Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dyster framtid för VP?  (läst 14196 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bibozz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Dyster framtid för VP?
« skrivet: 04 mars 2006, 09:07:49 »
Läser i dagens DN Bostad (sid 10): "Elvärme är inom loppet av ett par år en fullständig omöjlighet. Och näst sämst är värmepumpar, varnar Björn Karlsson, professor i Energisystem vid  Linköpings universitet. - Elpriset kommer att tredubblas."..........."Värmepumpen kommer därmed aldrig att betala sig."  Min reflexion: Nja, det beror väl på kostnaden för framtida alternativ. Men visst hade det varit fint om värmepumpen inte behövt el.

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2006, 09:28:25 »
Och vad ska alla med direktel värma sina hus med??? Rent bullshit skulle jag våga påstå fiR:
Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2006, 09:29:40 »
Ja det är som jag sagt kombinationen sol & vp blir mer & mer intressant!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2006, 09:50:37 »
Läser i dagens DN Bostad (sid 10): "Elvärme är inom loppet av ett par år en fullständig omöjlighet. Och näst sämst är värmepumpar, varnar Björn Karlsson, professor i Energisystem vid  Linköpings universitet. - Elpriset kommer att tredubblas."..........."Värmepumpen kommer därmed aldrig att betala sig."  Min reflexion: Nja, det beror väl på kostnaden för framtida alternativ. Men visst hade det varit fint om värmepumpen inte behövt el.

Många moderna hus har ju bara en plats på  60 x 60 i tvättstugan för uppvärmning och saknar källare, finns alltså inte plats för att installera pelletsbrännare, ackumulatortankar eller vad man nu kan tänka sig. Det är trots allt beroende på vad man jamför med. Köpa 20000 kWh eller 10000 kommer ju att innnebära en stor prisskillnad.
 ^-^
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2006, 09:56:39 »
Tror jag har läst något liknande för ett tag sedan.
Denne professor även han ifrån linköping verkade vara mycket negativt inställd till vp.

Min pump kommer iallafall betala sig mycket SNABBARE om elpriserna stiger jämfört mot direktel som jag hade tidigare.(jag är ioförsig inte professor)

Hur vet han vad tex oljan O Pelletsen mm mm kommer att kosta om ett par år?


Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2006, 10:26:17 »
Jag tror lika mycket på en Lapplänsk spågubbe som på en Proffessor som inte har något konkret bevis för sitt påstående.
Allting blir dyrare, varför skulle elen vara ett undantag. Av vilken anledning skulle priset på pellets hållas nere om det inte var för att skaffa nya kunder. När tillräckligt många har investerat i en pelletsanläggning, vad säger att priset inte kommer att skjuta i höjden. Det var precis vad som hände med gasen.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2006, 10:38:57 »
Björn Karlsson är en märklig herre som många gånger genom åren uttalat sig som om han var anställd av oljeindustrin. Oljebolagen har ofta hänvisat till honom och hans "forskning" när det gällt vilka energikällor man ska satsa på.

Just hans positiva syn på olja har för mig och många diskvalificerat honom från all form av trovärdighet. Varför han skyr just vp så mycket är en gåta.

Däremot finns det en poäng när det gäller installationer av vp som det dröjer 5 år eller mer innan de har betalt sig. Då elpriset är svårt att förutse ens ett år framåt, så bör man nog fundera på alternativen. En del satsar uppåt 200000 (eller rentav mer), och då kan man bli betänksam.

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #7 skrivet: 04 mars 2006, 10:57:08 »
Ja det är som jag sagt kombinationen sol & vp blir mer & mer intressant!
Man skall vara klar över att solvärme med ca 10m2 panelyta inte ger mer än ca 4000kwh/ år. Det kan aldrig ge mer än vad man förbrukar. Dvs använder man inte mycket varmvatten och värme från vår till höst så blir solvärmeproduktioen mindre än så.
Jag har haft solvärme i ca 10år. Jag får allt varmvatten i stort sett från mitten på mars till mitten på Oktober. Bekymmersfritt sedan jag installerade har jag inte behövt reparera något överhuvudtaget, det bara fungerar. Dock är som sagt produktionen begränsad samt att det ger överskott när man behöver det som minst.

Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #8 skrivet: 04 mars 2006, 11:41:16 »
Elpriset kommer att tredubblas ..... Undrar det, om priset, dvs marknadspris före alla skatter och avgifter, långsiktigt kommer att bli 1 kr/kWh i stället för dagens 0,4 kr/kwh kommer en stor del av den energikrävande industrin att slå igen vilket minskar efterfrågan på el. Vet inte vad som finns kvar i Ljungaverk av elektrokemisk industri men den lär försvinna. Likaså smältverket på Vargön (om det finns kvar, har inte hört talas om det på några år). Den arbetslöshet som följer kommer att få politiska konsekvenser. Det kommet också att göra investeringar i nya kärnkraftverk mycket lönsamma.

Jag har svårt att tro på elpriser på den nivå Björn Karlsson talar om kommer att kunna vara mer än några år. Det politiska priset kommer att bli för högt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #9 skrivet: 04 mars 2006, 12:12:36 »
Idag ligger elpriset på strax under 1 krona om man räknar in skatterna.
Vilket skulle då i framtiden skulle bli ca 3 kr enligt Björn Karlsson.
Men är det inte så, att man spar in investeringskostnaden på 1/3 av tiden om man jämför med dagens elpris?
För man måste väl jämföra med vad man hadde i förbrukning innan man gick över till bergvärme?

Och dessutom, som några i tidigare inlägg noterat. Så brukar de olika energislagen följas åt.
Men att energipriser kommer att öka det är nog troligt. Detta är en stor del i regeringens och dess stödpartiers arbete med
"Grön skatteväxling".
Mer finns att läsa om detta i Föreningssparbankens "Lönsamt att lära sig om energiekonomi".

Där man nog kan dra slutsatsen, att vi som har eget hus kommer att få betala en ökad andel till statsbudgeten än andra. Även om de som hyr sitt boende kommer att få ökade hyreskostnader även de (den som är fastighetsägare, måste ju täcka upp sina ökade kostnader). Men det kommer ju inte att synas som skatt. Smart va?
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #10 skrivet: 04 mars 2006, 12:27:51 »
Björn borde gå i ide. Knappast det kommer bli 3kr.

Pellets priset har brakat iväg det oxå.
Priser på http://www.pellets.net/
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #11 skrivet: 04 mars 2006, 12:53:23 »
Björn borde gå i ide. Knappast det kommer bli 3kr.

Pellets priset har brakat iväg det oxå.
Priser på http://www.pellets.net/
Mitt hus drog ca 3.5 kbm olja,
Stämmer det att det skulle bli ca 7 ton pellets a 2000.- Dvs 14000.- / År ?

Mycket är pellets, billigt är det inte ...
/Erland

170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Pedrollo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #12 skrivet: 04 mars 2006, 13:07:26 »
Det är nog sant att priset på el kommer stiga och detta kommer att gälla all energi.

Men det kommer att lämna stort utrymme för utveckling av nya produkter och kostnadseffektiva investeringar för alla som förbrukar energi.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #13 skrivet: 04 mars 2006, 13:44:22 »
Dessutom verkar det som merparten av pellets importeras från Kanada, hur smart är det?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #14 skrivet: 04 mars 2006, 14:07:29 »
Vart har du fått det ifrån
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 616
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!