Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är det som brummar pÃ¥ min Nibe Alpha Combi-panna?  (läst 3509 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad K.G.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Hej och god fortsättning!

Har en Nibe Alpha Combi (luft/vatten) som plötsligt började föra oväsen inatt och behöver hjälp om detta är ett akut fel som måste åtgärdas omedelbart. Ett oregelbundet brummande och ibland knarrande hörs från en del som det står Grundfos på (markerat med röd pil på bilden) och har pågått hela dagen.

Vet någon vad denna del heter och om felet kan vara allvarligt?

Än så länge fungerar värmesystemet i huset, men ljudet känns inte friskt. Tacksam om någon vänlig själ har tid att hjälpa mig en bit på vägen i felsökandet!

/K.G.
« Senast ändrad: 01 januari 2015, 18:08:53 av K.G. »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad är det som brummar på min Nibe Alpha Combi-panna?
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2015, 19:56:23 »
Pilen pekar på cirkulations pumpen den som pumpar runt vattnet i husets radiatorer. Det kan gå att dela pumpen och ev göra ren huset samt pumphjulet annars blir det till att köpa ny.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det som brummar på min Nibe Alpha Combi-panna?
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2015, 01:24:30 »
Det kan även vara motorshunten till vänster om CP som börjar ge upp, den kan det brumma och knaka lite i när den justerar framledningstempen om den börjar bli till åren.

Snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad är det som brummar på min Nibe Alpha Combi-panna?
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2015, 06:38:48 »
Shunten står på max, så det kan vara styrningen av den som gör nåt fel så att den står och går mot ändläget hela tiden.

Kolla en gång till att det verkligen är Grundfos-pumpen och inte shunten till vänster om den...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad K.G.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det som brummar på min Nibe Alpha Combi-panna?
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2015, 16:19:31 »
Tack för snabba svar!

Har dubbelkollat och det är bara cirkulationspumpen från Grundfos som vibrerar och brummar. Shunten är helt tyst och vibrerar inte. Så det verkar som att jag får köpa en ny cirkulationspump, några förslag på märke eller modell?

Mvh K.G.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Vad är det som brummar på min Nibe Alpha Combi-panna?
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2015, 22:10:26 »
Köp en likadan grunfors. Se till att det är samma bygghöjd bara
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad är det som brummar på min Nibe Alpha Combi-panna?
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2015, 18:15:49 »
Det kan vara luft eller skräp i pumpen,  har du provat att lufta den?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!