Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nedisning av VP  (läst 9747 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Viktor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nedisning av VP
« skrivet: 05 mars 2007, 11:39:56 »
Jag har problem med min vp. Problemet grundar sig i att firman som installerade systemet inte har gjort något bra underarbete under vpn så på vintern när det blir en massa vatten och is under vp så börjar den luta bakåt in mot husväggen. Firman fick göra om "hårdgörning av marken som det står i fakturan" förra våren men nu är det lika igen.
Det dom har gjort är lagt ca 1 dm singel och 4 st 40x40 betongplattor under vpn.

Funderingar:

Ska man fästa underredet på vpn i husgrunden eller är det dumt pga vibrationer. Den låter ju en del redan nu när den bara står på backen.

Har någon försökt leda in smältvattnet i huset och ner i avloppet ? vet att det funkar så på vissa IVT pumpar.

Är det inte risk att det blir fukt i källaren när värmepumparna ständigt fuktar husgrunden ?

 :(
CTC EcoAir 7 + EcoEl. Värmer 60-tals villa 125 + 125 kvm + 50 kvm garage i Gävle

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nedisning av VP
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2007, 12:40:28 »
Det finns ett slags förvaringslådor i plast med ett lock till, de är till för att förvara saker under sängen med. De finns på Rusta och på Överskottsbolaget och säkert på många andra ställen.

Jag köpte två stycken för ca 50:- styck, de rymmer 30-35 liter och passar perfekt under en 107:a. När det är plusgrader har jag en av lådorna, som jag borrade ett 10 mm hål nertill i och drog i en plastslang som är lite grövre än hålet och några meter lång.

Om det är kallt så fryser slangen igen, då använder jag den andra lådan, och tömmer den en gång om dagen, om det är is i den brukar det bara vara att vända den upp och ner och lossnar det inte då så tar jag in den i badrummet och tömmer isen där.

Det funkar alldeles utmärkt, och på sommaren går pumpen så lite, så då behövs inget under den.
//Ronnie
« Senast ändrad: 05 mars 2007, 17:02:27 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Viktor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nedisning av VP
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2007, 13:03:15 »
Tack för tipset ! Det skulle nog funka om det inte var för det att jag sitter i rullstol. iofs. skulle frun kunna fixa men vi bytte till vp för att fÃ¥ ett sÃ¥ underhÃ¥llsfritt system som möjligt.  :)
CTC EcoAir 7 + EcoEl. Värmer 60-tals villa 125 + 125 kvm + 50 kvm garage i Gävle

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Nedisning av VP
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2007, 14:21:02 »
Tråkigt att höra. Jag har en 105 som jag installerat själv. Marken lutar en del från huset där den står, det är ju bra. Jag grävde ner två Lecastenar till häften och ställde pumpe på dessa. Sedan tömde jag 2 skottkärror trädgårdssingel i hålet och ovanpå och formade det till en "backe" från huset. Inga problem, har gått utan undehåll sedan 7 oktober.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nedisning av VP
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2007, 15:07:26 »
Ok, det var synd, då är det kanske inte så lätt att tömma varje dag förstår jag. Det kanske finns andra som kan ha nytta av tipset, det ser ut så här.

CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Nedisning av VP
« Svar #5 skrivet: 05 mars 2007, 15:28:43 »
Simpelt och effektivt.
Om det nu är isproblem borde väl en värmekabel från Ebecco vara lösningen till bilden ovan, man lägger alltså då in värmekabeln inuti vattenslangen som går ut mot tomten, sen låter man c:a en halv till 1m m ligga rullad i själva plastbaljan. 2 m drar visst 20 W och 4m 40W, och 2m kostar på Jula 499:- (samma värmekabel används för luft/luft i tråget på utomhusdelarna).
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Viktor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nedisning av VP
« Svar #6 skrivet: 05 mars 2007, 15:37:44 »
Ja det får nog bli nån variant av värmekabel balja...
Såhär ser det ut just nu.
CTC EcoAir 7 + EcoEl. Värmer 60-tals villa 125 + 125 kvm + 50 kvm garage i Gävle

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Nedisning av VP
« Svar #7 skrivet: 05 mars 2007, 15:58:10 »
Nu när jag ser bilden är det uppenbart att installatören borde ansvara för detta. De borde gräva undan tillräckligt med massa och sätta två stenar minst en sten djupt (40 cm) eller mer, återfylla med någon form av macadam och dra upp det mot husväggen så att det bildas en lutning från huset. Sedan skall ecoair ställas på stenarna. Borde funka utan problem. Om huset är normalt byggt bör det vara macadam närmast väggen. Till skillnad från de smala benen får stenarna bra stöd i detta.

Lycka till!

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Nedisning av VP
« Svar #8 skrivet: 05 mars 2007, 16:16:47 »
Så här ser det ut...

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nedisning av VP
« Svar #9 skrivet: 05 mars 2007, 17:15:00 »
När vi ändå är inne och pratar nedisning, kan jag berätta för de som undrar, att nu när det är lite mulet och grått och några plusgrader ute, så släpper pumpen ut runt 30 liter vatten under ett dygn. Det blir 30 mm på en kvadratmeter, så det är nog inte någon större risk för fuktskador.

Är det riktigt kallt blir det knappt något vatten alls och när det är varmare går ju inte pumpen så ofta.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Nedisning av VP
« Svar #10 skrivet: 05 mars 2007, 17:36:35 »
Min erfarenhet av fundament, det är att det skall man göra själv och omsorgsfullt. Det är inget man skall låta en installatör "slarva" med. Själv gjöt jag en platta med avrinning ner till regnvattenavloppet.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Nedisning av VP
« Svar #11 skrivet: 05 mars 2007, 17:55:14 »
Även 30 l/dygnet kan ställa till det, om marken invid hudväggen är så beskaffad att vattnet ev kan samlas på ett specifikt ställe, jag skulle försöka få ut det så långt som möjligt från huset om marken består av packad jord/sten direkt mot husgrunden då vatten har en fantastisk förmåga att tränga fram på de mest osannolika ställen. Kanske en snedställd plastskiva från väggen som lutar nedåt/utåt och en slinga längre ned kan hjälpa alt plastbehållare under med slang+avrinning som visats tidigare. Vi hade läck från stuprännan-lite regn och har granitgrund och ändå fick vi kraftigt fuktgenomslag på ett ställe i källaren som avslöjade läckan, vilket var mindre än 30 l dygnet (c:a 1 1/2 plasthink). Såg också lite grönt på Harkens foto, tänk på att kondensvattens blandas med luftens sporer (vår/sommar/höst)som verkligen kan få fart på ev mögel om man har rätta förutsättningarna.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Nedisning av VP
« Svar #12 skrivet: 05 mars 2007, 17:57:25 »
Håller med, men nu är det som det är, en stackare som sitter i rullstol har betalt för en lösning som inte funkar. Den installatören skulle jag gärna ta ett snack med. Annars håller jag helt med dig. Jag grävde ner mina två stenar i lugn och ro när jag väntade på leverans. De gula klinkersen ligger där för att få upp höjden säkert över högsta punkt i pannrummet. Kan nog ta bort dem nu när det är avluftat, men de sitter så bra så...

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Nedisning av VP
« Svar #13 skrivet: 05 mars 2007, 17:59:51 »
Muren bakom min pump är INTE källarvägg, utan en grundmur för en tillbyggnad. Har slarvat med dräneringen där, men det gör inget. Det innebär bara att kalken (10 år gammal) inte sitter så bra. Det gröna är alger, kommer på hela huset, fasaden också, får blåsa av det med högtryck ibland.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Nedisning av VP
« Svar #14 skrivet: 05 mars 2007, 18:35:08 »
En fråga till Viktor:

På fotot syns små s.k glasblock vänster bakom din VP. Är det möjligen så att du har tvättstuga/toalett eller något avlopp precis bakom din VP i husets källare ?

Om så är fallet skulle jag starkt fundera på att ta en armerad trädgårdsslang, låta borra ett snedställt hål i husväggen, sen koppla slangen från tråget i din VP, sen låta gå genom väggen, gå ner på insidan av väggen mot avloppet och ha ett vattenlås där, sen skulle jag lägga i en s.k frostvakt från Ebbeco i nämnda vattenslang som då ligger med en spiral inuti tråget och isolera slangen på utsidan, då skulle du slippa allt meck och slippa vara orolig och dessutom ha koll på grejorna. Och Harken har helt rätt, jäkla måndagsjobb, sen är det också så att när vatten fryser utvidgas det så jag tror att du har s.k frostsprängning i marken under din VP som gör att den nu står snett igen pga fruset vatten med dito olägenheter. Har för mig att ett anläggningsjobb som görs av hantverkare (där det finns kvitto) har 10 års garanti och detta jobb har ju hantverkaren ev orsakat följdskador pga kondensvatten, så du kanske kan övertyga honom om att fixa detta en gång för alla, annars kan ha ev torska på följdskador i grundmuren m.m om du har kraftigt med kondensvatten.

Edit: Hantverkaren lär ha borrat sÃ¥ stora hÃ¥l  i väggen för din VP, att jag tror att det gÃ¥r att trycka igenom en trädgÃ¥rdsslang i nÃ¥got av dessa hÃ¥l om du har tur, om nu pannrummet är bakom väggen, (vilket jag borde ha gissat först) sen är det ocksÃ¥ stora chanser att där finns en friskluftsventil som du ev kan utnyttja (som dÃ¥ ev är skymd av VP pÃ¥ foto:t)
« Senast ändrad: 05 mars 2007, 18:42:24 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!