Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme via IVT Greenline C9 eller inte?  (läst 1043 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hakanno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Golvvärme via IVT Greenline C9 eller inte?
« skrivet: 16 november 2015, 20:30:12 »
Har en IVT Greenline C9.
Den styr radiatorerna på returtemperaturen.

Lägger in vattenburen golvvärme i ett rum nu.

Värmepumpen är "förberedd" för att hantera en shuntning av vatten för golvvärme med en ingång för givare och en utgång för ventilställdon. Allt för att inte få för varmt vatten ut till golvet då radiatorvattnet är varmare.

Frågan är ju bara om jag skall använda detta som är förberett i värmepumpen eller köra styrningen för golvvärmen sidan om och låta den leva sitt eget liv utanför värmepumpen?

För det första står det inte i manualen till värmepumpen om givaren för golvvärmen skall styra på tilloppet eller returen. Spontant känns det ju som att det är på tilloppet.
Sätts givaren på returen och det finns ett stort värmebehov kommer ju ställdonet att öppna (obegränsat) och släppa ut "för" varmt vatten till golvet tills inställd returtemperatur uppnås.
Dessutom så om givaren sätts på tillopp eller retur på golvvärmen säger det ju inget om temperaturen i rummet. Går ju så klart att hitta en lagom kurva som ger rätt temperatur så småningom eftersom det går att justera kurvan separat i värmepumpens reglercentral.

Alternativet till detta är att sätta en begränsningstermostat (typ radiatortermostat) som begränsar framledningstemperaturen från värmepumpen till en separat golvvärmeshunt. Där på shunten sitter det sedan ett ventilställdon som styrs av en rumsgivare.
Rumstemperaturen kanske blir mer konstant med denna styrning?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Golvvärme via IVT Greenline C9 eller inte?
« Svar #1 skrivet: 16 november 2015, 20:36:20 »
Jag skulle sätta en separat styrning till golvet vp lär inte hålla för evigt men det gör golvvärmen förhoppningsvis. Är det endast 1 rum det rör sig om finns ju ganska hyffsat billiga mini shuntar att köpa.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hakanno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme via IVT Greenline C9 eller inte?
« Svar #2 skrivet: 16 november 2015, 23:35:26 »
Jag skulle sätta en separat styrning till golvet vp lär inte hålla för evigt men det gör golvvärmen förhoppningsvis. Är det endast 1 rum det rör sig om finns ju ganska hyffsat billiga mini shuntar att köpa.

Nej, VP lär ju inte hålla för evigt men när den ger upp måste det ju komma in en annan motsvarande värmekälla i huset. Utifrån dagens förutsättningar när borrhålet redan finns så ligger det väl nära till hands med en ny VP för bergvärme. Men visst, det vet man ju först den dagen det verkligen händer, då får man ju se vad elpriserna är på för nivå och vad det finns för alternativ i så fall.

Det är endast ett rum med ny golvvärme ännu så länge ja. Sen vet man inte vad ev. kommande renoveringar av andra rum för med sig längre fram.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Golvvärme via IVT Greenline C9 eller inte?
« Svar #3 skrivet: 17 november 2015, 07:39:29 »
En ny vp kan troligtvis inte använda shunten du köper från Ivt därför skulle jag sätta en separat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!