Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte eller komplettering bef BVP  (läst 4134 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad för klen värme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Byte eller komplettering bef BVP
« skrivet: 07 mars 2009, 19:51:30 »
Hej !
Har för klen BVP till för stort timmerhus i västernorrland.
Nibe 8,5kw år 2000 med 150m hål till 300kvm är ju för lite, vet jag nu efter 1 år och 20000 kwh inkl 4månader tokeldande i gamalt ved system från -85. BVP klarar att värma huset till ca -5.
Kakelugn och braskamin kommer att finnas västa vinter.

Vad kan behövas för att uppgradera systemet ? Har plats på lägdor för mera slang, eller kanske ska man borra? En till BVP eller en ny ? kanske LVP?

Ser fram emot intressanta förslag !

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Byte eller komplettering bef BVP
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2009, 20:13:09 »
Väster norrland låter inte som en Lvp skulle vara bästa permanenta lösningen. Slingor och en till bvp skulle jag gissa vore en bättre lösning för det är då det är kallt man vill ha det extra. Men sedan hur kombinera dessa? En ny som klara 100% teckning vid max kyla som sedan får enbart gå efter att den gamla (tappat effekten) och sedan låta den gamla jobba skiten ur sig tills den självdör. Eller en 50-50 situation där båda jobbar vid kyla? Dilemma!!!

Jag klarar värsta kylan utan tillskott i Piteå, så jag skulle vilja prova en ytterst liten lvp för en struntsumma enbart för sommarbruk. Men tyvär kostar en lvp skjortan motför en billig LL i en kiosk. Samtidigt så när min stora bvp dör, så är de nya bättre och mera ekonomiska.

Men du... vad har du för värden på din vp nu när den jobbar? ? VB fram och retur och speciellt KB fram och retur?
KB är för att alla experter på forumet får en uppfattning om kapaciteten i din borra!
Vad är det kallaste ni fått ute i vinter?
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Byte eller komplettering bef BVP
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2009, 20:38:50 »
Aj aj! Läste dina andra trådar och kan gissa på att siffrorna på KB absolut inte är bättre nu än då. Förmodligen kan man säga att ditt borrhål inte matchar huset i första hand. Inte i närheten.
Hur har du det med vattenflödet i din brunn där du tar dricksvatten? eller är det kommunalt? Har en länk där du kan kolla lite hur kb inverkar på effekten på din vp. Beräkningarna är baserade på kb in och vb ut.

Min gissning är att du nu har runt -5 grader in i vp. Men som sakt..min gissning.

http://www.stromvall.se/VP1/Effektdata%20MVP.pdf
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Byte eller komplettering bef BVP
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2009, 21:47:20 »
Kakelugn och braskamin kommer att finnas västa vinter.

Där har du det, om du inst./renoverar kakelugn och braskamin så har du ju räddningen där.

Annars skulle jag skippa eldstäderna och lägga mer slang, samt uppgradera värmepumpen för pengarna i stället.

LVP? Nej, inte i norrland, det är ju under -5 ºC du behöver mer kräm.
« Senast ändrad: 07 mars 2009, 21:49:35 av nic2 »
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad för klen värme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Byte eller komplettering bef BVP
« Svar #4 skrivet: 08 mars 2009, 11:00:29 »
Hej!

Här kommer värden idag ute -1.
VBf 34 (38), VBr 30, KBf -1 och KBr -6.

Vedsystemet körs ej, hoppas jag slipper det något mera denna vinter.

Kakelugnen är nyrenoverad och ska torka i 3 mån, braskamin i öppen spis kommer till hösten. men detta ses bara som ett komplement inte för det permanenta uppvärmningsbehovet kalla årstider. Vill ju slipppa känna sig tvungen att elda som vi behöver göra nu.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Byte eller komplettering bef BVP
« Svar #5 skrivet: 08 mars 2009, 15:25:09 »
Hej!

Här kommer värden idag ute -1.
VBf 34 (38), VBr 30, KBf -1 och KBr -6.

Vedsystemet körs ej, hoppas jag slipper det något mera denna vinter.

Kakelugnen är nyrenoverad och ska torka i 3 mån, braskamin i öppen spis kommer till hösten. men detta ses bara som ett komplement inte för det permanenta uppvärmningsbehovet kalla årstider. Vill ju slipppa känna sig tvungen att elda som vi behöver göra nu.
 

I November skrev du detta i en annan tråd....Kurvlutning ändrad från 9 till 8 vb-f börvärdet minskade.
ratten stog på -2 ändrad till -1 vb-f börvärdet ökade.
Effekten på vp är 8,5kw.
Har även minskat på varvet på cirkpump till 2 värmebärare för att se om diff vb-f vb-r ökar, som borde vara runt 8 inte 4-5 som nu.
termostater öppna

värden i kväll med tillsatsvärme på, direkt efter ovnstående ändringar
vb-f 41 (44)
vb-r 37 (43)
ute temp -7
kb-f -2
kb-r -6 (-8)
inne temp 19-22

Vad hände då du sänkte farten på vb pumpen? Det är fortfarande bara 4 grader i diff.
Kan du höja farten mer pÃ¥ kb pumpen?  ( (kb-r -6 (-8) )  -8 kan du sätta upp pÃ¥ max nästa gÃ¥ng du är vid pumpen,sÃ¥ slipper du framtida larm därifrÃ¥n. TVÄRSTOPP mÃ¥ste omstartas efter kb larm, men det har du provat sÃ¥g jag..Haha!! Jag har grundvatten sÃ¥ min mÃ¥ste stanna fort om det blir minusgrader om brunnspumpen havererar för att slippa sönderfrysningar. SÃ¥ den funktionen är bra för mig,(-3 stannar den) men spelar mindre roll sÃ¥ länge du har frysskydd i kb slingan för -15/20 grader... JOO!! Det var därför jag frÃ¥gade om hur du har det med vattentillgÃ¥ng... Grundvatten värme kan vara ett alternativ som inte kostar skjortan om du har vattentillgÃ¥ng pÃ¥ obegränsade 45 minutliter.

fÃ¥r se om Karl N kan snippa förbi och rÃ¥da dig lite. 
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad för klen värme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Byte eller komplettering bef BVP
« Svar #6 skrivet: 08 mars 2009, 17:28:33 »
hej !
Justeringarna ledde inte till några dramatiska förbättringar, kör nu med kurvlutning 6 o vredet på 0.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byte eller komplettering bef BVP
« Svar #7 skrivet: 08 mars 2009, 19:17:48 »
Jepp tempdiff VB är lite för låg, sänk VB-cirkpumpen till lägsta värdet.

Men största problemet är KB-temp, det skulle sannolikt hjälpa en hel del att öka på kollektorn. Du skulle kunna lägga ner 300 m jordvämeslinga och parallellkoppla denna mot borran (de skulle även minska den lite för höga tempdiffen på KB).

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Byte eller komplettering bef BVP
« Svar #8 skrivet: 08 mars 2009, 19:45:55 »
Det blir nog sÃ¥ att du fÃ¥r ta fram spaden och slipa kanterna vassa och börja gräva dÃ¥ tjälen släpper!  Detta med att byta kurva kan du glömma. Det är den kurva som passar ditt hus dÃ¥ det är väderomslag, men din vp jobbar dygnet runt sÃ¥ kurvan har i dagsläget ingen betydelse. ex jag har kurva 3 och dÃ¥ fÃ¥r jag samma temp inne mellan -5 till -25 (det kallaste i vinter). Tar jag kurva 4'a sÃ¥ stiger innetempen dÃ¥ det blir kallare ute. Kurva 2 sÃ¥ orkar det inte hÃ¥lla emot dÃ¥ det blir kallare ute sÃ¥ dÃ¥ fÃ¥r jag kallare inne.  SÃ¥ enkelt förklarat är huset ägare till kurvan och du rÃ¥der över ratten. öka/minska värme. 

Men kan du sänka vb pumpen (den mindre) så prova detta och kan du öka på kb pumpen (den stora) så gör det. Då kanske kan du kräma ut ytterligare lite energi ur borrhålet .. Kan du hitta den som borrat första gången så kanske du kan få honom att fortsätta borra i ditt gamla hål.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad för klen värme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Byte eller komplettering bef BVP
« Svar #9 skrivet: 09 mars 2009, 18:16:24 »
Hej, tack för svar !

Det får nog bli grävning då. Men pumpen klarar sig ett tag till antar jag !?

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Byte eller komplettering bef BVP
« Svar #10 skrivet: 09 mars 2009, 22:26:24 »
Skickar en länk där du kan se effekten på en vp baserat på olika KB in och VB ut....
Men din kb pump går för sakta och ökar du den får du förmodligen in ännu kallare än -1. I alla fall ett tag. diffen på kb ska vara 2-3 grader och inte som dina 5 grader.
Så när du kollar diagrammet har du inte många kw ur från pumpen då det är -7 till -10 grader ute då du behöver runt 45 grader ut ur pumpen.


Jag har en 7kw vp och dÃ¥ det är -25 ute matar jag bara ut 35-36 grader i golvet och min KB in är nära +5, sÃ¥ jag fÃ¥r dÃ¥ runt 10 kw frÃ¥n min 7'a.... 

http://www.stromvall.se/VP1/Effektdata%20MVP.pdf
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad för klen värme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Byte eller komplettering bef BVP
« Svar #11 skrivet: 10 mars 2009, 09:06:29 »
hej !
fattar mer o mer, det är alltså cop (avg kw/tilllf kw) man ser där, och bättre ju varmare KBin.
Det går kanske att räkna ut hur snabbt mera slang i marken tjänar in sig ?

Jag har ju kopplat en vvb med solslingor till bvp, för ev framtida solvärme. Kanske överbliven solvärme då kunde värma upp hålet ? utan att behöva byta till eviheat bvp.

Utloggad bonn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kanans land
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byte eller komplettering bef BVP
« Svar #12 skrivet: 10 mars 2009, 10:24:37 »
Du är nog inne på rätt spår ang solfångare.
Jag bjuder in Dig att se på min anläggning där jag kör solfångare mot VVB sommarhalvåret och mot markkollektor vinterhalvåret. bor i öst jämtland så det är inte allt för avlägset.

Bostadshus:Perifal ved-oljepanna/solfÃ¥ngare aquasol 8,24 m2/Nibe 1130/15 1200m ytjordkollektor,Verkstad:Eviheat Slim 5 400m ytjordkollektor, Byhuset: CTC Ecoheat 10,5 800m ytjordkollektor.  JÄMTLAND

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Byte eller komplettering bef BVP
« Svar #13 skrivet: 10 mars 2009, 18:45:26 »
Jag vet för lite om solfångare, Men det blir enorma kw uttag i berget under en hel vinter.

Har du tittat ner i ditt borrhÃ¥l? Det är inte bara djupet som spelar in. Säg att dina slangar bara hänger ner i ett borrhÃ¥l med endast en lite del vatten som täcker del av djupet av hÃ¥let. Det innebär att all slang som hänger utan kontakt med omgivningen i praktiken skulle ha kunnat ligga pÃ¥ marken under snön och varit lika (in) effektiva. 

Detta blir min funderingar på en nödlösning. Men enkelt att se om det fungerar.
Förmodligen är vattnet i botten pÃ¥ brunnen fruset nu, dÃ¥ du har minus i bÃ¥da slingorna. Kanske skulle det gÃ¥ att fylla upp vatten i borran och därmed nytja mera av slangarna. Var det inte du som hade 2 borrbrunnar?  Är det 100 frusna meter sÃ¥ förlänger man kontaktytan rejält om 40 meter extra fryser till, sÃ¥ det blir kontakt mot bergssidorna. Är det inga sprickor i berget lär vattnet stanna kvar i hÃ¥let och frysa till, tills sommarvärmen (vp jobbar minimalt) tinar upp alltsammans.

NÃ¥gon som provat? Eller pÃ¥ en gÃ¥ng kan avstyra detta? 
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad för klen värme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Byte eller komplettering bef BVP
« Svar #14 skrivet: 11 mars 2009, 08:13:48 »
hej !
Det är ett hål på 150m och ganska svårt att titta ner i det...
ca 25m från det hålet finns en borrad brunn med gott om vatten, som räcker till vårat åretrunt hushåll och 2st fritidshus.

Låter intressant med "bonn" lösningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!