Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?  (läst 20017 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #15 skrivet: 07 februari 2013, 20:01:09 »
Som allt man testar så måste det ske under kontollerade förhållanden och med borttag av yttre skillnader därför testas värmepumpar i ett antal typfall enligt EN 14511:2011. Typfallen är olika intemp brine och uttemp värmebärare.

Detta gör att man kan jämföra pumparna i de olika typfallen. Se testrapport här http://institute.ntb.ch/fileadmin/Institute/IES/pdf/PruefResSW130128.pdf

I verkligheten finns många saker som påverkar tex vilken extern pump används, hastigheten, flödesmotstånd, isolering på hus (även om de är olika stora så skiljer det åt) varför varje installation blir unik.

Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #16 skrivet: 07 februari 2013, 20:52:34 »
Det står rätt bra vilka värden man använt i energi myndighetens test när det gäller test av cop men inte hur dom räknat fram årsvärmefaktorn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #17 skrivet: 07 februari 2013, 21:25:10 »
Nä, jag letade efter just det, men det var bara en förklaring av vad man öht avsåg. Det angavs bra temperaturer osv, men inte hur man verkligen gjort. Ett och annat kan ju tänkas ha interpolerats men det står inget sånt. Eftersom det inte är en tidning utan en websida var det ju inte platsbrist så de kunde ha varit lite generösa med informationen. Det är lite slöseri att göra ett dyrbart test och sedan inte presentera det ordentligt.
« Senast ändrad: 07 februari 2013, 21:42:31 av Mezzner »
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #18 skrivet: 07 februari 2013, 21:49:36 »
Som allt man testar så måste det ske under kontollerade förhållanden och med borttag av yttre skillnader därför testas värmepumpar i ett antal typfall enligt EN 14511:2011. Typfallen är olika intemp brine och uttemp värmebärare.

Detta gör att man kan jämföra pumparna i de olika typfallen. Se testrapport här http://institute.ntb.ch/fileadmin/Institute/IES/pdf/PruefResSW130128.pdf

I verkligheten finns många saker som påverkar tex vilken extern pump används, hastigheten, flödesmotstånd, isolering på hus (även om de är olika stora så skiljer det åt) varför varje installation blir unik.

Tysk grundlighet   tummenupp, en sÃ¥dan sammanställning fÃ¥r vi nog aldrig se för den svenska marknaden om inte tyskarna fÃ¥r jobbet...
ÅrsCOP är ju helt värdelöst om det är olika hus för olika pumpar....hellre då denna tyska tabell.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #19 skrivet: 07 februari 2013, 22:24:41 »
Som allt man testar så måste det ske under kontollerade förhållanden och med borttag av yttre skillnader därför testas värmepumpar i ett antal typfall enligt EN 14511:2011. Typfallen är olika intemp brine och uttemp värmebärare.

Detta gör att man kan jämföra pumparna i de olika typfallen. Se testrapport här http://institute.ntb.ch/fileadmin/Institute/IES/pdf/PruefResSW130128.pdf

I verkligheten finns många saker som påverkar tex vilken extern pump används, hastigheten, flödesmotstånd, isolering på hus (även om de är olika stora så skiljer det åt) varför varje installation blir unik.


Jo, självklart är det så att man måste exkludera alla skillnader utanför den värmepump det handlar om. Dels måste det ju vara LIKA för de pumpar man testar, och så ska det ju helst vara relevanta förhållanden. Men även om man anger normen, så undrar jag om det verkligen görs på ett vettigt sätt. Man måste ju inte tro att det är folk som är fullkomligt okunniga som gör proverna, men till ett bra prov hör också ett bra protokoll. Finns inte det så kan man ju inte avgöra om provet är nåt att ha.
Troligen har man redovisat så klumpigt för att det ska vara lekmannaanpassat. Fast till viss del handlar de ju om att man underskattar läsarna så att det nästan blir onödigt att redovisa proverna.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad fredde_l

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #20 skrivet: 07 februari 2013, 22:51:49 »
Detta är väl den bästa jämförelsen mellan olika märken och hur de fungerar med olika temperaturer som jag sett!
http://energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Bergvarmepumpar-november-2012/?tab=1
Nibe 1145 10kw med VPB300 & 200meters borra.värmer 260m2 på 3 plan.Glad varje dag nu när jag slipper fylla på pellets!!!

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #21 skrivet: 07 februari 2013, 23:11:48 »
Detta är väl den bästa jämförelsen mellan olika märken och hur de fungerar med olika temperaturer som jag sett!
http://energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Bergvarmepumpar-november-2012/?tab=1

Helt OK... och då ær det intressanta att høgt COP på inget sætt motsvarar høg årsværmefaktor... ær det inte det som ær SCOP?
Så massa skryt om høgt COP vid vissa speciella "laboratorieførhållande" behøver inte ge høgst besparing :)
Kan ha fel men får ett intryck att av/på pumpar har større skillnad mellan angiven COP och årsværmefaktor æn de inverterstyrda...
Sneglade en gång in tiden på en Euronom ( var fascinerad av rostfri konstruktion :) men valde nog det som var mer rætt før oss... ::)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad fredde_l

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #22 skrivet: 08 februari 2013, 00:46:46 »
Hur gör ni för se års cop (SCOP). tycker det är jättesvårt få till en bra uträkning. räknar ni med ute medeltemp för varje månad för få det så rätt som möjligt? eller räknar man på medeltemperatur på orten ?
och jag antar ni räknar bort VV

Att se vad värmepumpen dragit är ju enkelt eftersom har egen mätare till värmepumpen, och även se cop om man räknar på ett enkel värmekörning är ju enkelt om man vet flödet. men räkna på vad värmepumpen gett för effekt under året känns lurigt räkna ut!
Nibe 1145 10kw med VPB300 & 200meters borra.värmer 260m2 på 3 plan.Glad varje dag nu när jag slipper fylla på pellets!!!

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #23 skrivet: 08 februari 2013, 04:19:42 »


Jag hittade en gång i tiden lite info på Energimyndighetens sida... utrækning av U-værde etc.
Sedan anvænder jag mig av grad timmar... FÃ¥r ett rimligt energibehov tror jag... ( radhuset ær inte nytt...  )
Personligen ræknar jag ej bort VV... Verkar COP før høgt dÃ¥ kanske huset ær varmare æn jag antog  :)
Daikins program førutspådde ursprungligen ett førbruk på ca 12000kWh/år och en års COP 2,7.
Numera nær jag vet bættre och lægger in andra værden i Daikins program så ær COP 2,8 med husets totala energibegov anges vara ca 22500kWh
Vilket ær mest rætt vet jag ej men det ligger nog runt 3, Ã…rs COP alltsÃ¥... Føljakligen inte sæmre en de testade pumparna  ;)
Se bifogad xls.   nÃ¥gon som tycker att detta ær helt galet? :-\
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #24 skrivet: 08 februari 2013, 09:57:45 »
Hur gör ni för se års cop (SCOP). tycker det är jättesvårt få till en bra uträkning. räknar ni med ute medeltemp för varje månad för få det så rätt som möjligt? eller räknar man på medeltemperatur på orten ?
och jag antar ni räknar bort VV

Att se vad värmepumpen dragit är ju enkelt eftersom har egen mätare till värmepumpen, och även se cop om man räknar på ett enkel värmekörning är ju enkelt om man vet flödet. men räkna på vad värmepumpen gett för effekt under året känns lurigt räkna ut!
För att kunna räkna ut cop måste man veta flödet annars blir det mer eller mindre gissning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #25 skrivet: 08 februari 2013, 12:02:39 »
Detta är väl den bästa jämförelsen mellan olika märken och hur de fungerar med olika temperaturer som jag sett!
http://energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Bergvarmepumpar-november-2012/?tab=1

Det är ju det den inte är eftersom de blandat o gett när det gäller hur pumparna varit installerade.
Givetvis blir det dålig års-cop om man har en t.ex. underdimensionerad vp, eller för hög framledning.
Eftersom det varit olika parametrar för olika vp i detta test så inses ju att det är bättre att testa alla vp på samma sätt.
Sedan med tilläggsinfon att man kan få högre eller lägre års-cop om man gör si eller så, på VARJE pump.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #26 skrivet: 08 februari 2013, 12:21:49 »
Nu hänger jag inte med har dom inte testat samtliga vp under samma förhållanden ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #27 skrivet: 08 februari 2013, 12:58:12 »
Nu hänger jag inte med har dom inte testat samtliga vp under samma förhållanden ?

Nja, denna och andra trådar om samma ämne visar på motsatsen tycker jag:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43506.0
(hittade inte den där CTC:s resultat ifrågasattes, jo här är den ju: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41651.msg450137#msg450137 )
Att nya CTC får så bra resultat var ju kraftigt ifrågasatt bla.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #28 skrivet: 08 februari 2013, 17:23:28 »
Bra resultat  Sc:,h fick inte den ett av dom sämre Ã¥rscopen pÃ¥ en helt nykonstruerad vp med höga förluster i beredaren samt halvdÃ¥ligt med vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad är det som ger värmefaktorn, COP?
« Svar #29 skrivet: 08 februari 2013, 19:34:09 »
Bra resultat  Sc:,h fick inte den ett av dom sämre Ã¥rscopen pÃ¥ en helt nykonstruerad vp med höga förluster i beredaren samt halvdÃ¥ligt med vv.

Mmm kanske, men även den vanliga värmeproduktionen verkar ju vara tveksam ut COP-synpunkt, det framkom väl inte?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!