Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering VP  (läst 3554 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
Dimensionering VP
« skrivet: 23 juni 2005, 10:11:33 »
Hej, jag undrar om jag kunde få hjälp med en oberoende syn på dimensioneringen.
Vad jag kunnat läsa mig till så är det av vikt att få till en lagom stor anläggning för bästa resultat.
Det lutar åt en Diplomat tws, men är osäker gällande storlek på pumpen och borran.

Huset ligger i Mellerud.
1-planshus med uppvärmd källare (112,3 + 112,3 kvm) byggt 1974.
radiatorsystem, är 1-rör - lågtemp tror jag.
Nuvarande förbrukning i snitt de senaste 11 åren: strax under 17000 kwh och 1 kbm olja, vid 21 gr innetemp.
Pannan är en Ctc 1100 miljö -94 (Olja/El), den har automatisk shuntreglering med innegivare.
Så den är ju klart effektivare än genomsnittet antar jag.

Det är troligt att det är 20-25 m lera ner till berget.
God vatten genomströmning. (kanske 6-8000 l/h, enl obekräftad uppgift).

En fingervisning på vilken förbrukning  man kan förvänta sig i fortsättningen skulle tas emot tacksamt.

Hälsn Michael m beslutsångest ; )
« Senast ändrad: 23 juni 2005, 10:13:13 av Michael A »
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering VP
« Svar #1 skrivet: 23 juni 2005, 10:19:49 »
Återigen ett exempel på en felinvestering. I ditt fall med din låga förbrukning och en rel. ny panna, skulle jag tveklöst satsa på en l/v-pump dockad till bef. panna.
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering VP
« Svar #2 skrivet: 23 juni 2005, 13:18:56 »
Om man räknar på ett värmebehov på ca 20 000 kWh/år (17 000 + 10 000*0.8 - 5 000) så sparar du ca 11 000 kWh/år med en L/V VP och ca 14 000 kWh/år med en berg/jord VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Dimensionering VP
« Svar #3 skrivet: 24 juni 2005, 10:56:19 »
Ok, 14000 ungefär... jag gissar att mitt värme behov är lite högre, men det skulle innebära att jag kanske kan krama ur lite till i så fall. Tack för det Carl. även jämförelsen med L/V.

Felinvestering....kanske. men om man bara ser till investeringskostnaden. Så kanske pellets är bäst, rent av.
När man skall ta ett beslut om vilket värmesystem man skall ha, så får man göra ett antal antaganden.
Energipris oavsett energislag, påverkas ju i stor grad av politikerna. Och då vet man inget säkert, förutom då att man jobbar upp det, främst el och olja. Att pellets skall förbli billigt, är nog inte troligt i längden heller.  Så just nu är jag själv mest inne på att söka det uppvärmningssystem som ger mest värme till minsta energiförbrukning. Och då är ju bergvärme ett uppenbart alternativ. Saker som tillkommer tex kontroller av oljetankar som troligen kommer kosta en slant dessutom. Men du kan ha rätt ändå Sture. Fast kanske bara så länge pannan håller....

Men jag hoppas att jag kan få ett svar på grundfrågan fortfarande. Vilken storlek på pump och hur djup borran bör vara. Men jag kan tillägga att före pannbyte hadde jag ungefär en total förbrukning på 22600 kwh och 1,2 kbm. Detta är ett snitt på endast två år. Att jämföra med snittet på 17000 kwh och 1 kbm för den nya. Detta kan vara en fingervisning om skillnaden på pannor av två generationer. Även om mätperioden är kort på den äldre pannan.

Hälsn Michael.
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Dimensionering VP
« Svar #4 skrivet: 24 juni 2005, 11:40:43 »
God dag

Jag håller nog med om att en luft/vatten vore att föredra i ditt fall på grund av låg förbrukning och relativt ny panna. Kanske rentav en luft/ vatten tillsammans med pellets. Det ger dig en rejäl besparing plus flexibilitet för framtiden.

Vill du trots allt satsa pÃ¥ en mark/ berg värmepump sÃ¥ ska du välja den minsta eller näst minsta pumpen vilket i fallet Thermia blir en diplomat 4 eller 6. 

Borrdjup finns det andra som kan mycket bättre än jag men en grov uppskattning till en diplomat 4 - 6 skulle vara 90 - 130 meter aktivt borrdjup.

Midsommarhälsningar frÃ¥n Cicero  *vinkar*
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Dimensionering VP
« Svar #5 skrivet: 25 juni 2005, 09:44:34 »
Hm.
De flesta som jag känner till här i trakten har villa 75.
Och storlek på husen är ganska lika mitt.
Så för mig låter det litet med 4, kanske även 6:an.

Micke.
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering VP
« Svar #6 skrivet: 25 juni 2005, 10:49:34 »
Jag har gjort en kalkyl med programet Prestige utifrån dina uppgifter, det aktiva djupet skall läggas till djupet ned till berg. (du kan räkna vattenfyllt hål ned till berggrund som 1/3-del av aktivt djup, alltså t.ex. 6 meter vattenfyllt hål ovan berg motsvarar 2 meter aktivt hål)

Programet har inte 6 kW som valbart alternativ, men 5- 6 kW verkar vara lämpligt för dig.

Eftersom källaren inte förbrukar så mycket energi vid kall väderlek som markplanet har jag inte räknat den ytan till mer än 1/3-del av den faktiska.

Bifogar bild på kalkylen.

Borra gärna lite mer än du "behöver", kanske 130-140 meter totalt till en 5-6 kW värmepump.

Har du plats för en mark-kollektor blir det billigare.
« Senast ändrad: 25 juni 2005, 10:57:42 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Dimensionering VP
« Svar #7 skrivet: 27 juni 2005, 11:09:46 »
Tackar Rickard!
Men novis som man är i pumpvärlden. Så har jag några följdfrågor som kanske gör att det klarnar lite för mig, så att man är med i "tänket" så att säga.


1.
Jag har gjort en kalkyl med programet Prestige utifrån dina uppgifter,
Gick du på siffrorna 17000kwh & 1kbm eller 22600 & 1,2kbm, eller bostadsytan? (22000kwh i uppvärmning låter rätt, har varit min uppskattning också)
2.
det aktiva djupet skall läggas till djupet ned till berg. (du kan räkna vattenfyllt hål ned till berggrund som 1/3-del av aktivt djup, alltså t.ex. 6 meter vattenfyllt hål ovan berg motsvarar 2 meter aktivt hål)
Räknar du ungefär så här?   Om man utgår från att det är 10m till grundvatten och 25m till berg, 15m/3=5m. Om det då enl programmet skall borras ytterligare 93m, samt att man tar till en marginal på 12-22meter?

3.
Programet har inte 6 kW som valbart alternativ, men 5- 6 kW verkar vara lämpligt för dig.
Är det den effekt som anges som "Avgiven effekt" i databladen?

4. Hur ser du på det där som någon tidigare skrev om att det tyckte mina funderingar på bergvärme är att räkna som en kommande felinvestering. :-\

5. Jag har fått en offert, där de föreslog en Diplomat 8 och totalt borrdjup på 150m. Är det en för stor anläggning till mitt hus? ???

//Micke
« Senast ändrad: 27 juni 2005, 11:18:08 av Michael A »
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering VP
« Svar #8 skrivet: 27 juni 2005, 11:44:06 »
1. Jag har räknat med 23000 kW i energianvändning, programmet pekar på att det är i underkant av vad det borde vara med ditt hus.

2. Ja, ungefär så.

3. Ja, det är angiven uteffekt. (Vid 0/50 grader)

4. Om man räknar med samma livslängd för bergvärme som för luft/vatten så kan det förmodligen bli en bättre kalkyl med luft/vatten-värmepumpen.
    För egen del har jag dock fÃ¥tt den uppfattningen att man normalt inte kan anta att livslängden blir lika lÃ¥ng för L/V-värmepumpen... Vilket som är bättre är dock svÃ¥rt att säga, har du möjlighet att förlägga markkollektor sÃ¥ ger det nog den bästa kalkylen.

5. Om man räknar källaren "fullt ut" vid dimensioneringen så är det nog inte omöjligt att man hamnar där, huruvida det är en för stor anläggning är dock svårt att säga utan att ha sett ditt radiatorsystem, har du rejäla radiatorer som kan göra av med 8 kW uteffekt vid relativt låg framledningstemp (ca 45 grader) så är inte 8 kW för stort, min kalkyl ger dock vid hand att ditt maximala effektbehov ligger på strax under 8 kW, man brukar inte dimensionera värmepumpen för mer än ca 95% energitäckningsgrad.
Om jag inte räknat bort mig helt så ger redan en 5 kW värmepump 97% energitäckningsgrad, en 8 kW värmepump skulle ge mer än 100%.
Detta gör som sagt inte så mycket om man har ett radiatorsystem som orkar med att göra av med den effekten utan att det krävs för höga fraledningstemperaturer.

En värmepump av normalt snitt ger alltid full uteffekt när kompressorn går, detta ger en viss maximal framledningstemp, olika i varje hus, beroende på hur stort radiatorsystem man har, blir framledningstempen vid kontinuerlig drift för hög så får man en låg COP, man kan dessutom få problem med för höga framledningstemperaturer, vilket stoppar värmepumpen som en ren skyddsåtgärd. (höga temperaturer kräver att kompressorn arbetar med höga tryck, vilket inte är bra för kompressorn)

Eftersom COP blir högre vid låga framledningstemperaturer, och en mindre värmepump i ett visst radiatorsystem ger lägre maximal framledningstemp så uppnås alltid högre COP med en klenare värmepump, detta gör att kalkylen ofta blir lika bra för en mindre VP givet att övriga förutsättningar är desamma.
Installationen blir dock något billigare.

Jag tycker att en 8 kW värmepump är lite väl mycket, men tag i beaktande att man med god lokalkännedom samt kännedom om ditt hus radiatorsystem kan göra en bättre kalkyl än vad jag kan göra på distans.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Dimensionering VP
« Svar #9 skrivet: 27 juni 2005, 12:05:15 »
Tackar så mycket Rickard för dina svar!
Jag tror inte jag kan köra markkollektor.

På något sätt skall jag försöka stödja din verksamhet, ett mycket bra forum.

Hälsn Micke : )
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering VP
« Svar #10 skrivet: 27 juni 2005, 12:47:45 »
Hej, det var jag som skrev om felionvestering. Följande har jag hämtat från Folksams hemsida.

 â€“ Ett stickprov Folksam genomfört visar att av 40 kunder är det 10 stycken, alltsÃ¥ 25 procent, som fÃ¥tt offerter pÃ¥ företrädesvis dyra bergvärmepumpar, fastän deras faktiska förbrukning oftast helt utesluter en sÃ¥dan värmepump som lönsamt alternativ, säger Jan Snaar, miljöchef Folksam.

Detta citat bekräftar bara vad jag sett i min omgivning. En L/V-pump dockad till din bef panna kanske kostar ca 60.000  SEK installerad, en begvärmeanl med 20 m extra foderrör kanske 140.000 SEK. Att investera 80.000 SEK för att tjäna ca 3.000 kWh är enligt min mening en dålig affär. Dessutom låser du fast dig i ett elberoende. Med en L/V-pump och din rel nya panna har du valfrihet mellan olika energislag.
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering VP
« Svar #11 skrivet: 27 juni 2005, 13:04:33 »
Det ligger mycket i vad Sture skriver, i södra Sverige så är ofta luft/vattenvärmepumpen en vettig investering, allt hänger dock på pris-skillnaden och vilken typ av system man vill ha, en dockning till den befintliga pannan är inte helt enkel i de flesta fall, en elberedare kan behövas som komplement till vv-tillverkningen vilket försämrar kalkylen med några, ca 3000, kWh/år. jag har gjort en kalkyl på en 7 kW luft/vattenvärmepump, vilket visar att du sparar nästan lika mycket med en sådan, skillnaden är ca 2000 kWh/år, om du behöver komplettera med en elberedare för tappvarmvattnet, alternativt använda din nuvarande panna som varmvattenberedare (då helt med "direktverkande" el) så får du lägga till ca 3000-4500 kWh/år som du tappar i besparing, d.v.s ca 5000-6500 kWh mindre besparing/år än med en begrvärmepump.,
« Senast ändrad: 27 juni 2005, 13:06:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Dimensionering VP
« Svar #12 skrivet: 30 juni 2005, 15:19:46 »
Det är klart Sture, att även din åsikt är välkommen!

Men det första inlägget var inte så upplysande för min del. Med tanke på vad jag frågade.

Och å andra sidan, så är det bra att även denna lösning som du förordar ventileras.
Efter några inlägg så visade sig lite siffror att göra jämförelser med. Och med detta så förstår även jag bättre.

Men trots det så har jag nu bestämt mig för bergvärme. Och säljer min panna, jag har ett par spekulanter.
Det som gjorde att jag bestämde mig för detta, är att jag tror energipriser skjuter i höjden oavsett energislag.
Samt att jag tror att en bergvärmeanläggning har längre livslängd. Och det sista att förhållandevis lite arbete i jämförelse med tex pellets/vedeldning.

Att det kan ta längre tid innan investeringen är återbetald i form av lägre kostnader med en bergvärmeanläggning, är jag medveten om. Men min förhoppning är att investeringen är gynnsammare på sikt.

Jag valde en Diplomat 8, 150m, på inrådan av min installatör. Detta med tanke på att jag förbukade ca 20% mer, när ursprungspannan var i drift. Har en känsla av att beräkningsprogrammen är avpassade till en äldre generation pannor. Och jag känner tilltro till honom.
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!