Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 augusti 2014, 06:46:07 »Om du vill värma källaren så kan du göra som du gjort, och blivit rådd att göra (höja värdet för sommarstopp), dock skall du vara medveten om att en värmepump trivs bäst ju längre gångtider den har, många korta start/stopp (som blir fallet om du bara vill värma ett fåtal radiatorer) sliter på kompressorn, ger dålig verkningsgrad (dålig verkningsgrad i början av varje driftscykel innan alla temperaturer och tryck har stabiliserats).
Jag brukar säga att man aldrig bör ha mer än 30 starter/dygn om man vill ha en värmepump som håller i längden, och som ger den besparing man förväntat sig.
Om du kör en värmepump dimensionerad för hela huset, bara för att värma ett par rum i källaren (är det bostadsrum eller bara förråd?) kan du lätt få 60 - 100 starter/dygn vilket jag tycker är att avråda ifrån.
Vill man värma en källare sommartid med värmepump så anser jag att man bör ha en volymtank som ser till att drifttiderna blir acceptabla.
En arbetstank är i princip en acktank som sätts i serie med utgående varmvattenledning från värmepumpen, tänk en stor bula på röret som gör att värmepumpen får mer vatten att arbeta med, vilket ger den längre gångtider.
Andra bra lösningar för att få en torr och varm källare är att istället köra en avfuktare på sommaren, den arbetar som en värmepump och värmer luften i källaren samtidigt som den avfuktar - du ger en viss verkningsgrad så den utfällda fukten bidrar till ett värmeöverskott relativt den el som avfuktaren förbrukar.
Annars kan ett par elradiatorer också vara en skaplig lösning för att hålla rum som används i källaren året runt varma, det kostar inte så mycket, och du spar livslängd på värmepumpen.
Vedeldning är i princip aldrig ekonomiskt lönsamt när du har en värmepump installerad, egentligen lönar det sig bara om/när det blir så kallt ute att värmepumpen måste tillföra extra effekt via elpatronerna, då och bara då lönar det sig att elda (om du stänger av elpatronen vill säga, och accepterar att det blir lite svalare i rum som vedkaminen inte kommer åt att värma).
I övrigt är det bättre att spara eller sälja eventuell ved.
Tycker du om att elda, eller att hålla på med ved blir det en annan sak, då får du sätta upp det på nöjeskontot, och kanske vädra lite om det blir för varmt inne.
Annars fungerar det som tidigare sagts, har du en rumsgivare placerad så att den känner av att du eldar så ställs värmepumpens börvärde ned, och den kör ut kallare vatten till (alla) radiatorerna, du får lagom varmt där du eldar, men lite för kallt i de rum som inte värms av kaminen.
Har du istället termostater på radiatorerna i de rum som värms av kaminen så stryps flödet till dessa radiatorer, och du (kan) få lagom varmt i alla rum, men med resultatet att värmepumpen på grund av den mindre vattenvolym den arbetar med - får fler start/stopp än vad som är önskvärt.
Rent generellt är Luft/vatten, mark eller berg-värmepump i kombination med braskamin inte någon optimal lösning, bäst funkar braskamin tillsammans med luftvärmepump.
Med volymtank eller arbetstank installerad kan du utan större problem låta termostater strypa bort flöde utan att det påverkar värmepumpsdriften speciellt mycket, så mitt råd till alla som vill ha aktiva termostater, eller bara värma mindre delar av huset sommartid, är att montera in en volym eller arbetstank.
Sök på forumet för mer info om volym resp. arbetstank.
Om du inte har en centralt placerad rumsgivare som kompenserar för "onormalt" värmetillskott som beror på solinstrålning, matlagning, "mycket folk", TV-tittande o.s.v. så rekommenderar jag att du kopplar in en sådan.
Du bör även kontrollera så att kurvan är optimalt inställd genom att köra värmepumpen (gärna en hel vinter) helt utan att låta några termostater alls strypa bort flöde från radiatorerna.
Blir det för varmt i vissa rum med termostaterna öppna, stryp grundflödet över de radiatorer som värmer de rummen.
Blir det för kallt i vissa rum, öka grundflödet över de radiatorerna.
Varje grad varmare vatten värmepumpen måste göra för att hålla huset varmt ger ca 3% sämre COP, så om du ställer upp kurvan så mycket att källaren hålls varm på sommaren, och sedan vintertid låter termostater strypa bort flöde i markplan så kan du tappa så mycket som 15-25% av den potentiella besparingen - och det är därför jag påstår att den kan vara en bra lösning att istället värma källaren med elradiatorer på sommarn.
Alternativet är att justera kurva och parallellförskjutning i värmepumpen i takt med årstidsväxlingarna så att källaren alltid hålls lagom varm.
Jag brukar säga att man aldrig bör ha mer än 30 starter/dygn om man vill ha en värmepump som håller i längden, och som ger den besparing man förväntat sig.
Om du kör en värmepump dimensionerad för hela huset, bara för att värma ett par rum i källaren (är det bostadsrum eller bara förråd?) kan du lätt få 60 - 100 starter/dygn vilket jag tycker är att avråda ifrån.
Vill man värma en källare sommartid med värmepump så anser jag att man bör ha en volymtank som ser till att drifttiderna blir acceptabla.
En arbetstank är i princip en acktank som sätts i serie med utgående varmvattenledning från värmepumpen, tänk en stor bula på röret som gör att värmepumpen får mer vatten att arbeta med, vilket ger den längre gångtider.
Andra bra lösningar för att få en torr och varm källare är att istället köra en avfuktare på sommaren, den arbetar som en värmepump och värmer luften i källaren samtidigt som den avfuktar - du ger en viss verkningsgrad så den utfällda fukten bidrar till ett värmeöverskott relativt den el som avfuktaren förbrukar.
Annars kan ett par elradiatorer också vara en skaplig lösning för att hålla rum som används i källaren året runt varma, det kostar inte så mycket, och du spar livslängd på värmepumpen.
Vedeldning är i princip aldrig ekonomiskt lönsamt när du har en värmepump installerad, egentligen lönar det sig bara om/när det blir så kallt ute att värmepumpen måste tillföra extra effekt via elpatronerna, då och bara då lönar det sig att elda (om du stänger av elpatronen vill säga, och accepterar att det blir lite svalare i rum som vedkaminen inte kommer åt att värma).
I övrigt är det bättre att spara eller sälja eventuell ved.
Tycker du om att elda, eller att hålla på med ved blir det en annan sak, då får du sätta upp det på nöjeskontot, och kanske vädra lite om det blir för varmt inne.
Annars fungerar det som tidigare sagts, har du en rumsgivare placerad så att den känner av att du eldar så ställs värmepumpens börvärde ned, och den kör ut kallare vatten till (alla) radiatorerna, du får lagom varmt där du eldar, men lite för kallt i de rum som inte värms av kaminen.
Har du istället termostater på radiatorerna i de rum som värms av kaminen så stryps flödet till dessa radiatorer, och du (kan) få lagom varmt i alla rum, men med resultatet att värmepumpen på grund av den mindre vattenvolym den arbetar med - får fler start/stopp än vad som är önskvärt.
Rent generellt är Luft/vatten, mark eller berg-värmepump i kombination med braskamin inte någon optimal lösning, bäst funkar braskamin tillsammans med luftvärmepump.
Med volymtank eller arbetstank installerad kan du utan större problem låta termostater strypa bort flöde utan att det påverkar värmepumpsdriften speciellt mycket, så mitt råd till alla som vill ha aktiva termostater, eller bara värma mindre delar av huset sommartid, är att montera in en volym eller arbetstank.
Sök på forumet för mer info om volym resp. arbetstank.
Om du inte har en centralt placerad rumsgivare som kompenserar för "onormalt" värmetillskott som beror på solinstrålning, matlagning, "mycket folk", TV-tittande o.s.v. så rekommenderar jag att du kopplar in en sådan.
Du bör även kontrollera så att kurvan är optimalt inställd genom att köra värmepumpen (gärna en hel vinter) helt utan att låta några termostater alls strypa bort flöde från radiatorerna.
Blir det för varmt i vissa rum med termostaterna öppna, stryp grundflödet över de radiatorer som värmer de rummen.
Blir det för kallt i vissa rum, öka grundflödet över de radiatorerna.
Varje grad varmare vatten värmepumpen måste göra för att hålla huset varmt ger ca 3% sämre COP, så om du ställer upp kurvan så mycket att källaren hålls varm på sommaren, och sedan vintertid låter termostater strypa bort flöde i markplan så kan du tappa så mycket som 15-25% av den potentiella besparingen - och det är därför jag påstår att den kan vara en bra lösning att istället värma källaren med elradiatorer på sommarn.
Alternativet är att justera kurva och parallellförskjutning i värmepumpen i takt med årstidsväxlingarna så att källaren alltid hålls lagom varm.