Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Välja energilösning fritidshus  (läst 1851 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CGeddan

  • Gäst
CGeddan
Välja energilösning fritidshus
« skrivet: 16 oktober 2016, 21:32:26 »
Måste få hjälp att välja....
Vi skall bygga ett fritidshus i Bohuslän kommande år. 150m2, ett plan, platta på mark, sannolikt pool. Frågan är - vad ska vi välja för värmepump? Bergvärme eller en luft/vattenpump? Har inga principfunderingar vad gäller pumpen på fasadväggen eller störande ljud då vi kan placera en ute-enhet så den inte stör. Vad hade ni valt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Välja energilösning fritidshus
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2016, 22:03:07 »
Frånluftsvärmepump hade jag valt, ventilation/värme/varmvatten i samma grej.
Till poolen hade jag köpt till en poolvärmepump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Välja energilösning fritidshus
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2016, 06:11:31 »
Mmm, annars är väl det "bästa" att välja bergvärme + FTX.
En värmepump på ca 6-8 kW behövs för poolen, huset behöver mindre.
Ca 180 meters borrdjup. (Beror på hur långt ni har till berggrund)

Klart billigare blir det att välja en av de modernare frånluftsvärmepumparna från IVT, Nibe eller Comfortzone, med en uteffekt på ca 5 kW.
Men då behöver ni en poolvärmepump till den eventuella poolen.
Det blir ändå mycket billigare då en poolvärmepump inte kostar just mer än värmeväxlare + styrning som komplement till en eventuell bergvärmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Välja energilösning fritidshus
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2016, 12:00:09 »
Om det är ett fritids hus och ni inte är där jämt kanske ni vill sänka värmen när ni inte är där har för mig att det inte funkar så bra med tex Nibe 750 men tror det ev går med nya modellen 730 men hur som helst värt att kolla upp vid ev köp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Välja energilösning fritidshus
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2016, 04:04:08 »
När/hur ska fritidshuset användas? Sommarhalvåret eller året runt?

Utloggad Cgong

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja energilösning fritidshus
« Svar #5 skrivet: 18 oktober 2016, 09:03:03 »
Har nu reggat mig, därav nytt nick...
Vi kommer att främst vara där sommartid men även på vintern ibland. Om f730 klarar att hålla en låg underhållstemp 8-12 grader är den klart intressant men annars lutar det åt att gå all-in på bergvärme...

Utloggad Cgong

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja energilösning fritidshus
« Svar #6 skrivet: 18 oktober 2016, 09:20:13 »
Och - visst fungerar min FLVP som en ersättning för ett FTX-system?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Välja energilösning fritidshus
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2016, 10:18:46 »
FTX är ett ventilationssystem med Frånluft, Tilluft och värmeväXling. Värmen i utgående varma luften växlas till stor del över till inkommande friskluft som då tempereras. Har inte kompressor.

FLVP är en värmepump som ordnar ventilation/värme/varmvatten i ett. Som standard frånluftsventilation och vanliga friskluftsventiler i ytterväggarna. Det finns också tilluftaggregat till FLVP som då ger tempererad tilluft i huset istället för ventilerna i ytterväggarna. Har kompressor.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Välja energilösning fritidshus
« Svar #8 skrivet: 18 oktober 2016, 12:40:02 »
En flvp tar tillvara värmen från hushållselen och återvinner den men är ingen där behövs rätt låg vent och inte så mycket som går att återvinna heller å andra sidan lär värme behovet vara lågt med 10 grader inne.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Cgong

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja energilösning fritidshus
« Svar #9 skrivet: 18 oktober 2016, 13:19:42 »
Förlåt min otydlighet Josth. Jag menade - ersätter FLVP behovet av ett FTX-system?

Och Smurfen - "tar tillvara värmen från hushållselen"? - den tar väl tillvara all värme i inomhusluften, även den som den tillfört själv?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Välja energilösning fritidshus
« Svar #10 skrivet: 18 oktober 2016, 13:35:39 »
Har man en FLVP så behövs inte FTX, det går inte att ha både FLVP och FTX samtidigt. Gäller att bestämma sig för vilken ventilationslösning man vill ha. FLVP är dyrare än ett FTX-aggregat men FLVP löser också behovet av värme och varmvatten på samma gång. FLVP passar bra i moderna välisolerade hus såsom nybyggen är idag.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Välja energilösning fritidshus
« Svar #11 skrivet: 19 oktober 2016, 10:35:03 »
Förlåt min otydlighet Josth. Jag menade - ersätter FLVP behovet av ett FTX-system?

Och Smurfen - "tar tillvara värmen från hushållselen"? - den tar väl tillvara all värme i inomhusluften, även den som den tillfört själv?
Visst är det så men hushållselen är liksom gratis spill det du tillför via radiatorerna har man betalat för.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!