Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 02 december 2010, 15:55:02 »

Nibe har köpt tänsten från
Arctic AB
Box 2003
141 02 Huddinge
tfn 08-745 05 60
 
Skrivet av: rocas
« skrivet: 02 december 2010, 14:49:17 »

Nibe har köpt hela försäkringstjänsten av ett företag, som jag dock inte har namnet på......i huvudet. Nibe vet......

Efterregistreringen är oproblematisk, men du behöver veta pumpens serienr innan du kontaktar företaget. Det finns säkert en etikett utanpå pumpen nå´nstans.
Skrivet av: farfar
« skrivet: 02 december 2010, 13:44:27 »

Rocas: Super. Precis det jag letade efter. Som företag måste man ju behandla kunderna på likvärdigt sätt eller hur...
Skrivet av: rocas
« skrivet: 02 december 2010, 13:39:09 »

Det går utmärkt att registrerar trygghetsförsäkringen i efterhand - det gjorde jag......1,5 år efteråt.
Skrivet av: farfar
« skrivet: 02 december 2010, 13:13:11 »

Hejsan

Jo, eftersom hemförsäkringarna ha börjat bli så dåliga när det gäller att fullt ut ersätta dessa skador så hoppas jag nu att trygghetsförsäkringen ska täcka upp självrisk och avskriving. Det blir ju ett ganska betydende belopp som inte försäkringen täcker.

Detta är, som ni skriver, en uppgörelse mellan den ursprunglige köparen och installatören. Köparen var då över 80 år gammal och finns inte längre i livet. Kvar står jag med en värmepump som borde ha en försäkring, men som har schabblats bort av installatören huvuddunk. Edit: om pumpen byter ägare genom fastighetsförvärv följer försäkringen med den nya ägaren.

I sak har jag ingen "rätt" till trygghetsförsäkringen, men det borde finnas någon fler som registrerat försäkringen i efterhand, eller?

Tack för svar

Skrivet av: 2000
« skrivet: 02 december 2010, 12:54:19 »

När dessa pumpar såldes ingick försäkringen i 6 år. Men installatören var tvungen att skicka in en blankett...

Ahaa, Då var det en annan sak. Kan man visa att försäkringen skulle ha ingått vid köpet och att ansvaret för handläggningen av blanketten låg på installatören, så ska du absolut hävda att trygghetsförsäkringen ska täcka skadan. Det är ju inte ditt ansvar att det inte fungerat mellan installatören och Nibe.

Om jag kommer ihåg rätt så fanns det en uppgift på blanketten om att den måste skickas in inom en viss tid för att försäkringen ska gälla.

Sen borde installatören skickat in blanketten men ansvaret att det verkligen blir gjort måste ju ligga på den ursprungliga köparen. Det är ju trots allt han/hon som äger försäkringen

Jag skrev ju: "kan man visa... att ansvaret för handläggningen av blanketten låg på installatören", vilket man kanske inte kan...

Hoppas farfar håller oss informerade om hur det hela utvecklar sig.

//2000
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 02 december 2010, 12:41:53 »

När dessa pumpar såldes ingick försäkringen i 6 år. Men installatören var tvungen att skicka in en blankett...

Ahaa, Då var det en annan sak. Kan man visa att försäkringen skulle ha ingått vid köpet och att ansvaret för handläggningen av blanketten låg på installatören, så ska du absolut hävda att trygghetsförsäkringen ska täcka skadan. Det är ju inte ditt ansvar att det inte fungerat mellan installatören och Nibe.

Om jag kommer ihåg rätt så fanns det en uppgift på blanketten om att den måste skickas in inom en viss tid för att försäkringen ska gälla.

Sen borde installatören skickat in blanketten men ansvaret att det verkligen blir gjort måste ju ligga på den ursprungliga köparen. Det är ju trots allt han/hon som äger försäkringen
Skrivet av: 2000
« skrivet: 02 december 2010, 12:07:54 »

Vänta ett slag nu. Trygghetsförsäkringen täcker bara självrisken i din hemförsäkring. Det är alltså inte en garantiförlängning. Det finns också en garantiförsäkring som förlänger garantitiden från 2 till fem år. Om man tecknat den vill säga.
Annars så ska tydligen kompressorhaverier gå på hemförsäkringen. Kolla upp det. Thumbsup

Edit
Den täcker självrisk (max 3000 kr) och ev avskrivning (max 500 000 kr) som försäkringsbolaget kan tänkas göra.

Edit 2
Försäkringen kostar 3000 kr och inget annat.
Skrivet av: 2000
« skrivet: 02 december 2010, 12:03:01 »

När dessa pumpar såldes ingick försäkringen i 6 år. Men installatören var tvungen att skicka in en blankett...

Ahaa, Då var det en annan sak. Kan man visa att försäkringen skulle ha ingått vid köpet och att ansvaret för handläggningen av blanketten låg på installatören, så ska du absolut hävda att trygghetsförsäkringen ska täcka skadan. Det är ju inte ditt ansvar att det inte fungerat mellan installatören och Nibe.
Skrivet av: farfar
« skrivet: 02 december 2010, 11:51:03 »

När dessa pumpar såldes ingick försäkringen i 6 år. Men installatören var tvungen att skicka in en blankett...
Skrivet av: 2000
« skrivet: 02 december 2010, 11:48:26 »

Trygghetsförsäkringen kostar 6000 kr. Och är just en försäkring. Man kan väl inte teckna en bilförsäkring efter att man krockat bilen. ;)

Naturligtvis ska du, som purjo_ säger, låta någon mer servicetekniker undersöka pumpen. Kommer man fram till samma slutsats är det nog bara att bita i det sura...

Edit 3000 kr ska det vara.
Skrivet av: farfar
« skrivet: 02 december 2010, 11:44:02 »

Nä alltså Servicekillen kom ut också och konstaterade felet.

Det är Nibes "auktoriserade" serviceföretag Friginor som har service för hela norrbotten.

Jag har svårt att tro att kompressorn kan vara trasig, men det är ju inte omöjligt...
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 02 december 2010, 11:41:01 »

Du kan ju börja med att kontakta en annan servicefirma och se vad du får för telefondiagnos där...
Skrivet av: farfar
« skrivet: 02 december 2010, 11:37:40 »

Hej

Efter att en huvudsäkring gått så slutade min pump att fungera, en NIBE 1115 från 2005. Ett HP/MS larm uppkom och min tanke var att motorskyddet slagit in när en fas fallit bort. Efter att ha kollat att alla säkringar i pannrummet och försökt återställa motorskyddet-ger jag upp. Pumpen går ej i gång och jag ringer servicekillen. "det här ser inte bra ut, du får räkna med 30 000" får jag till svar. Enligt honom är kompressorn trasig, vilket är svårt att smälta.

Den förre ägaren av huset köpte pumpen 2005 men installatören skickade aldrig in trygghetsförsäkringen till pumpen. Den ska egentligen gälla till 2011. Nu är min fråga:


Finns det någon därute som efterregistrerat sin trygghetsförsäkring?enligt blanketten ska detta göras inom två veckor efter installationen.

Tack på förhand

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!