberedning. Det jag har kommit fram till är att om COP är 4 när pumpen värmer huset är COP i början av en varmvattenberedning 3,4 och i slutet 3,1. Det är ingen större vinst med att förvärma varmvattnet om man har ett radiatorsystem.

Har man golvvärme blir besparingen större. Inkommande kallvatten är 8 grader. Vattnet skall värmas till över 50 grader. Teoretiskt blir vinsten med förvärmning i ett steg störst om man värmer till ungefär medeltemperaturen av det varma och kalla vattnet. Den temperaturen är ca 30 grader och det är i det häradet man ligger när man har golvvärme.

Jag tänkte inte på när jag gjorde min kalkyl i förra inlägget att sommartid när värmen inte är på blir det ingen förvärmning att tala om. Jag skulle tro att en normalfamilj även med golvvärme inte sparar mer än 100-150 kWh/år genom förvärmning av vattnet till varmvattenberedaren.

Men Daikin har alldeles rätt i att om man tömmer beredaren i botten så att man startar varmvattenberedningen med kallt vatten så ska man inte förvärma inkommande vatten. För att få bästa effektivitet ska man aldrig tillföra värme vid en högre temperatur än nödvändigt. Startar man med en varmvattenberedare som är kallare än värmebärarvattnet uppnår man det genom att inte förvärma med radiatorvatten. Men så fungerar inte en varmvattenberdning i praktiken. Det kalla vattnet värms med en värmebärare som är runt 50 grader.

Tillägg: Utan att ha funderat närmare pÃ¥ det bör den optimala förvärmningstemperaturen vara det geometriska mediet av de absoluta kalla och varma temperaturerna. Men det blir ungefär samma som medelvärdet av kalla och varma temperaturen när det ligger nära varandra. 
« Senast ändrad: 22 december 2014, 13:00:45 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickepip

  • Montör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vaillant geoTHERM plus 10kW
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #13 skrivet: 22 december 2014, 11:33:25 »
Härligt att du kommer med statistik  tummenupp

Om man då går på vad och Plumber säger så kan jag likväl skippa förvärmningen + tank mot knäppningar.

Förresten värt att nämna är att huset har ungefär 1/3 del golvvärme i huset. Om det skulle påverka på något vis.

Annat fall behöver jag bara grusa ner mig lite mer med offerterna.

hansar

  • Gäst
hansar
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #14 skrivet: 22 december 2014, 12:54:04 »
Men så fungerar inte en varmvattenberdning i praktiken. Det kalla vattnet värms med en värmebärare som är runt 50 grader.
Kanske lite off topic för TS, men om man tänker sig att aldrig förvärma det 4-8 gradiga vattnet med kärnkrafts-el, utan med lufttemperaturen eller någon form av återvinning, kan t.ex en liten tank på kanske 30L innan din beredare vara en ide?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!