Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte till eventuellt luft/vatten  (läst 5672 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dyn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Byte till eventuellt luft/vatten
« skrivet: 31 augusti 2010, 12:55:47 »
Hej,

Vår familj bor i ett 1,5 planshus (i Stockholm) med en boyta på cirka 160kvm, vi har vattenburen el (Focus PV 13-panna).
Huset har blivit tilläggsisolerat och vi har även nya energiglasfönster men uppvärmningskostnaden är hög.
Under 2009 förbrukade vi 29500 kWh, detta har fått mig att snegla på en luft/vatten-pump.
Vad är rimligt att räkna på när det gäller en sänkning av uppvärmningskostnaden? Jag vill hellre vara realist än att kalkulera på glädjesiffror.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Byte till eventuellt luft/vatten
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2010, 13:29:03 »
Räkna bort ca 4000kWh för varmvatten
Räkna därefter bort ca 6000kWh för hushålls el

Kvar har vi 19500kWh och jag skulle säga att du kan spara ca 40% av denna kostnad (visst en hel del försäljare säger att man kan spara upp till 60% men vi skulle vara realistiska  :) ) sÃ¥ för uppvärmning kan det bli 11700kWh samt att du kan fÃ¥ minskad kostnad för varmvatten eftersom den till stor del kommer att produceras av värmepumpen.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad dyn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Byte till eventuellt luft/vatten
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2010, 13:41:34 »
Hur mycket av de 4000kWh för vatten tror du att man kan räkna bort?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Byte till eventuellt luft/vatten
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2010, 14:37:24 »
Jag anser nog att besparingen borde bli högre med LV eftersom du bor i Zon 1.

Detta för att Stockholm har en Ã¥rsmedel temperatur pÃ¥ c.a 7 plus, vilket ger en förÃ¥ngningstemp( det som är det viktiga i pumpen) pÃ¥ c.a 0 till -1 grad.  Om man istället tar BV och borrar ett riktigt bra hÃ¥l sÃ¥ fÃ¥r man en KB temp in pÃ¥ Ã¥rsmedel pÃ¥ c-a 4 grader. Vilket dÃ¥ ger en 3-4 grader lägre snitt förÃ¥ngningstemp.

Luft vatten blir då bättre, nackdelen blir att vi tappar i effekt vid lägre temperaturer och att vi måste avfrosta.

Kollar man på lite mindre standard betonade pumpar så har dem smarta lösningar på avfrostningen via underkylare mm. Som gör att det inte kostar dig ngt att avfrosta. Sedan kan man dimensionera pumpen så att du klarar dig till lägre temperaturer innan spetsen aktiveras.
 *vinkar*

 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byte till eventuellt luft/vatten
« Svar #4 skrivet: 31 augusti 2010, 15:27:33 »
25% av energibehovet för uppvärmning får man under årets kallaste månad (som kanske är -10 grader).

Jag har sålt loggningsutrustningar till ett antal ägare av luft/vattenvärmepumpar, och en COP på runt 2.0 över året verkar vara rätt vanligt, 2.3 vet jag har förekommit, men inte mycket mer än så.
« Senast ändrad: 31 augusti 2010, 15:29:48 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Byte till eventuellt luft/vatten
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2010, 16:13:01 »
Och vad var det för typ av anläggningar?  Standard anläggningar so kanske inte var helt och hÃ¥llet väldimensionerade?  Man kan fÃ¥ mkt mer än 25% av behovet frÃ¥n en LV vid 10- bara den är rätt dimensionerad.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byte till eventuellt luft/vatten
« Svar #6 skrivet: 31 augusti 2010, 16:22:42 »
25%av husets årsbehov av energi uppkommer under den kallaste månaden, vad värmepumpen ger vet jag inte, men inte mer än COP 2.0 i alla fall.

Vet inte exakt vilka anläggningar som gav vad, men det har loggats både CTC och Daikin så vitt jag vet.

Det finns ingen avfrostning som är gratis.
« Senast ändrad: 31 augusti 2010, 16:24:21 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Byte till eventuellt luft/vatten
« Svar #7 skrivet: 31 augusti 2010, 17:19:05 »
underkylning Thumbsup    Och dem du beskriver är ju lite mer standard betonade.  Om man dimensionerar pumpen efter toppeffekt behovet sÃ¥ blir det bra.  Men dÃ¥ kan man ju inte köpa en standard lösning förstÃ¥s.
« Senast ändrad: 31 augusti 2010, 17:20:56 av VP ORAKLET »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Byte till eventuellt luft/vatten
« Svar #8 skrivet: 31 augusti 2010, 18:31:57 »
Jag anser nog att besparingen borde bli högre med LV eftersom du bor i Zon 1.

Detta för att Stockholm har en Ã¥rsmedel temperatur pÃ¥ c.a 7 plus, vilket ger en förÃ¥ngningstemp( det som är det viktiga i pumpen) pÃ¥ c.a 0 till -1 grad.  Om man istället tar BV och borrar ett riktigt bra hÃ¥l sÃ¥ fÃ¥r man en KB temp in pÃ¥ Ã¥rsmedel pÃ¥ c-a 4 grader. Vilket dÃ¥ ger en 3-4 grader lägre snitt förÃ¥ngningstemp.


Ã…rsmedeltemperaturen är inte densamma som medeltemperaturen för producerade värmen eftersom värmebehovet ökar när utetemperaturen sjunker. Jag beräknade hur mÃ¥nga kWh min pump producerade varje mÃ¥nad 2009 och vägde dem mot mÃ¥nadsmedeltemperaturerna ett normalt Ã¥r (hade inga uppgifter för 2009). Medeltemperaturen för den producerade värmen inklusive varmvatten blev +1,4 grad. DÃ¥ skall noteras att 2009 var ett varmt Ã¥r. För Stockholm är det snarare +1 grad som skall användas medeltemperatur när bergvärme och L/V jämförs.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Byte till eventuellt luft/vatten
« Svar #9 skrivet: 31 augusti 2010, 19:55:39 »
Vet inte om jag kan hÃ¥lla med dig här Roland. Sommar tid blir ju LV tokeffektivt vad gäller VV drift och borde definitivt tas med beräkningen.  Har man en pool sÃ¥, ja dÃ¥ skulle jag ta LV

2.0 i cop  nja.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Byte till eventuellt luft/vatten
« Svar #10 skrivet: 31 augusti 2010, 20:15:12 »
gradtimmar för stockholm från 0grader och uppåt ca 6800 timmar från -1 till -5mindre än 1000 timmar - 6 till - 25 dryga 600 timmar.

räknar man frÃ¥n - 10 och nerÃ¥t  ca 250 timmar ett normal Ã¥r . Euronoms luft-vatten polaris presterar 2,0 i cop vid -25 och 50 grader pÃ¥ tillopet. enligt specifikation .   kör man för enkelheten i historien fast kondesering 50 grader sÃ¥ ger pumpen mer än 3,0 6800 timmar om Ã¥ret av behovet 2,5 ner till minus 10 och 2,0 vid minus 25.  En installtör projektör som fÃ¥r tillÃ¥telse att dimensionera som man ska bör fÃ¥ ihop en luft vatten med en Ã¥rs cop 2,8-3,0
i bästa fall .
c-c *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byte till eventuellt luft/vatten
« Svar #11 skrivet: 31 augusti 2010, 20:41:02 »
underkylning Thumbsup    Och dem du beskriver är ju lite mer standard betonade.  Om man dimensionerar pumpen efter toppeffekt behovet sÃ¥ blir det bra.  Men dÃ¥ kan man ju inte köpa en standard lösning förstÃ¥s.

Så vitt jag vet har evighetsmaskinen ännu ej uppfunnits, det kostar att köra ut värme för att tina is även med värme producerad med hjälp av underkylning, men visst blir COP mycket bättre än att tina med tappvarmvatten från beredaren.
Kanske COP 6.0 på underkylningsvärmen som används till avfrostningen?

gradtimmar för stockholm från 0grader och uppåt ca 6800 timmar från -1 till -5mindre än 1000 timmar - 6 till - 25 dryga 600 timmar.

räknar man frÃ¥n - 10 och nerÃ¥t  ca 250 timmar ett normal Ã¥r . Euronoms luft-vatten polaris presterar 2,0 i cop vid -25 och 50 grader pÃ¥ tillopet. enligt specifikation .   kör man för enkelheten i historien fast kondesering 50 grader sÃ¥ ger pumpen mer än 3,0 6800 timmar om Ã¥ret av behovet 2,5 ner till minus 10 och 2,0 vid minus 25.  En installtör projektör som fÃ¥r tillÃ¥telse att dimensionera som man ska bör fÃ¥ ihop en luft vatten med en Ã¥rs cop 2,8-3,0
i bästa fall .
c-c *vinkar*

Mmm, kan nog vara möjligt i en perfekt anläggning, jag hänvisar till vanliga standardvärmepumpar i vanliga villasystem, i och för sig injusterade enligt konstens alla regler, med rätt flöden och temperaturer, men en magisk hand från c-c eller Oraklet kan säkert skrämma upp COP med 25-40%.

En fråga c-c, Euronoms COP 2.0 vid -25°, är det med eller utan avfrostningarna inräknade?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Byte till eventuellt luft/vatten
« Svar #12 skrivet: 31 augusti 2010, 21:11:10 »
Ingen Magi bara vanlig vvs teknik.  som jag skrev fÃ¥r man bara tillÃ¥telse att dimensionera brytpunkten pÃ¥ värmepumpen blir det mellan 2,8-3,0 i Ã¥rs cop klimatzon 1 . en standard installtion  ;) har en mycket mindre värmepump och fÃ¥r brytpunkten betydligt högre vilket ger en sämre Ã¥rs cop .

Avfrostningen som kommer frÃ¥n underkylningen  Thumbsup  qvantum .lite dyrare i installtionsögonblicket men det är den värd. underkylningen jobbar mot en separat tank och släpper vattnet pÃ¥ förÃ¥ngaren efter behov under värme /vv produktion vilket gör attden ända förlusten man har är energin som gÃ¥r Ã¥t för att smälta isen resten Ã¥tervinns till det termiska skalet . dom lösningarna ligger riktigt nära Ã¥rs cop för bergvärmen .
finns värmepumpar som passar för den lilla villan till ett par hundra kw från dom .

är faktiskt inte helt säker på om avfrostningen ligger med . men jag tror det Hans ljung brukar vara noga med dom siffrer han presenterar
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Byte till eventuellt luft/vatten
« Svar #13 skrivet: 31 augusti 2010, 22:19:55 »
Vet inte om jag kan hÃ¥lla med dig här Roland. Sommar tid blir ju LV tokeffektivt vad gäller VV drift och borde definitivt tas med beräkningen.  Har man en pool sÃ¥, ja dÃ¥ skulle jag ta LV

2.0 i cop  nja.

Det hjälper inte så mycket att LV är mycket effektiva sommartid, det är så lite värme som produceras i ett normalfall. Varmvattnet var med i min kalkyl men vi gör nog inte av med så mycket. Sommartid är bergvärme också effektivt. KBin till min pump ligger på nästan +7 sommartid. Det är först i slutet av september som temperaturen börjar sjunka.

Det är klart att i ett välisolerat hus med stor varmvattenförbrukning kommer medeltemperaturen för producerad värme att öka någon grad eller två men den kommer aldrig att gå över årsmedeltemperaturen.

Poolvärmning ändrar naturligtvis bilden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Byte till eventuellt luft/vatten
« Svar #14 skrivet: 31 augusti 2010, 22:32:57 »

Under 2009 förbrukade vi 29500 kWh, detta har fått mig att snegla på en luft/vatten-pump.
Vad är rimligt att räkna på när det gäller en sänkning av uppvärmningskostnaden? Jag vill hellre vara realist än att kalkulera på glädjesiffror.


Tänk på att antalet kWh för att värma huset (exkl. varmvatten) 2009 var 10 - 15 % lägre än ett normalår.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!