Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tillsatsel...  (läst 8791 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tillsatsel...
« skrivet: 22 januari 2007, 23:22:08 »
Sedan igår (21/1) har pumpen kört med 6 timmar tillsatsel och det ser ut att bli mer! Dessförinnan ingen tillsats alls. Temperaturen har fallit från runt nollstrecket till ca minus 8-10 grader.
Är detta normalt vid den inställning jag har?

Kurvlutning 9 och reglerknappen till +2 (eftersom hustrun och katterna har det kallt annars). Ingen innegivare.

Ska det vara så här eller har jag något felaktigt inställt?

Vad jag begrep vid rÃ¥dgivningen skall tillsatsel först komma vid minus femton grader eller sÃ¥... Snälla hjälp mig att fÃ¥ grepp om detta.  :'(
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tillsatsel...
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2007, 08:01:52 »
Har du alla termostater fullt öppna?
Vad har du för temperaturskillnad mellan VB-f och VB-r då kompressorn går?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Dacke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Tillsatsel...
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2007, 08:26:53 »
Hej

Jag tror det blir tufft för pumpen att klara ca 53 grader som vad jag kan se enligt diagram 9+2 ger vid minus 10 grader ute.
Nibe 1130-6 + VPA 300/200 + Borrdjup 140
4800 start//3200h komp.tid//13h TS
50/50% golvvärme/radiatorer 160kvm
Kör kurva 6-0
COOLIX Luft/Luft i garaget

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillsatsel...
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2007, 08:46:56 »
Har du alla termostater fullt öppna?
Vad har du för temperaturskillnad mellan VB-f och VB-r då kompressorn går?

Alla termostater är öppna. Så här ser mina data ut för närvarande:

Idrifttagande 2006-08-10

Idag 2007-01-23;

VB-fram 50(50) ºC
Varmvatten 45 ºC
Utetemperatur -7 ºC
VB-r 44 (A) ºC
VVstart 45(44) ºC
KB-f 0 ºC
KB-r -3(-8) ºC
Kurvlutning 9
VP starter 4003
VP till     -
VP-tid 1715h
TS-tid 9h
Grundinst. 0 00
Sverige

Ger detta någon fingervisning rörande eventuella åtgärder, eller måste jag räkna med att det blir tillsatsel eftersom hustrun har det kallt annars?

Går det att få det varmt utan tillsatsel vid dessa temperaturer och skulle en innegivare spela någon roll för att få systemet att reagera och kompensera snabbare mot yttertemperaturen?

Vad skall jag göra?  Sc:,h
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tillsatsel...
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2007, 08:59:15 »
OK, det är kanske svÃ¥rt att göra nÃ¥got mer, möjligen sänka flödet pÃ¥ VB ett snäpp (om det gÃ¥r) sÃ¥ att du fÃ¥r upp VB-diff nÃ¥gon grad men jag vet inte om det gör sÃ¥ jättemycket.   :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillsatsel...
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2007, 09:21:12 »
OK, det är kanske svÃ¥rt att göra nÃ¥got mer, möjligen sänka flödet pÃ¥ VB ett snäpp (om det gÃ¥r) sÃ¥ att du fÃ¥r upp VB-diff nÃ¥gon grad men jag vet inte om det gör sÃ¥ jättemycket.   :-\

Ok. Tack Carl N! Hur sänker man flödet på VB då? (Om det går)?

Vad kan sägas om mina data för övrigt? Inget som ser direkt fel ut? Inte för många VP starter?

Beror tillsatselen på att jag för min hustrus välbefinnande fått skruva upp vredet till +2? Kommer tillsatselen att minska om vredet ställs tillbaka till 0 igen? Med följd att det blir kallare inne?

Kan en innegivare jämna ut detta lite eller är det sak samma?  Sc:,h
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tillsatsel...
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2007, 10:00:47 »
Ok. Tack Carl N! Hur sänker man flödet på VB då? (Om det går)?

Vad kan sägas om mina data för övrigt? Inget som ser direkt fel ut? Inte för många VP starter?

Beror tillsatselen på att jag för min hustrus välbefinnande fått skruva upp vredet till +2? Kommer tillsatselen att minska om vredet ställs tillbaka till 0 igen? Med följd att det blir kallare inne?

Kan en innegivare jämna ut detta lite eller är det sak samma?  Sc:,h

Flödet sänker du på ratten på sidan av cirkpumpen, står den redan på läge 1 så går det inte mer.

Det är klart att antalet starter kunde sänkas lite, öka på VP-gradmin till kanske 90-100. Öka då även TS-gradmin till minst 500.

En innegivare gör att innetempen blir jämnare och kompenserar för andra värmekällor, du kan även spara lite om du vridit upp lite extra för att innetempen inte ska sjunka under ett visst värde. Sänker du innetempen så kommer VP:n klara lägre minusgrader ute innan tillsatsen slår till
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillsatsel...
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2007, 10:16:50 »
Det är klart att antalet starter kunde sänkas lite, öka på VP-gradmin till kanske 90-100. Öka då även TS-gradmin till minst 500.

Tipset om att strypa flödet kan verka rimligt för någon som är insatt. Jag begriper inte ett smack. Sitter ratten innanför pumpens paneler? Ska jag ta isär apparaten?

Jag måste dessutom erkänna att jag inte vet var jag ställer in VP-gradmin eller ökar TS-gradmin. Hittar det inte i Nibes bruksanvisning. Kanske du kan hjälpa lite extra här?
På vilket sätt påverkar flödet, VP och TS värmeutvecklingen och insatsen av tillsatsel?

Hoppas jag kan lära mig med tiden. Forumet hjälper i varje fall pÃ¥ vägen även om det för en amatör och vanlig användare känns som en hel del fikonsprÃ¥k.  :'(
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad oscgi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ÖdsmÃ¥l / Sverige
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dragigt gult hus!
    • Lite loggning frÃ¥n anläggningen
SV: Tillsatsel...
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2007, 10:49:00 »
Citera
Tipset om att strypa flödet kan verka rimligt för någon som är insatt. Jag begriper inte ett smack. Sitter ratten innanför pumpens paneler? Ska jag ta isär apparaten?

Jag måste dessutom erkänna att jag inte vet var jag ställer in VP-gradmin eller ökar TS-gradmin. Hittar det inte i Nibes bruksanvisning. Kanske du kan hjälpa lite extra här?
På vilket sätt påverkar flödet, VP och TS värmeutvecklingen och insatsen av tillsatsel?

Hoppas jag kan lära mig med tiden. Forumet hjälper i varje fall pÃ¥ vägen även om det för en amatör och vanlig användare känns som en hel del fikonsprÃ¥k. 

Hallå! Ingen expert på värmepumpar men har precis själv justerat gradminuter, så det kan jag.

1. Gå in i inställningsmenyn genom att hålla in översta knappen (pil ner)i 7 sekunder
2. Tryck minus
3. Tryck Pil ner
4. Nu står du (förhoppningsvis) på gradminuter, ändra med plus och minusknappen, tryck pil ner när klart
5. Nu står du (förhoppningsvis) på TS minuter, ändra med plus och minus till önskat värde, pil ner när klart
6. Pil ner tills du känner igen dig i menyerna igen, låt gå nåt dygn och kolla så det är komfortabelt.

För att ändra på flödet så justerar du på cirkulationspumpen, det finns 3 lägen. Pumparna sitter innanför plåten, en för köldbärare och en för värmebäraren till radiatorerna. Finns beskrivet i manualen/installationsanvisningen för pumpen. Annars finns det säkert nån kunnig här som kan beskriva i detalj.

/Oscar
 ::)
Hus: 255kvm uppvärmd yta, dåligt isolerat, byggt -1913. Ort: Ödsmål, 5 km norr om Stenungsund, utsatt läge vid havet.
Pump: Nibe 1215 10kWh. 2 Borrhål, 150m + 70m samt 40m jordvärme. Årsförbrukning: Totalt ca 22000kWh. Övrigt:Gamla värmepumpen från 1979(!) bytt 2003.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Tillsatsel...
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2007, 12:05:55 »
Du har 6 graders diff på stig och retur, jag tror inte det förbättrar nåt särskilt om du minskar farten på pumpen. ca 7 grader får anses som optimalt... en koll hastar inte du kan sen nån gång testa att köra pumpen med lägre fart. Men över 7 graders diff tror inte jag är lönsam!

Om man tittar på din bild gav pumpen 50 fram och börvärdet var 50 grader. Så pumpen klara den kylan (-7!?)
Sen kan varmvattenförbrukning ställa till att det blir nån anda tillskottstimme.

En höjning på starten av tillskottet som nämnts minskar tillskottstimmarna en del helt klart.

En kallperiod när pumpen är ny tycker jag man ska skriva av timräknarna och temperaturerna VARJE dag! Gärna vid samma tidpunkt också.

Då kan man förvissa sig om att pumpen går hela tiden vid kyla, det är viktigt för bästa ekonomi.
Sen har man dom siffrorna att gå till om nåt inte funkar som det ska nu eller i framtiden.
En värmepump kan tex "tröttna" har man inga tidigare siffror tar det tid innan man upptäcker det.

Jag läser fortfarande av varje månad, då får man ju siffror för sista 12 månaderna och kan jämföra vartefter!
När det blir svinkallt händer det att jag skriver varje dag också!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tillsatsel...
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2007, 12:24:12 »
Tipset om att strypa flödet kan verka rimligt för någon som är insatt. Jag begriper inte ett smack. Sitter ratten innanför pumpens paneler? Ska jag ta isär apparaten?

Undre panelen på VP:n går enkelt att lossa, där sitter cirkpumparna, den till värmebäraren sitter ytterst.

Sen är det nog bra att läsa genom manualen till VP:n, VP-gradmin och TS-gradmin står om på sid 11 (meny 9B)

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillsatsel...
« Svar #11 skrivet: 23 januari 2007, 12:54:15 »
Ok!

Det var en hel del matnyttigt och handfast. Så sakteliga klarnar ett och annat. Skall jämföra data lite mer regelbundet.

Har i ett första försök nu ställt om till kurvlutning 10 istället för 9 och vridit tillbaka frÃ¥n +2 till 0 igen. Vill se vilka utverkningar denna "banala" Ã¥tgärd har...  Thumbsup
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Tillsatsel...
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2007, 13:36:36 »
Ok!

Det var en hel del matnyttigt och handfast. Så sakteliga klarnar ett och annat. Skall jämföra data lite mer regelbundet.

Har i ett första försök nu ställt om till kurvlutning 10 istället för 9 och vridit tillbaka frÃ¥n +2 till 0 igen. Vill se vilka utverkningar denna "banala" Ã¥tgärd har...  Thumbsup

Min pump hade också kurva 9 när jag fick den installerad.
När det var mildväder ute blev det bara 19 ºC inne och då vred man upp ratten ett par snäpp.
När det sen blev kallt ute så blev det för varmt inne och jag fick backa ratten.
Kom på att kurva 8 var mycket bättre i mitt hus. Då hade jag alltid samma temp inne.
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillsatsel...
« Svar #13 skrivet: 25 januari 2007, 18:30:11 »
Har i ett första försök nu ställt om till kurvlutning 10 istället för 9 och vridit tillbaka frÃ¥n +2 till 0 igen. Vill se vilka utverkningar denna "banala" Ã¥tgärd har...  Thumbsup

Jahapp... Då har det hunnit bli den 25/1 och jag får citera mig själv här. Ändring av kurvlutning och vrida tillbaka vredet har resulterat i fortsatt angenäm temperatur inne och (förmodat) minskat uttaget av tillskottsel. Mina data ser ut så här nu:

VB-fram 49(49) ºC
Varmvatten 48 ºC
Utetemperatur -8 ºC
VB-r 43 (A) ºC
VVstart 48(44) ºC
KB-f 0 ºC
KB-r -3(-8) ºC
Kurvlutning 10
VP starter 4008
VP till     -
VP-tid 1772h
TS-tid 21h
Grundinst. 0 00
Sverige

Tacksam om dignitärerna vill kommentera jämförelsen under dessa dagar i relation till kurvlutningen och anläggningens effektivitet sÃ¥ att jag förstÃ¥r...  *vinkar*
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad Neutrum

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Tillsatsel...
« Svar #14 skrivet: 25 januari 2007, 21:37:47 »
Random Boot, jag tycker att du gjorde fel när du ändrade från kurva 9 till 10. Vill du ha så få timmar tillskottsel som möjligt så ska du välja så låg kurva som du kan acceptera. Kurva 9 eller möjligtvis 8 borde funka för dig. Ändrar du från kurva 10 till 9 så kan du höja 1,5 grader på ratten - 2 grader blir nog lite väl mycket.

Jag tycker att det är okej att tempen sjunker en grad inomhus när det är riktigt kallt ute.

Öka TS-minuterna till 500 om du vågar ge dig in i inställningarna. Det gör att tillskottselen inte går igång så snabbt när utetempen sjunker.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!