Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Egen kurva 1245an - hur funkar det?  (läst 2012 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cyklotron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Mera kärnkraft till folket!
Egen kurva 1245an - hur funkar det?
« skrivet: 04 februari 2011, 19:54:26 »
Jag har en standard kurva som passar under 0 grader ute men måste förskjuta kurvan uppåt tre steg då det blir plussgrader och har därför har jag gjort en egen kurva för att slippa skruva på pumpen varje gång temperaturen passerar noll. Jag har även ställt temperaturen till noll vid mer än 20 grader.

Hur ser igentligen kurvan ut då man gör en egen, dvs är den rak mellan punkterna eller injusterad på något sätt?

Vad händer då jag ställer framledningstemp 0 grader, manualen säger att endast 15 - 70 är möjligt.
-------------------------------------------------------------------------------------
Ny välisolerad trävilla på 1,5 plan med golvvärme i plattan nere och lågtemp radiatorer uppe. Bergvärme Nibe 1245 med 200m borra. FTX VR700. Fri kyla via konvektor.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Egen kurva 1245an - hur funkar det?
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2011, 20:05:55 »
Jag har en standard kurva som passar under 0 grader ute men måste förskjuta kurvan uppåt tre steg då det blir plussgrader och har därför har jag gjort en egen kurva för att slippa skruva på pumpen varje gång temperaturen passerar noll. Jag har även ställt temperaturen till noll vid mer än 20 grader.

Hur ser igentligen kurvan ut då man gör en egen, dvs är den rak mellan punkterna eller injusterad på något sätt?

Vad händer då jag ställer framledningstemp 0 grader, manualen säger att endast 15 - 70 är möjligt.

Om man går in i (tror ja) värme menyn så ser du hur kurvan ser ut kan flytta markören till olika utetemperaturer och se framledningen.Tycker egen kurva funkar kanon Thumbsup.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cyklotron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Mera kärnkraft till folket!
SV: Egen kurva 1245an - hur funkar det?
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2011, 23:04:34 »
Tackar för tipset, får gå ut och kolla.

Jag har också funderat på en knäpptant med med förvärmning vv för att få jämnare temp, mer varmavatten och bättre verkningsgrad. Vilken tank kör du med och är du nöjd? Behöver man oroa sig för bakterie tillväxt i förvärmningen?
-------------------------------------------------------------------------------------
Ny välisolerad trävilla på 1,5 plan med golvvärme i plattan nere och lågtemp radiatorer uppe. Bergvärme Nibe 1245 med 200m borra. FTX VR700. Fri kyla via konvektor.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Egen kurva 1245an - hur funkar det?
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2011, 08:40:37 »
Jag har en standard kurva som passar under 0 grader ute men måste förskjuta kurvan uppåt tre steg då det blir plussgrader och har därför har jag gjort en egen kurva för att slippa skruva på pumpen varje gång temperaturen passerar noll. Jag har även ställt temperaturen till noll vid mer än 20 grader.

Hur ser igentligen kurvan ut då man gör en egen, dvs är den rak mellan punkterna eller injusterad på något sätt?

Vad händer då jag ställer framledningstemp 0 grader, manualen säger att endast 15 - 70 är möjligt.

Det finns en inställning "Meny 4.9.2 - autolägesinställning" där du kan välja att pumpen ska stanna när utetemperaturen överstiger inställd medeltemperatur. Med filtreringstid "0" används aktuell utetemperatur.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Egen kurva 1245an - hur funkar det?
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2011, 09:21:04 »
Tackar för tipset, får gå ut och kolla.

Jag har också funderat på en knäpptant med med förvärmning vv för att få jämnare temp, mer varmavatten och bättre verkningsgrad. Vilken tank kör du med och är du nöjd? Behöver man oroa sig för bakterie tillväxt i förvärmningen?

Byggde min tank själv 175 liter med en 10 meters kopparslinga från rinkaby rör är mycket nöjd med funktion. Tror det är minimal risk för bakterier i slingan den innehåller så lite vatten och är av koppar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!