Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Labold
« skrivet: 23 december 2010, 20:32:23 »

Måle och Shaft, här insaxat text jag skrev i en tidigare tråd:

Din pumps styrdator har två sätt att styra start/stopp:
•Det bästa sättet är att genom gradminuter (kallas även integralstyrning) kontinuerligt balansera värmeunderskott mot värmeöverskott och låta kurvan för framledningens är-temp sakta svänga upp och ner runt den av värmekurvan bestämda bör-tempen.
•Det andra, gammelmodiga sättet att styra är genom att säga att kompressorn ska starta när är-tempen skiljer ett visst antal grader från bör-tempen. Detta kallas maxdiff hos Nibe, ett vanligare ord är hysteres.

Eftersom många vp-ägare är totalt ointresserade av att trimma in sin vp så har tillverkarna både gradminutstyrning och hysteres-styrning aktiverade, hängslen och livrem alltså. De är nog helt enkelt rädda för att folk ska få det kallt hemma för att de har risiga inställningar och berätta för sina vänner att bergvärme inte är bra. Ni håller på att trimma in era vp och fixa en bra drift. Då finns det ingen som  helst anledning att ha något annat än gradminutstyrning, eftersom detta är bäst för vp-n och för er när allt är bra inställt. Tyvärr går det inte att stänga av hysteres-styrningen, utan istället får man ställa den så högt att den aldrig kommer i spel, typ 20 grader.

Mao, ställ upp hysteresen, och skulle det sen bli vaj på innetempen så betyder det att vp har hållt på att styra på hysteres, vilket inte är bra för driften i längden. Dock lätt avhjälpt, bara att justera värmekurva och integralinställningar, sen styr pumpen sig själv resten av sin livslängd utan att hysteres finns med i bilden.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 23 december 2010, 16:17:31 »

Hej på er!
Det ända jag har ändrat på är returen från 48 till 54 när jag hade problem med för hög retur
men det var radiatorn som var paj har fixat så nu står värdena som när pumpen var ny.
Så nu funkar det som det ska,ehh en fråga du nämner att jag skulle få bättre/jämnare temp
om jag höjde till 15 på pumpen och 20 på tillsatsen har inte märkt någon konstig temp
inomhus, speciellt om man jämför hur jag hade innan (OLJA+el)varmt.kalt


 mvh kennet

Skrivet av: Shaft
« skrivet: 23 december 2010, 16:07:11 »

aha ok, då vet jag. tror jag har strypventil på ett par raddar. Men inte alla... Det går ett rör bara rakt ner...

Men ska jag också höja hysteres på värmepumpen till 15 och hysteres på tillsatsen till 20? Så som du sa till Måle10??
Ska jag sänka min kurva till 40-41 också såsom den va förut?

Har inte full möjlighet att ladda upp bilder just nu, men kanske lite senare under eftermiddan.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 23 december 2010, 15:37:24 »

Labold: ok ok ;), jag ska sluta pilla.
Men ska jag också höja hysteres för värmepump till 15, och hysteres för tillsats till 20 om jag inte har det så redan? Såsom du föreslog till Måle10...

Jag ska inte pilla på några mer inställningar, I promise. Du har rätt. Jag har kvar MAX på 60, det behövs nog. Men jag ska f*n sänka kurvan till 40-41 och inte ha kvar den på 43. Den är lite för hög tror jag, inte bra.

Jag har strypt 3 raddar hittills (2 på övre våningen och 1 på mellanvåningen), men med den vanliga termostaten som sitter på (Du vet, ratten eller vad man nu ska kalla den som sitter på själva elementet). . Sänkte dem från 4 till 3,5-3 typ, kanske behövs sänkas lite till. För de kändes lite för varma längst nere på radden jämfört med uppe på radden. Men resten av raddarna känns bra. Kalla nere och varma uppe.

En termostat kan tyvärr inte användas för instrypning. Den är on-off, när rumstempen uppnått inställd temperatur stänger den flödet helt till radden. Då förlorar du den radiatorns värmeavgivningskapacitet och vattenvolym - med andra ord inget bra när man har dina problem. Har du inga strypventiler på returledningen från radiatorn, eller förinställning på radventilen? Ladda upp bilder på grejerna så får vi se.
Skrivet av: Shaft
« skrivet: 23 december 2010, 13:50:32 »

Labold: ok ok ;), jag ska sluta pilla.
Men ska jag också höja hysteres för värmepump till 15, och hysteres för tillsats till 20 om jag inte har det så redan? Såsom du föreslog till Måle10...

Jag ska inte pilla på några mer inställningar, I promise. Du har rätt. Jag har kvar MAX på 60, det behövs nog. Men jag ska f*n sänka kurvan till 40-41 och inte ha kvar den på 43. Den är lite för hög tror jag, inte bra.

Jag har strypt 3 raddar hittills (2 på övre våningen och 1 på mellanvåningen), men med den vanliga termostaten som sitter på (Du vet, ratten eller vad man nu ska kalla den som sitter på själva elementet). . Sänkte dem från 4 till 3,5-3 typ, kanske behövs sänkas lite till. För de kändes lite för varma längst nere på radden jämfört med uppe på radden. Men resten av raddarna känns bra. Kalla nere och varma uppe.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 23 december 2010, 12:24:36 »

sorry glömde några uppgifter

intergral A1=60
hysteres =7grader
max retur=48
startintervall=48
tryckrör=67/(120)
utestopp -40


tillsats
inergral A2=600
hysteres 15grader
maxsteg=2
maxström=20AMP.
shunttid =60sek.
vv.stopp=60grader

Hej
förbrukningen kanske beror på att du har ett större hus än jag
obs min pump har aldrig blivit injusterad efter igångkörning
beroende på att dom byte ägare

Annars otroligt nöjd med min thermia tws 8

Hade förbrukning på 26000kwt innan (olja+el)
Kör nu på totalt 11000kwt



Ställ upp din hysteres för värmepumpen till 15 och hysteres tillsats till 20, du ska låta värmekurvan styra värmepumpen och inte hysteresen. Blir det konstig temperatur i huset efter du gjort denna ändring, är det värmekurvan du behöver justera, inget annat. Inställningen utestopp är bara relevant för vp som tar värme från uteluften, den kan du glömma.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 23 december 2010, 12:20:28 »

--> Måle10

Tja Kenneth,

Jag får inte "Hög Retur" längre. För jag har höjt Max returen till 55. Då är allt lugnt igen.
Så hittills är det ok och allt fungerar som det ska.
Men jag har en kurva på 43, så därför frågade jag om dina inställningar. SÅ kan jag kolla med mina.
Jag ska lägga kurvan på 41 eller 42. Eller kanske som dig, till 40 också.
Sedan höja kurva 0 och -5 med 1-2 grader. Det är väl bra?? Eller?
Sedan ska jag sänka Max till 55 också från 60 som jag har.
Behålla Min på 15 eller 17 (det har ju ingen betydelse direkt).

Så får vi se.

Men på sommaren, ska man sänka kurvan då till 37-38 eller?

Här är mina inställningar:

ute: -20
rum: 20
fra: 58-59
ret: 52-53
vv: 54
int: -760
br.ut: 1
br.in: 4


Kurva: 43
min: 17
max: 60
kurva 5: 0
kurva 0: 0
kurva -5: 0
värmestopp: 17

Så vi har nästan samma inställningar, så därför tänkte jag sänka kurvan lite så får vi se vad åbäcket säger.

Sedan märkte jag att mina tillsatser har gått längre än vad dina har gjort och min pump installerades 2007.
Men det kanske är gamla ägaren som inte orkade ställa in pumpen lite bättre, så därför fick tillsatserna jobba lite längre. Så därför tar jag över nu och ställer in den lite bättre kanske.

Hej Shaft, tror du behöver repetera lite manual  ;) Kurvan ska när den är inställd inte behöva ändras under hela året, i den finns ju beräknade framledningstemperaturer för alla utetemperaturer. Kurva -5, 0, +5 använder du bara för att specialanpassa kurvan runt dessa utetemperaturer om det behövs. Max framledningstemp använder man egentligen bara om man har golvvärme med trägolv som inte tål hög temepratur. I ditt hus behöver du just nu uppenbarligen framledningstemperaturer som ligger över 55, låt den stå kvar på 60.

I övrigt ser det bra ut, sluta pilla med inställningar, ta tag i dina problem nu, enligt tidigare inlägg: Radiatorsystemet behöver strypas in... tjat tjat
Skrivet av: måle10
« skrivet: 23 december 2010, 11:57:32 »

sorry glömde några uppgifter

intergral A1=60
hysteres =7grader
max retur=48
startintervall=48
tryckrör=67/(120)
utestopp -40


tillsats
inergral A2=600
hysteres 15grader
maxsteg=2
maxström=20AMP.
shunttid =60sek.
vv.stopp=60grader

Hej
förbrukningen kanske beror på att du har ett större hus än jag
obs min pump har aldrig blivit injusterad efter igångkörning
beroende på att dom byte ägare

Annars otroligt nöjd med min thermia tws 8

Hade förbrukning på 26000kwt innan (olja+el)
Kör nu på totalt 11000kwt

Skrivet av: Shaft
« skrivet: 23 december 2010, 11:34:29 »

--> Måle10

Tja Kenneth,

Jag får inte "Hög Retur" längre. För jag har höjt Max returen till 55. Då är allt lugnt igen.
Så hittills är det ok och allt fungerar som det ska.
Men jag har en kurva på 43, så därför frågade jag om dina inställningar. SÅ kan jag kolla med mina.
Jag ska lägga kurvan på 41 eller 42. Eller kanske som dig, till 40 också.
Sedan höja kurva 0 och -5 med 1-2 grader. Det är väl bra?? Eller?
Sedan ska jag sänka Max till 55 också från 60 som jag har.
Behålla Min på 15 eller 17 (det har ju ingen betydelse direkt).

Så får vi se.

Men på sommaren, ska man sänka kurvan då till 37-38 eller?

Här är mina inställningar:

ute: -20
rum: 20
fra: 58-59
ret: 52-53
vv: 54
int: -760
br.ut: 1
br.in: 4


Kurva: 43
min: 17
max: 60
kurva 5: 0
kurva 0: 0
kurva -5: 0
värmestopp: 17

Så vi har nästan samma inställningar, så därför tänkte jag sänka kurvan lite så får vi se vad åbäcket säger.

Sedan märkte jag att mina tillsatser har gått längre än vad dina har gjort och min pump installerades 2007.
Men det kanske är gamla ägaren som inte orkade ställa in pumpen lite bättre, så därför fick tillsatserna jobba lite längre. Så därför tar jag över nu och ställer in den lite bättre kanske.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 23 december 2010, 09:09:28 »

Hej igen!

ute=-20
rum= 20
fra=54 (55)
ret=48 (48)
vv=54
int.-760
br.ut=-1
br.in=2




kurva=40
min=10
max=55
kurva 5=1
kurva 0=1
kurva -5=1
värmst.=17

Information om pumpen 2010-12-23
installerad 2005-05-23
drifttid 16365 tim.
tillsats tim 311
tillsats2 tim 159
varmv. 2598

familj 2st vuxna 2st tonårsdöttrar (HJÄLP nu snackar vi inte 5min dush)

Lite funderingar hur stort hus har du ang 8kw
Men du bör nog kolla med gamla ägaren ang att den bryter på för hög ret.temp
eller så kanske det bara behöver trimmas in (systemet)

lycka till

mvh kennet
Skrivet av: Shaft
« skrivet: 23 december 2010, 08:39:39 »

--> Måle10

Vad skönt att det löste sig för dig också nu.

Jo da, allt verkar rulla på som det ska nu. Inatt hade VP kört 8-9 timmar av de 10 timmarna jag inte kollade nåt. Kompressorn måste ju vila lite. Men tillsatserna körde på. Så allt är frid o fröjd hittills.

Kan inte du ge mig dina värden på värmekurva, temperatur och serviceinställningarna så kan jag jämföra med mina o kolla hur det ser ut. Detta eftersom att jag och du har likadana pumpar.

Nämen för övrigt, hittills så ser det bra ut. Ingen Hög Retur. Elementen är varma. Men jag har fönster som behöver bytas därför är det bara 18-19 grader inne hos mig.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 23 december 2010, 08:33:32 »

Hej shaft

hoppas allt har ordnat sig med pumpen,För mig så är allt ok bytte termostaten på elementet som var kass
så nu har jag återställt värdena som var från början.
Så det var inge fel på pumpen .Ett tips kan vara att du har koll på pappren på pumpen
för när pumpen var ca 5år så pajade cirkulationspumpen hade en tilläggs försäkring så
jag fick en ny på försäkringen.så kommer du hem och har larm lågtryck löst så är säkert samma fel som
jag hade .Grannen har en thermia tws 12kw (hans hus är på 240k.) hände samma för han strax innan 5 år.

lycka till
Skrivet av: Labold
« skrivet: 23 december 2010, 08:32:29 »

Om du har en eller flera raddar som har för högt flöde, så kommer inte radens värmeavgivande yta hinna avge rätt mängd värme

Tvärtom - Högt flöde/liten diff ger högre genomsnittlig temperatur på radiatorn vilket i sin tur faktiskt ger högre värmeavgivning.
Dock är det ganska marginellt och man riskerar attt få tillbaks för varmt vatten till VP'n vilket inte är bra.
 *vinkar*

Nej du Purjo, den här gången ger jag mig inte  studs När vi diskuterade en snarlik fråga i en tidigare tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=printpage;topic=37620.0 så var det jag som gick bort mig i tankarna, men inte nu. I den andra tråden diskuterade vi ju den absoluta värmeavgivningen från radiatorn, alltså värmeeffekten, och där konstatrerade jag också efter Peraks och din vänliga anmärkning att liten diff över radiatorn ger hög medeltemp över radiatorn och därmed hög radiatoreffekt.

I den här tråden som vi är i nu så är ämnet hög returtemp och risiga arbetsförhållanden för vp-n. Och då har jag rätt vågar jag påstå, jag skrev tidigare:
Citera
Om du har en eller flera raddar som har för högt flöde, så kommer inte radens värmeavgivande yta hinna avge rätt mängd värme - du får liten diff över radden och får tillbaka för varmt returvatten till vp-n
Inte ett ord om effekten eller den absoluta värmeavgivningen från radiatorn, jag skriver bara om värmeavgivningen i relation till flödet, och att denna relation är för låg vilket ger låg diff vilket ger hög retur till vp-n. Och som sagt, det var ju det jag diskuterade i det här ämnet.
Skrivet av: Shaft
« skrivet: 23 december 2010, 07:22:49 »

Japp såsom jag fick innan jag gjorde dessa ändringar. Vaknade imorse kl 6 o kollade bara loggarna o sånt.
Allt såg bra ut. Stod Tillsats på displayen, men efter 1 minut kom värmepump + tillsats igång. Mellan kl 20:00 och 06:00 (10 timmar) så hade värmepumpen körts 8-9 timmar cirkus. Tillsatserna hade kört tillsammans 10 timmar, så de fick väl kliva in o hjälpa till när tryckröret nådde maxtemp o pumpen "vilade" en liten stund.

Gick runt o kände också på elementen och de kändes bra. Ett par av dem (2-3 st) skruvade jag ner lite eftersom att de kändes lika varma nere som uppe. Så de skruvade jag ner lite, så får vi se hur det ser ut senare när jag kommer hem.

För mig känns det som att jag har tillräckligt med raddar i huset. Men däremot så har jag fönster o ytterdörren som släpper igenom mycket utifrån. Ska byta fönster i vår, samt om 1-2 veckor så är det en braskassett installerad också på mellanvåningen.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 23 december 2010, 00:12:07 »

Om du har en eller flera raddar som har för högt flöde, så kommer inte radens värmeavgivande yta hinna avge rätt mängd värme

Tvärtom - Högt flöde/liten diff ger högre genomsnittlig temperatur på radiatorn vilket i sin tur faktiskt ger högre värmeavgivning.
Dock är det ganska marginellt och man riskerar attt få tillbaks för varmt vatten till VP'n vilket inte är bra.
 *vinkar*
Skrivet av: Labold
« skrivet: 22 december 2010, 23:22:14 »

En lite enkel fråga bara.

Rum värdet ligger ju på 20 just nu. Kan jag höja den typ till 22-23 och det händer inget med pumpen, eller är det big fat NEJ NEJ??!!
Vad används RUM-värdet då till egentligen om man inte får ändra på den?? Är det bara till tillfällig ökning eller sänkning? När utnyttjar man denna funktion??

Tack igen!

Rumvärdet höjer värmekurvan parallellt, för varje grad rum höjs så höjs framledningen 3 grader över hela kurvan. Skall bara användas tillfälligt, exempelvis efter en utkylning av huset eller vid en fest då många människor kommer svettas i huset.

Hur som helst kommer inte en rumhöjning, eller kurvhöjning för den delen, ge dig varmare just nu. Din vp klarar inte riktigt att leverera det du redan ber den om, den kommer inte klara mer för att du ber om änu mer. Ta tag i att optimera radiatorsystemet.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 22 december 2010, 22:41:56 »

Shaft.  Som medlemen Bertil brukar säga. - Pumpen ska gå dygnet runt vid svinkyla.  Den ska inte stanna och vila, inte en sekund.  Då måste du trimma in systemet mer,efter Labolds råd *vinkar*

Detta gäller om VP:N måste ha spets, orkar den stanna av sig själv så är det en annan sak.
Skrivet av: Shaft
« skrivet: 22 december 2010, 22:26:30 »

En lite enkel fråga bara.

Rum värdet ligger ju på 20 just nu. Kan jag höja den typ till 22-23 och det händer inget med pumpen, eller är det big fat NEJ NEJ??!!
Vad används RUM-värdet då till egentligen om man inte får ändra på den?? Är det bara till tillfällig ökning eller sänkning? När utnyttjar man denna funktion??

Tack igen!
Skrivet av: Shaft
« skrivet: 22 december 2010, 21:42:52 »

Jupp jupp.
Faktiskt nu om 1-2 veckor så ska jag även få en braskassett installerad också på mellanvåningen. Så den ska väl också hjälpa oerhört mycket med att värma upp huset. Skorstenen går upp via sovrummet, så killen ska få göra ett hål till där så att värmen kan komma ut där också. Den är upp till 10kw.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 22 december 2010, 21:32:49 »

Förbättringarna har jag ju redan nämnt: Classe O, mäta diff, strypa raddar till bättre diff, eventuellt förbättra radsystemet om det behövs. Visst kan du öka integralen, men det löser inte ditt problem som ju är:

Ditt hus och dess "troligtvis" klena radiatorsystem kräver för en god värmekomfort att din vp jobbar nära gränsen för vad den klarar av. Problemen uppstår framför allt nu när kompressorn ska gå konstant, ibland med stöd av tillskott, och då är inte ens integral A1 med i bilden.

Avseende kungatiteln avsäger jag mig den snabbt, många på detta forum kan bra mycket mer än jag om värmepumpar. Har dock jobbat professionellt med att skriva texter som får folk att förstå och lära sig, kanske lyser det igenom lite här också. Tack för komplimangen!
Skrivet av: Shaft
« skrivet: 22 december 2010, 21:01:59 »

Hehe...

Jo det går säkert att förbättra nånstans mer. Men fan (ursäkta ordspråket), jag vet inte vad jag kan förbättra o sånt.
Vart ska jag börja? Ska jag höja integral A1 till nåt annat än 60 också (enligt en annan tråd)?

Jag vet inte vad jag ska göra/börja med? Hehe...

Du är kung på detta, det syns på dina svar.

/ Shaft
Skrivet av: Labold
« skrivet: 22 december 2010, 20:57:38 »


Nope jag har inga kalla raddar, det var "Måle10" som har en radd som är kall.


Ojdå, rörigt värre. Kanske kunde Måle10 starta en egen tråd...? *vinkar*

Ja du är på G men nöj dig nu inte för att du börjar få lite fart på grejerna, din vp har stor förbättringspotential vad det gäller driftförhållandena --/
Skrivet av: Shaft
« skrivet: 22 december 2010, 20:42:06 »

Ok, då vet jag om att kompressorn vilar lite.

Nope jag har inga kalla raddar, det var "Måle10" som har en radd som är kall.

Alla mina element är varma (schtekheta)... ;)

Så nu är jag nog på G+ eller hur Labold?
Skrivet av: Labold
« skrivet: 22 december 2010, 20:37:00 »

Din kompressor har stannat, lilla fyrkanten betyder att pressostaten löst ut eller hetgasen blivit för varm. Din kompressor orkar inte mer typ... Även Thermia-grejer har gränser  ;). Den "behöver vila lite" och tänker snart starta igen.

Låter som att du är på G att få saker och ting att  funka bättre, men det här att du har en kall radiator och två som är jämnvarma är inget bra när man har de problem du har. Du måste strypa in de jämnvarma raddarna, och du måste få fart på den sista radden. Iväg till Classe imorgon och shoppa.

Mer långsiktigt verkar det som att ditt radiatorsystem är på gränsen till vad som funkar bra med värmepumpsdrift, du behöver höga framtemperaturer. Du behöver som sagt, nu tjatar jag, strypa in allting mer seriöst, då vet du att det system du har jobbar så bra det kan. Räcker inte det, handlar det om att sätta in mer raddar eller byta några stycken mot större.
Skrivet av: Shaft
« skrivet: 22 december 2010, 20:30:28 »

Labold o VPOraklet: Ni är guld värda.
Labold: Jag ska faktiskt kolla på en sån där IR-termometer.
Svenske Kocken: Men då måste jag skruva av fronten för att komma åt CP, o jag är inte så kunnig på detta. Vet inte hur det ser ut där bakom heller.

Men ang. senaste inlägget som jag la in (Uppdateringen från 19:45). Har ni några synpunkter/kommentarer på det?

Värmepumpen hade alltså slagit ifrån och endast tillsats 2 var igång en stund, sedan tillsats 1. Men som jag skrev så stod det "Värmepump start 15 min".
Är det ok att det är såhär (att värmepumpen stängs av en stund) o kommer igång igen sen? För jag har för mig att Labold skrev i en annan tråd att när det är såhär kallt så ska värmepumpen va igång 24 timmar. Men "vilar" den i så fall lite på det här sättet o kommer igång sen eller?

Tacksam för att ni tar er tid o svara på mina dumma frågor. Men jag är bara rädd att det ska hända grejer och jag är inte så kunnig på detta. Men jag har lärt mig lite grejer under den här dagen av er.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 22 december 2010, 20:22:51 »

Du kan ju prova med att sänka cirkpumpen ett snäpp, då får du ett lite större delta och returen bör bli lite lägre
Skrivet av: Labold
« skrivet: 22 december 2010, 20:22:26 »

Labold: Japp, elementen är LITE kallare nere än uppe.
Men ska det va så på exakt alla och det måste vara så? Vad händer annars?
Om de inte är det, vad gör jag då?
Lite svårt att bedöma med handflatan, men de flesta jag har känt på så är de kallare nere än uppe. 2 av elementen har jag känt på, men jag har lite svårt att avgöra om de är kallare nere än uppe (det känns nästan nästan som om det är lika varmt nere som uppe, men kanske en liten marginal kallare nere än uppe).

Rekommenderar inköp av IR-termometer på Clas Ohlson eller liknande gubbdagis. Då kan du mäta diffen, mycket bra att ha om du vill strypa in radsystemet lite mer exakt. Och du verkar ju intresserad av att få vp-n att gå bra, så då vill du det! Målet är att all den värme som kompressorn tillför radvattnet ska avges i radiatorerna innan vattnet kommer tillbaka till vp-n. Om du har en eller flera raddar som har för högt flöde, så kommer inte radens värmeavgivande yta hinna avge rätt mängd värme - du får liten diff över radden och får tillbaka för varmt returvatten till vp-n. Det behöver inte vara exakt samma diff på alla raddar, det viktiga är ju att vp-n får en totalretur som är 8 grader kallare än framledn. Man brukar säga att alla raddar ska ligga mellan 5-10 graders diff.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 22 december 2010, 20:15:55 »

Visst kan det funka ändå.  Men ett så stort element kan hjälpa till mkt.



 
Skrivet av: Shaft
« skrivet: 22 december 2010, 20:12:32 »

Uppdatering kl 19:45.

Ute: -21
Rum: 20
Framledning: 62 (60) (men gick ner till 55-56 på typ 2-3 minuter)
Returledning: 54 (55)
Varmvatten: 53
Integral: -758
Brine ut: 5
Brine in: 4

På displayen stod det endast Tillsats, och det var 2:an som var igång.
Efter 1 minut gick den över till Tillsats 1 och den lilla fyrkanten nere till vänster lyste i 30 sekunder, sedan försvann den. Och den gick till Tillsats 2 igen. Sedan visade den "Värmepump start 15 min".

Några kommentarer och synpunkter?
Tacksam för svar.

MVH
Shaft
Skrivet av: måle10
« skrivet: 22 december 2010, 20:06:02 »

Jaja du om någon borde veta att har du ingen cirkulation i ett element så funkar inte resten
helt övertygad om att får jag bara snurr på elementet kan jag sätta tillbaka standard värdena
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 22 december 2010, 19:22:43 »

Du måste få fart på 3m elementet, det är ju räddningen.

 
Skrivet av: Shaft
« skrivet: 22 december 2010, 19:19:01 »

måle10: Men dra upp maxreturen till 55 istället, som jag har gjort, så är du på säkra sidan. Kollade med comfort som var installatör av min panna och de "godkände" över telefon, att jag kunde höja maxreturen till 55. Så gör det du också.
Skrivet av: Shaft
« skrivet: 22 december 2010, 19:16:10 »

Labold: Japp, elementen är LITE kallare nere än uppe.
Men ska det va så på exakt alla och det måste vara så? Vad händer annars?
Om de inte är det, vad gör jag då?
Lite svårt att bedöma med handflatan, men de flesta jag har känt på så är de kallare nere än uppe. 2 av elementen har jag känt på, men jag har lite svårt att avgöra om de är kallare nere än uppe (det känns nästan nästan som om det är lika varmt nere som uppe, men kanske en liten marginal kallare nere än uppe).
Skrivet av: måle10
« skrivet: 22 december 2010, 19:14:32 »

Nu börjar det hända grejor
int. har sjunkit från -760 (har stått så i 2dygn snart) men har gått ner till -704
och hör och häpna inge tillskottsvärme??
Ändrade till 54 på returen
Men fortfarande får jag inge fart på ett element(sitter nere i gillestugan och är säkert 3m långt)
Måste trimma in det i vår men har inte haft problem med det tidigare annars grymt nöjd med
min tws 8 .har tidigare jobbat som röris så man skäms lite.
underbart forum och tack ska ni ha.

mvh kennet
Skrivet av: Shaft
« skrivet: 22 december 2010, 19:09:45 »

Ok boys, nu håller vi tummar för detta. Hittills ser det bra ut. Värmepumpen + Tillsats är igång. Drift Auto.

Uppdatering kl 18:30, när jag besökte min kompis (VP).

Värmepumpen har gått konstant i 2 timmar sedan jag har gjort inställningarna för maxretur till 55. Tillsatsen har också hjälpt kompressorn under dessa 2 timmar. Tillsats 2 har inte hjälpt till, för den verkar inte behövas eller??

Igår o i förrgår, när jag fick "Hög Retur" tillbaka så gick tillsats 2 hela tiden igång.
-----------------------------------------------------------------------------
Samma värmekurva som innan: Kruva 43, Min 15, Max 60.

Ute: -20
Rum: 20
Framledning: 58 (60) (Denna pendlar lite fram o tillbaka)
Returledning: 51 (55) (Denna pendlar också lite fram o tillbaka, såg i grafen att den kom upp till 55-56 en gång)
Varmvatten: 54
Integral: -760
Brine ut: 1
Brine in: 4
------------------------------------------------------------
Labold: Nu är diffen för brine 3, som du sa att den ska va.

Men det är fortfarande lite kallt inomhus (18 grader). Känns lite varmare på nedre våningen. Kan det vara för att mina fönster släpper in lite luft på mellanvåningen.
Man ska inte öka RUM (20) eller hur? Enligt manuall så ska man ändra kurva för längre perioder. RUM är endast tillfälligt (typ i några timmar). Så hur ska jag göra. Jag kan väl inte ha så hög kurva heller eller hur?

Kenneth: Höj maxreturen till 55 o prova. Min returnerar upp till 54-55 ibland.

MVH
Shaft
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 22 december 2010, 18:36:55 »

då är du näste man på tur för lite support.
Berätta allt och alla värden *vinkar*
Skrivet av: måle10
« skrivet: 22 december 2010, 18:28:19 »

Hoppas att det funkar bra

Men jag tror du ska kolla elementen i alla fall för det är ju nu som det är kallt som
systemet expanderar och inte på sommaren .Det är ju lätt att kolla . En sak som jag
funderar över är storleken på huset ,Har du 250 och en 8kw hm mitt hus är på
108 och jag en 8kw skumt.Min pump har blivit en el-panna går på eltillsats hela tiden nu
men det är -26 ute .Har ökat till retur från 48 till 52 men tyc
ker inte det märks något,Han bryter på för hög retur i alla fall.

mvh kennet
Skrivet av: Labold
« skrivet: 22 december 2010, 18:20:23 »

6-8 grader diff är helt OK, hellre 8 men perfekt är svårt att få. Enligt siffrorna har du 2 grader i brine-diff, är det så hela tiden? Isf kan du sänka brine-cirkpumpen lite, diffen ska vara 3 grader.

Integralen kommer pendla så där, och gå upp till 0 igen först då vp klarar att gå till 0 på bara kompressor. Det beror på att när framledntemp med hjälp av tillskottet blir 3 grader över den beräknade framledntemp (den inom parentesen) så stängs tillskottet av och vp får chansen att försöka upprätthålla tempen utan tillskott. Klarar den inte det så går tillskottet igång igen när framledningstempen har dippat, och så ligger den och duttar vilket får tempen att pendla upp och ner.

Nu verkar det ju funka att få värme ut i huset i alla fall, alla raddar är kalla i botten. Det går framåt! Går kompressorn hela tiden?
Skrivet av: Shaft
« skrivet: 22 december 2010, 17:57:13 »

PS. Jag återkommer igen om ca 1 timme med nya uppgifter.

Integralen har även sänkts till -710, -711, -715. Ska den ligga så o pendla? Ska den ligga på så mycket minus?

Tack igen!
Skrivet av: Shaft
« skrivet: 22 december 2010, 17:55:43 »

Hej allihopa igen!

Uppdatering.

Elementen luftades i somras av en polare som är röris.
Expansionskärlet är det bra tryck i, ligger på 1,2.

Nu till uppdateringen av kurva o sånt.

Kl 16:30 gjorde jag följande:
Ökade Max retur till 55 grader.

Temperatur:
ute: -19
rum: 20
Framledning: 55 (56)
Returledning: 48 (55)
varmvatten: 53
integral: -760
brine ut: 3
brine in: 5

Värmekurva:
Kruva: 43
Min: 17
Max: 57
Sänkning: 2

Kl 17:30 (efter 1 timme) gick jag ner igen.
Framledning: 58
Returledning: 52

Alla element är varma upptill och lite kallare nertill.

Jag ändrade Max till 60 och Min till 15, för att 8 grader diff mellan framledning och returledning. Men det pendlar lite där hela tiden. Ibland är det 8 i diff, ibland 6 i diff osv. Ska den va fast på 8 i diff hela tiden eller?

Hittills har det fungerat. Värmepumpen går igång och tillsatsen hjälper till. Mellan 16:30 och 17:30, enligt tabell gick Värmepumpen 1 timme, tillsats 1 i 1 timme och tillsats 2 har inte kört.

Men ska integralen va så låg?
Som sagt lite ovanför, Framledning och Returledning pendlar typ mellan 1-3 grader hela tiden. Så det är inte alltid 8 i diff. Ska det va så?

Tacksam för alla svar jag får från er och all hjälp.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 22 december 2010, 15:18:17 »

Kolla även trycket i exp-kärlet och efterfyll allt eftersom du luftar.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 22 december 2010, 15:10:52 »

Hej igen

Du provar att lufta elementen med en luftnyckel om du inte har någon så låna

Det problemet är mycke vanligt

Jag tror det är det felet som du har prova först .alla element måste du lufta
börja med dom som ligger högst upp i huset du känner om dom är kalla
nedåt du har ju ett ingångs rör till radiatorn och ett som går ut från elementet

lycka till mvh kennet
Skrivet av: Shaft
« skrivet: 22 december 2010, 14:01:22 »

Hej Måle10,

hhhmmm skumt.

Ska hem från jobbet snart.
Men jag ska höja till 55 som de sa här och som Comfort-Support sa också. SÅ får vi se vad som händer under eftermiddagen.

Men hur kollar jag om jag har luft i systemet??
Har det fixat sig för dig? Vad gjorde du?
Skrivet av: måle10
« skrivet: 22 december 2010, 13:35:27 »

Hej shaft

Har precis samma problem som du har.
Har thermia tws diplomat 8

intergralen står med på -760 men min står max retur 48 har ändrat till 52 men det blir inge ändrat

Hade samma problem förra året men då luftade jag systemmet och sänkte tempen till 19 från 20
efter det så funkade det men nu har jag provat det men det blir inge skillnad

Ps har ett element som inte jag får riktig värme på returen så jag vet inte om det är det som är felet men
kolla så att du inte har luft någonstans lycka till

mvh kennet

PS skriv gärna om du har fixat felet



Skrivet av: Labold
« skrivet: 22 december 2010, 11:01:42 »

Men fixa systemet? Det är installerat 2007 och gamla ägaren nämnde inget om nån Hög Retur.
Hur menar du med att "fixa systemet"?

Enligt mig ska du fixa systemet genom att göra det jag skrev ovan: Bort med termostater, kolla så att du inte har några kortslutande radiatorer. Dessa är vanliga anledningar till hög retur, även nya system är ofta dåligt balanserade. Om du inte har några kortslutningar eller temostater som stryper, hjälper vi med fler grejer du kan kolla, men du måste börja någonstans. Gör det och återkom!
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 22 december 2010, 10:59:05 »

Trimma in flöden så att du får en lägre retur och slipper problemet.   Tyvärr är detta ngt som ofta inte görs.
Skrivet av: Shaft
« skrivet: 22 december 2010, 10:55:31 »

Ok,

Men fixa systemet? Det är installerat 2007 och gamla ägaren nämnde inget om nån Hög Retur.
Hur menar du med att "fixa systemet"?

Tack på förhand!
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 22 december 2010, 10:47:59 »

Ta 55 som Labold säger.    Blir det HP larm så kan du sänka om du vill    men det bästa är att fixa systemet *vinkar*
Skrivet av: Shaft
« skrivet: 22 december 2010, 10:45:24 »

JAH!!!! Jag ska testa att höja max returen. Ska jag höja den som du sa till 55 eller som VPOraklet säger till 52?
Sedan när Värmepumpen har kört i 15 minuter så går jag runt till alla raddar o kollar dessa.

Sedan återkommer jag om det är så eller inte.

Tack!
Skrivet av: Labold
« skrivet: 22 december 2010, 10:36:57 »

Risken med att höja detta värde är att du kan få HP(högtrycks)larm.  Det är själva funktionen med högretur larmet,att det ska lösa först eftersom det återställer sig självt vilket HP larm inte gör. Då måste du bryta strömmen.
Läste du nu Labold Thumbsup

Jo det är klart, som vi tidigare konstaterat så finns det ju en poäng med MAX RETUR-inställningen, dvs att man kanske får en förvarning om att något är tjall med distributionssystemet. Diskussionen vi hade förut gällde ju snarast varför den gick att justera nedåt. Hursomhelst tycker jag att vi inte ska förvirra tråden med denna diskussion, jag tycker det får anses klarlagt att MAX RETUR kan stå på 55°. Uppstår det sen andra larm så får man ta reda på anledningen till dessa.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!