Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe vs IVT  (läst 6102 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nibe vs IVT
« Svar #15 skrivet: 11 februari 2005, 22:08:58 »
Till alla er som undrar, nu har jag fått in ytterligare offerter varav jag bestämt mig för en av dem.

IVT Greenline HT+C7 med 130 m borrhål och 12 m foderrör samt helkonvertering (offert liknande alla de andra på övrigt) - allt som allt 180.000:- Alltså 30 lök under den andra IVT-offerten men 10 över den billigaste Nibe-offerten som dessutom bara var på 5kw.
Samma Nibe-offert fast med en 7:a skulle öka priset med totalt 15.000:- (större pump och djupare hål) vilket definitivt avgjorde beslutet.

Nu återstår bara att se om man valde rätt.  :D

Till sist vill jag råda alla som planerar att installera värmepump - begär in många offerter och be gärna om ett möte där ni tillsammans går igenom vad som egentligen står i offerten. Jag tror att många kan stirra sig blind på slutsumman och därmed missa vad som ingår och inte ingår.
Jag har tillsammans med leverantören gått igenom offerten så att jag är säker på att det inte ska tillkomma något på priset, frånsett borrhålet. Dessutom har jag krävt att alla som lämnat offert ska grundligt förklara hur garanti och försäkringar fungerar och vad som täcks av dessa.
Tänk på att de flesta säljare är lik varandra, oavsett om dom säljer bilar eller värmepumpar. Deras främsta mål är att få dig att köpa deras produkt och det är upp till dig att genomskåda och hitta alla falluckor.

Tack alla ni som kommit med tips och ideer. 8)

//Roger

har du nån uppgift på hur dom kommer att dimensionera radiatorsystemet?

ett överdimensionerat radiatorsystem gör att du kan välja en lägre kurva på värmepumpen & då ökar verkningsgraden på pumpen !!!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!