Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP har ej gÃ¥tt pÃ¥ 18 timmar, duschvattnet kallt  (läst 1691 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pretori

  • Nybörjare i villavärlden
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
    • E-logger
VP har ej gått på 18 timmar, duschvattnet kallt
« skrivet: 11 augusti 2011, 08:08:01 »
Hej

Min VP (107) kopplad till EcoEl, gör något konstigt, jag har innegivaren inställd på 20 grader och inatt var det runt 22, VP gick senast igår vid 12 tiden, och startade inte föräns jag duschade imorse kl 6. Jag har en E-logger kopplad på anläggningen och såg att VP fram/retur var runt 23 grader, mao så finns det inte mycket varmvatten att tappa ur systemet. Se bifogad bild.

Länk till e-logger http://www.e-logger.se/pub?pretori

Frågan är nu, ska det bete sig så? Är det inte meningen att VP ska hålla nedre delen varm så att man har varmvatten att tillgå? Har jag fel på någin inställning, vad ska jag titta på?

« Senast ändrad: 11 augusti 2011, 08:16:50 av pretori »
CTC EcoEl v2 -2001, ombyggd DEC 2010
CTC EcoTolk -2010
CTC EcoAir 107 -2010
HERU 90 S EC 2A -2011
250mm Kutterspån tilläggsisolerat med 300mm Thermocell 2011-11
KORAD element 6st 22 600x1200 / 2st 22 700 x900, samt några mindre -2011
2-plans sutteräng ytong/betonghus, byggt 1958

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VP har ej gått på 18 timmar, duschvattnet kallt
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2011, 09:50:39 »
Jag är inte helt insatt i CTC:s styrning, men om jag har rätt så funkar det så här:

Sommarläge: Varje gång kompressorn startar är det p.g.a. tappvarmvattenbehov.
Styrs troligen av givare i övre delen av acktanken. Har du för högt ställd elpatron i övre delen triggas inte start av kompressor.

Normalt läge: Kompressorn "fullkondenserar" var 4:e start för att toppa upp värmen i övre delen av tanken - vvberedaren.
Om husets energibehov är lågt så blir det långt mellan starterna, och tappvarmvattnet blir kallt, även här kommer inställningen av elpatronen i övre delen att avgöra om kompressorn eller elpatronen går för att värma vattnet.

Rent generellt skulle jag rekommendera att man när det inte finns värmebehov i huset ställer ned värdet för sommarläge till ett lågt värde för att säkerställa att värmepumpen även nattetid arbetar enbart med tappvarmvatten.
Ställ ned börvärdet för elpatron i övre delen så mycket du kan utan att få för dålig tappvarmvattenkomfort.

Starterna nu på morgon indikerar ju att prylarna funkar, men att det kan finnas pengar och tappvarmvattenkomfort att tjäna på att tweaka inställningarna en aning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: VP har ej gått på 18 timmar, duschvattnet kallt
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2011, 19:26:07 »
Låter nog som något fel. Har den hållit temperaturen förr eller är det en ny installation? Min pump går max. 1-2 timmar så här års och övre el-patronen behövs inte alls under de varma perioderna. Min värmepump ger ca. 50-55 grader varmvatten ut på VP ut. Kolla även att värmepumpen är påkopplad under ecoelen, du ser det under Inställningar / Värmepump: Tillåten. Även semesterläge kan sänka övrepannans bör temp.

Kan du ge börvärden också? De finns inom parentes under aktuell driftinfo.
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: VP har ej gått på 18 timmar, duschvattnet kallt
« Svar #3 skrivet: 11 augusti 2011, 19:39:38 »
Förresten cool graf & loggning var får man tag i sånt och blir det dyrt? Märkte dessutom från graferna i efterskott att du säkert löst problemet själv. Vad berodde det på?
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VP har ej gått på 18 timmar, duschvattnet kallt
« Svar #4 skrivet: 11 augusti 2011, 19:45:19 »
Kolla i min signatur om loggningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!