0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ni som har EcoHeat 300 pumpar. Hur klarar den av att leverera varmvatten?Jag har nämligen en riktigt gammal IVT pump som ska bort och ersättas av en ny pump och till saken hör att jag nyss har installerat ett massagebadkar på 370 liter och som det är nu måste det fyllas i 2 steg vilket inte är så roligt direkt.Jag blev dock informerad av en säljare (märkesoberoende) att nya CTC skulle funka bra och att de värmde vattnet kontinuerligt och det låter ju onekligen lockande men å andra sidan så är han ju säljare också så det skulle va kul att höra hur de funkar av någon användare också.Är det några nackdelar med dem?
Vi har ett ~200L-badkar, och det fylls just nu via duschslang, så det går inte så fortigt.. Vet ej hur vår 308:a skulle orka om det spolas tokfort. En bugg (tycker jag iaf) är att den har tidsgränser hur länge den ska fortsätta hålla på att producera varmvatten/värme ifall den andra sorten behövs och det är minst 10 minuter.. Börjar jag få kallvatten och den har fått för sig att den ska värma golvet (betongplatta, 50 ton? reaktionstiden där mäts i dygn, inte sekunder) så vill jag att den ska byta över till att göra varmvatten direkt, inte köra vidare med golvvärme i 10 minuter till..Har inte hunnit ha den under riktig vinter än, under sommaren så hjälper ju värmedelen till att göra varmvatten också, men när värmebehov finns så kommer den delen vara svalare och därmed sämre varmvattenmängd..Den har en "extra varmvatten"-funktion som man antingen kan schedulera enligt veckoschema eller säga "nu!", då kämpar den mer att göra mer varmvatten under tiden man sagt, både med VP och el.Sätter man pumpen i varmvatten-eco-läge så hålls värmedelen (som hjälper till att göra varmvatten oxo) lägre än om man har i normal eller "mycket vv"-läge.
Vårt badkar fyll upp ganska långsamt också oavsett om man använder "vattenfallet, jetmunstyckena eller duschen. Det sitter säker någon begränsning i väljaren eller kranen för personligen tycker jag att det är helkasst tryck/flöde och det hade vi inte innan och ledningarna är marginellt större än innan (16mm nu 15 mm innan) så det borde inte bli någon dramatisk skillnad. Fördelen kan ju vara just det att en värmepump hinner värma vattnet under tiden kanske, åtminstone om man trycker igång extra varmvatten funktionen.
Sen skulle jag inte rekomendera CTCs nya 300 serie. Läs den stora tråden "Ny Bergvärme från CTC!" här i CTC forumet där vi tittade på hur den egentligen arbetar....
I jämförelse med andra märkens pumpar av samma storlek och under likvärdiga förhållande ligger mina kostnader för driften i underkant.Förresten, vem bryr sig om cop-beräkningar som görs någon gång under pumpens gång. Det är kostnaden för hela driften som är det viktigaste. Och där ligger CTC-300 serie, i förhållande till övriga märken mycket bra till.
Tjena!Jag kan väl inte så mycket i ämnet men har en liten annan slutsats än Göran Det var mycket strul ett tag och skrevs mycket men efter att dom släppte ny mjukvara så kan inte jag klaga på den iaf. När vi på slutet började posta kurvor med nya mjukvaran så dog tråden av någon anledning, jag tolkar det som att det då inte borde vara så mycket kvar att klaga på, men som sagt jag vet att Göran tycker helt annat.Det jag vet är att min 308 med markslinga som står i bandrummet rullar på och dom kurvorna jag har tagit ur och även postat i andra tråden tycker jag ser helt ok ut och ingen har väl skrikigt särskligt högt över dom. Men vi har inget badkar utan dush, jag kör i ekonomi läge på vattnet och ungarna kan mycket väl köra slut på det (bra varmt och stort flöde, suck..) men spets har bara gått in någon gång.
För att vara säker på att ha vatten till ett badkar på 370 liter så kan du:Installera en VP utan VVB + VVB på minst 300 literInstallera en VP med VVB + el-VVB på ca 100 literInstallera en VP med VVB och trycka på extra VV-funktionen en stund innan du tappar upp badet
Är det någon som kan sammanfatta den tråden eller snarare problemet med hur den jobbar för min dyslexi och 58 sidor lång tråd är ingen bra kombination...
Det där var väl en konstig slutsats, har du provat att köra fler märken än CTC?För min VP har också en driftkostnad som ligger en bit under den kalkyl som installatören gav.Jag tror detta gäller de flesta, men man hör nog bara talas om de som kalkylen spricker för, övriga klagar ju inte.
Samma klimatområdeSamma typ och storlek av fastigheterSamma byggfirmaSamma oljeförbrukning innan byte till BVPDetta är mitt underlag för att jämförar driftkostnader för olika märkens BVP av samma storlek.Min 308 pump arbetar på följande sätt:Vid behov av VV jobbar pumpen mot inställt bör-värde för varmvatten.Vid värmebehov jobba pumpen mot bör-värdet för värmesystem, som styrs av injusterad kurvlutning och utetmp.Påstående att pumpen jobbar med massa av övertemp. vid produktion av vatten för värmesystemet är alltså helt felaktigt.
Var det inte också så att CTC som tidigare hade en jämn temperatur ut på elementen via shunten hela tiden, nu istället stänger shunten under varmvattenvärmningen? Troligtvis för att kunna få så mycket varmvatten som möjligt. Men min fråga (som är lite off topic i denna tråd) är om shunten öppnas igen långsamt så att eventuella knäppningar i elementen undviks eller så snabbt som möjligt för att återta börvärdet till elementen och därmed riskerar knäppningar i rören?
Öppnar stegvis. Inga knäppningar. Märks inte på innetempen.
Jag har en CTC310 och nu under sommarmånaderna när den bara gör varmvatten med drygt 50C in och drygt 60C ut, så har jag ett "COP" på över 4. Detta "COP" är elförbrukningen före bergvärme (elpatron i oljepanna) jämfört med nuvarande förbrukning. Med så höga temperaturer IN/UT borde man väl inte ha så högt "COP" men trots det så blir det så i praktiken, vet i faen hur det går till men det är väl nåt elektroniskt...
Jag har en CTC310 och nu under sommarmånaderna när den bara gör varmvatten med runt 50C in och drygt 60C ut, så har jag ett sommar "COP" på upp mot 4. Detta "COP" är elförbrukningen före bergvärme (elpatron i oljepanna) jämfört med nuvarande förbrukning. Med så höga temperaturer IN/UT borde man väl inte ha så högt "COP" men trots det så blir det så i praktiken, vet i faen hur det går till men det är väl nåt elektroniskt...