Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ändrad värme mellan vÃ¥ningsplan  (läst 6871 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gunnhul

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Ändrad värme mellan våningsplan
« skrivet: 25 januari 2012, 12:53:45 »
Hej
Jag fick ett problem. Jag har Thermia optimum 8, hus från 1806 108 kvadrat i två plan Huset är renoverat 2005 Gjuten platta vattenburen golvvärme tillägsisolerad bottenvåning treglas i hela huset Plan två delvis tilläggsisoleratoch nya radiatorer. Jag hade 20 grader på bottenplanet och 17 på plan två, jag märkte att det drog in i vissa springor på plan två när det stormade varvid jag drevade och tätade nu helt plötsligt tre dagar efter känns inte värmen i golvet på bottenplanet och där är bara 16 grader 21 på plan 2 jag har samtliga termostater på max. jag körde med kurva 32 innan jag drevade, tilläggas kan att det är 5 grader kallare ute nu (9) Vad kan jag göra ?
Värden
kurva 35
Fram 43 (40)
Retur 35 (48)
´
Tack på förhand
Gunnar
 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ändrad värme mellan våningsplan
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2012, 14:33:09 »
Skumt, fick du öka kurvan efter drevning och tätning?
I så fall misstänker jag att nått gått sönder på din golvvärme, kolla om golvvärmens CP stannat eller nått liknande?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gunnhul

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Ändrad värme mellan våningsplan
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2012, 14:49:20 »
Hej
Det var nog inte för att jag drevade, värmen böt liksom plats på våningsplanen. förra veckan kändes golvet varmt att gå på nu finns det bara antydan till värme
På plan två var det kallt 16-17 grader med full värme på elementen. efter jag drevat blev det 20 grader på plan 2. Får jag varmare om jag höjer kurvan? Jag har mekanisk ventilation oxå tror du jag kan stänga av den?

Gunnar


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ändrad värme mellan våningsplan
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2012, 14:59:47 »
om det blir kallare inne när det är kallare ute tyder väl det på att du behöver ändra kurvan (öka).

Din gamla temp-angivelse är ju från ett tillfälle då det var varmare ute.

Men annars kan det ju vara så att tidigare har dina radiatorer på övre plan värmt för kråkorna. Därmed har din golvvärme försvunnit upp på övre plan. Nu när värmen stannar kvar där uppe så blir det ett lock och din golvvärme värmer bara nedre plan.

För att efterapa det tidigare läget kan du testa att skruva ner termostaterna på övre plan. I ditt fall bör det vara effektivare att i alla fall till viss del låta nedre plan även värma delar av övre plan.

Stäng inte av ventilationen. Ventilationen är inte uppvärmningen och dessa två behövs av olika skäl. Ju tätare ditt hus är desto viktigare är din ventilation.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Gunnhul

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Ändrad värme mellan våningsplan
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2012, 15:11:50 »
Hej
Jag skall sänka så fort jag kommer hem, omjag höjer kurvan blir det flera starter då ?
Jag har 2 cirkpumpar skall kolla bägge.

Gunnar

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ändrad värme mellan våningsplan
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2012, 15:16:21 »
Om du höjer kurvan och allt annat är lika så kommer det bli varmare både på övre och undre plan och din värmepump kommer gå längre. Huruvida den startar oftare beror på många olika parametrar. Men vi kan säga som så att i normalfallet innebär en högre kurva en dyrare drift.

Vad är det som reglerar framledningen till din golvvärme. är det en termostat eller temperaturstyrd shunt av något slag. I så fall kan ju problemet ligga där också?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Gunnhul

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Ändrad värme mellan våningsplan
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2012, 15:22:21 »
Det ser ut som en termostat och den står på max (har gjort det hela tiden)
Det finns fem slingor.

gunnar

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ändrad värme mellan våningsplan
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2012, 15:25:06 »
Ok då låter det väl inte som om problemet ligger där. Men helt klart viktigt att kontrollera att den fungerar fortfarande som Carl N skrev nedan.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ändrad värme mellan våningsplan
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2012, 18:03:00 »
Har du någon inomhusgivare? Var sitter den?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Gunnhul

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Ändrad värme mellan våningsplan
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2012, 11:34:53 »
Hej igen
Det var skillnad när jag kom hem igårkväll 20 på bottenplanet i köket och tv-rummet vardagsrum 17 toa kall, 21 på plan 2
PÃ¥ morgonen likadant.
Pumpen visar vid start.
 8 ute
20 rum
32 (39) fram
32 (48)retur
51 varmvatten
68 Integral
4

Efter 5 minuter

8 ute
20 rum
40 (39)   Vänder nerÃ¥t vid 41
32 (48)                           32
51 Varmvatten
74 Integral
1

Jag har ingen inomhusgivare.

Skickar med en bild på golvvärme styrningen
Jag har nog ingen värme på toan kan man öka på här någonstans ?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ändrad värme mellan våningsplan
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2012, 15:44:28 »
den där termostaten. Vart går dess givare (metall"sladden")?

gar du fått rätt på dina integralvärden nedan. Det borde väl stå -71
I så fall är du säker på att den vänder nedåt (framledningen) vid 41? Den borde hålla på längre för att jobba hem ett sådant underskott.

Hur lång blev körningen?

Golvet vill troligen inte ha den snittframledningstemp som indikeras på 39 grader. Den shuntar ju bara ut det som behövs. Och här är väl säkert problemet då. Att den inte shuntar ut det den ska på grund av en inställning eller termostat.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ändrad värme mellan våningsplan
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2012, 15:45:03 »
försök att vara noggran att notera - och + både på utetemp och integral. För jag gissar att både på ute-temp och integral ska det stå - framför värdet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ändrad värme mellan våningsplan
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2012, 18:17:20 »
...och notera även värdena när integralen räknat upp, från kanske -75 eller vad den vänder på, och landat på -5. Alltså strax innan kompressorn stoppar. Vilket sker vid integral +-0.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Ändrad värme mellan våningsplan
« Svar #13 skrivet: 26 januari 2012, 19:20:20 »
Det kan vara någon av injusteringsventilerna på golvvärmefördelaren som inte öppnar upp helt. Det har hänt mig 2ggr.
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad Gunnhul

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Ändrad värme mellan våningsplan
« Svar #14 skrivet: 27 januari 2012, 07:37:03 »
Hej

Jag är på jobbet nu men skall följa upp det ni skriver när jag kommer hem ikväll, kompressorn går en gång i halvtimman ca 15 minuter.
jag har dragit ner termostaterna på plan två till hälften 21 grader nu, på bottenplanet har jag fullt på alla termostater till golvvärmen 21 grader
fast på toan är golvet kallt.
Vilka är insjusteringsventilerna är det dom nedre locken på bilden och hur gör jag, ursäkta min okunskap och tack för tålamodet :) ?

Gunnar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!