Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: värmepump och solvärme  (läst 5787 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värmepump och solvärme
« Svar #15 skrivet: 13 oktober 2006, 11:05:34 »
jag har frånluftsvärmepump och kommer att intallera solvärme, bara jag kan bestämma mig för systemlösningen ???
Visst det är idag inte ekonomiskt försvarbart, jag ser det mer som  en miljöinverstering dessutom kan man säga att det är en hobby jag har/kommer att skaffa mig :D

Jag har sagt det förr och säger det igen, hellre 5m2 solfångare(sfinx vakuumrör ;)) på taket än en 42"plasma på väggen Thumbsup
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: värmepump och solvärme
« Svar #16 skrivet: 13 oktober 2006, 15:22:33 »
Ska vi vänta tills priset pÃ¥ solfÃ¥ngare gÃ¥tt ner med 100% sÃ¥ fÃ¥r vi nog vänta länge  ;)

Ok var lite optimistisk där  ;D
Å andra sidan kanske man får otroliga bidrag i framtiden (när miljöpartiet vinner nästa val :D)
så man går plus från dag 1?

Sfinx, bekvämlighet är ju ett mantra i dagens samhälle, man borde trycka mer på det både vad gäller vp och sol.
Servicefritt - inget sot :)

Jag har sagt det förr och säger det igen, hellre 5m2 solfångare(sfinx vakuumrör ;)) på taket än en 42"plasma på väggen Thumbsup

host, host  ;D

När kommer dom där delikata designade solfångarna då? Som antingen inte syns på mitt enkupiga tegeltak, eller rentav är så vackra att grannarna blir gröna av avund??
« Senast ändrad: 13 oktober 2006, 16:53:42 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: värmepump och solvärme
« Svar #17 skrivet: 13 oktober 2006, 17:11:16 »
När kommer dom där delikata designade solfångarna då? Som antingen inte syns på mitt enkupiga tegeltak, eller rentav är så vackra att grannarna blir gröna av avund??

HÄR...
..är nästa generation, eller näst nästa kanske: Sc:,h
http://www.cbc.ca/toronto/features/solar/sargent.html


Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värmepump och solvärme
« Svar #18 skrivet: 13 oktober 2006, 17:45:35 »
Jag håller med om att vakuumrörspanler inte är särskilt snygga, däremot kan jag tycka att det inte ser så dumt ut med infällde plana solpaneler.

Ex. http://www.newlund.com/Pannrum.htm
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: värmepump och solvärme
« Svar #19 skrivet: 13 oktober 2006, 18:25:47 »
Jag håller med om att vakuumrörspanler inte är särskilt snygga, däremot kan jag tycka att det inte ser så dumt ut med infällde plana solpaneler.
Ex. http://www.newlund.com/Pannrum.htm

Liite snyggare men inte nog.
HÄR...
..är nästa generation, eller näst nästa kanske: Sc:,h
http://www.cbc.ca/toronto/features/solar/sargent.html

Mmmmm...nanoteknik...:) det blir kanske nästnästnästa?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: värmepump och solvärme
« Svar #20 skrivet: 18 oktober 2006, 22:10:53 »
Det finns några märken på marknaden som har direkt kommunikation med solfångare.
Ett av dem är Eviheat där brinevätskan som skall bestå av propylenglykol då etanolen är explosiv och vi uppnår temperaturer på över 100 graderi solfångaren.
Här körs brinevätskan upp genom solfångaren och på så sätt ökas temperaturen på brinevätskan. När brinevätskan uppnår över 25 grader börjar den köra direkt mot tanken, alltså producera värme och varmvatten. Ett väl fungerande system och det är fantastiskt att se att temperaturen stiger i tanken trots att pumpen står stilla.
MEN det finns vissa saker som är negativa. Eviheat är ett litet företag, ingen direkt utbyggd serviceorganisation. Man är välvilliga och tillmötesgående, men byte av reservdelar åligger installatören. Solfångarna är krångliga och bökiga att få monterade. Det bästa är att göra det själv. Det skall både solfångarmontagefirma och plåtfirma med i bilden vid köpt montage. Taket skall rivas vid panelsolfångare.
Kostnaden blir pg.a. montaget väldigt hög.
Dimensioneringen av borrhål eller slang skall göras som vanligt, alltså inte underdimensionering. Solfångaren är lök på laxen eller bonusen.

Det finns andra pumpar där man kör varmvatten med solfångaren, men man använder sig inte av solfångaren som brinetemperaturförhöjande.
Besparingen på jord och bergvärme blir så hög utan solfångare att det är svårt att spara mer än man gör. 2000 kw per år ytterligare för en normalfamilj och då har vi investeringskostnader på 60 000 kr för solpanel till en pump där man tidigare gjorde av med 3 m3 olja.
Systemen där man kör allt till en tank och därifrån shuntar ut det är många gånger att föredra om man vill mekka med andra energikällor än bara värmepumpen.
Nackdelen är att kör man värmepumpen till denna så kör man den fastkondenserad och det är ett dyrare och mer slitagebenäget sätt att köra en värmepump på.
Eva Rosqvist
Distrikssäljare för Norra/Nordvästra Skåne
Sintab



Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!