Är det någonting man kan få åtgärdat via den femåriga garantin?
Mig veterligt så är det ingen garanti i ordets rätta bemärkelse.
Vad jag vet så säljs Sanyo i de flesta fall med två års garanti och en tre-årig "trygghetsförsäkring" som KCC står för.
Eller rättare sagt, KCC står för självrisken och värdeminskningen! Bedrägeri från ett skitföretag skulle jag kalla det för...
Om det har gått mer än två år så ska du felanmäla skadan till ditt försäkringsbolag och till din lokala reperatör.
F-bolaget (ex. Folksam) kommer då att kräva in en "offert" från din lokala reperatör vad skadan kan tänkas kosta, som sedan f-bolaget godkänner eller ej. Om skadan godkäns så ska man åter höra av sig till Rep och "initiera" reperationen...
Sen kommer Rep att skicka en svindyr faktura på jobbet som du själv betalar. Du får sedan skicka in en kopia på fakturan så betalar F-bolaget ut belopp på ditt konto minus självrisk och ev. värdeminskning. SEN tar du kopior på alla papper du har som krävs av KCC, såsom igångsättningsprotokoll, ursprungskvitto etc. och skickar in detta tillsammans med uppgifter om din självrisk och värdeminskning till KCC som då ersätter dig för detta...
MEN kanske har din pump sålts med en "Fem-årsgaranti" med ett helheltsåtagande och då gäller förstås inte mitt scenario ovan.
Många gånger har jag dock hört säljare inom hemmabutikerna, ELON etc. stå opch skryta om "Sanyos femårsgaranti" som täcker allt... och då har jag frågat om dom inte menar "trygghetsförsäkring" egentligen och har då fått till svar, "Jo, men det är samma sak!" Och NEJ, det är det inte!
Tycker att det är helt sjukt att man kan sälja något med undermånlig kvalite som sedan "vi försäkringstagare" får betala reperation av i form av höjd premie etc., pga att man ska utnyttja hemförsäkringen.
Jag har precis bytt utomhusdel på min 2½ år gamla Sanyo 123 och precis gått igenom ovan resa.
19000:- kostade allt detta som då Folksam tvingas betala!
Den var omfylld en gång utan resultat och då bytte man hela utomhusdelen.
Aldrig mer Sanyo iallafall... Hoppas dock att den fungerar som den ska kommande vinter...
Annars får Folksam betala ut ännu mer pengar...
Mvh Örjan.