Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Driftläge  (läst 2479 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Driftläge
« skrivet: 03 juli 2006, 14:05:52 »
Vad gör det för skillnad om jag sätter pumpen i sommarläge kontra "Vår/Höst"? Med de inställningar jag har värmer ju kompressorn knappast huset ändå... (25 grader varmt ute etc.)
Tegelvilla med lättbetongstomme byggd 1979, 135+80 m2 vid havet i Göteborg. Nibe 1230-8, 180m hål, rumsgivare. FTX

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Driftläge
« Svar #1 skrivet: 03 juli 2006, 18:37:08 »
Vad gör det för skillnad om jag sätter pumpen i sommarläge kontra "Vår/Höst"? Med de inställningar jag har värmer ju kompressorn knappast huset ändå... (25 grader varmt ute etc.)

vet inte vad du har för pump. men det som händer är att den inte under några omständigheter kan köra radiator värme när du valt sommar läge.
i vår höst läge kan den ju dra igång värmen en kall natt. (& vad gör det det gör ju bara att du får 100% komfort)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Driftläge
« Svar #2 skrivet: 03 juli 2006, 19:31:08 »
Vad gör det för skillnad om jag sätter pumpen i sommarläge kontra "Vår/Höst"? Med de inställningar jag har värmer ju kompressorn knappast huset ändå... (25 grader varmt ute etc.)

vet inte vad du har för pump. men det som händer är att den inte under några omständigheter kan köra radiator värme när du valt sommar läge.
i vår höst läge kan den ju dra igång värmen en kall natt. (& vad gör det det gör ju bara att du får 100% komfort)

Beror väl på vad man menar med komfort!

Själv föredrar jag att en kall natt sänker tempen i huset ett par Cº, istället för att konstant gå omkring och svettas i 23-24º. Har ingen aktiv kylning i huset...
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Driftläge
« Svar #3 skrivet: 03 juli 2006, 21:40:36 »
Vad gör det för skillnad om jag sätter pumpen i sommarläge kontra "Vår/Höst"? Med de inställningar jag har värmer ju kompressorn knappast huset ändå... (25 grader varmt ute etc.)

vet inte vad du har för pump. men det som händer är att den inte under några omständigheter kan köra radiator värme när du valt sommar läge.
i vår höst läge kan den ju dra igång värmen en kall natt. (& vad gör det det gör ju bara att du får 100% komfort)

Komfort är det du upplever att få kallt på natten vissa tycker det är direkt okomfortabelt eller hur?

Beror väl på vad man menar med komfort!

Själv föredrar jag att en kall natt sänker tempen i huset ett par Cº, istället för att konstant gå omkring och svettas i 23-24º. Har ingen aktiv kylning i huset...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Driftläge
« Svar #4 skrivet: 03 juli 2006, 22:11:24 »
Vad gör det för skillnad om jag sätter pumpen i sommarläge kontra "Vår/Höst"? Med de inställningar jag har värmer ju kompressorn knappast huset ändå... (25 grader varmt ute etc.)

vet inte vad du har för pump. men det som händer är att den inte under några omständigheter kan köra radiator värme när du valt sommar läge.
i vår höst läge kan den ju dra igång värmen en kall natt. (& vad gör det det gör ju bara att du får 100% komfort)

Komfort är det du upplever att få kallt på natten vissa tycker det är direkt okomfortabelt eller hur?

Precis vad jag sa....

Beror väl på vad man menar med komfort!

Själv föredrar jag att en kall natt sänker tempen i huset ett par Cº
, istället för att konstant gå omkring och svettas i 23-24º. Har ingen aktiv kylning i huset...
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 617
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!