Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För varmt inne med Greenline HT Plus E6  (läst 1762 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

FreeMe

  • Gäst
FreeMe
För varmt inne med Greenline HT Plus E6
« skrivet: 01 september 2012, 22:38:34 »
Hej,

Jag är förhållandevis ny och försöker sätta mig in i hur min VP (Greenline HT Plus E6, ej innegivare) fungerar och tror jag börjar få kläm på det. Har bott i huset ett år nu, byggt 2006.

Vi har under längre tid haft väldigt varmt i huset, i sovrummet har vi tex nu ca 24-25 grader på nätterna (augusti). Detta är mitt stora problem och jag blir inte klok på vad jag ska göra. Min kurva är nu på 2.5 och finjustering -1. Har försökt sänka både kurvan och finjusteringen men inte rört den på ett par veckor nu.

Jag har loggat data från min VP nu under några dagar och kompressorn går igång ca 8 gånger per dygn och då enbart för att värma vv. Vad jag kan se så är växelventilen aldrig i läge B så att uppvärmt vatten ska komma ut i golvet. Ändå så visar GT1 som minst 25 grader. Eftersom golvvattnet aldrig värms (tror att Till står på ~18grader, men den varierar beroende på utetemp), varför kyls då inte GT1 ner någon gång? Hur kan det fortsätta vara som minst 25 grader på returen?

Jag har märkt att när VP värmer vv så stiger GT1 (över 25 grader). Märker att golvets returrör blir varmt då vv körs och har därför flyttat GT1 givaren längre bort från pannan, det har fått ned GT1 temp något (men inte lägre än 25), men det spelar ju mindre roll eftersom VP ändå inte slår till för att skicka ut varmt vatten i golvet utan enbart för vv. Har Wirsbo CoSy rumstermostater som är inställda på mitten-strecket. Har testat så att alla fungerar och det gör de, vill dock inte laborera för mkt med dem innan jag hittar en bra kurva och rätt temperatur på GT1.

Har läst att växelventilen kan läcka ut vatten i golvet trots att vv ska värmas. Har provat att köra växelventilen manuellt och den verkar funka. Ska tydligen också kunna motioneras, men är osäker på hur man gör.

Har rensat filtret på varma sidan, kalla sidan är lite svåråtkomlig, kan filtret spela in?

Någon som kan ge mig tips eller idéer på vad jag bör göra? Tacksam för hjälp!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För varmt inne med Greenline HT Plus E6
« Svar #1 skrivet: 02 september 2012, 08:55:31 »
Det låter som att du är inne på rätt spår med växelventilen.
Du kan kontrollera genom att känna på framledningen precis under uppstart av VV-laddning, om det blir varmare just då så läcker växelventilen.
Om värmepumpen är yngre än 6 år så ska trygghetsförsäkringen gälla, då kan du få ut en ny ventil på hemförsäkring + trygghetsförsäkringen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

FreeMe

  • Gäst
FreeMe
SV: För varmt inne med Greenline HT Plus E6
« Svar #2 skrivet: 02 september 2012, 14:32:37 »
Det verkar vara som du säger. Känner jag på framledning på golvvärmen så blir det lika varmt på bägge sidorna av växelventilen när VP värmer varmvattnet. Några decimeter in på röret så avtar denna värme, men jag gissar ändå att lite av det dryga 50 gradiga vattnet går ut i golvet, men som egentligen är avsatt för varmvattnet?

Jag ser även på GT1-kurvan att den ökar (från ~25 till ~35) när kompressorn startar för vv, men är tillbaka vid 25 igen efter ~45min. Och då stabiliserar sig GT1 runt 25 igen.

Kan jag göra något för att motionera ventilen? Hur gör jag då? Eller är det att köpa en ny som gäller? Känns trist att köpa en ny och så visar det sig att det inte är detta som är problemet. Gissar att den kostar en slant?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För varmt inne med Greenline HT Plus E6
« Svar #3 skrivet: 02 september 2012, 18:28:27 »
Jag tror motorstyrningen sitter med bajonettfattning på ventilen.
Man kan då lossa denna och motionera ventilen på pinnen som sitter där, smörj också med en lätt smörjolja.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!