Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline 4 Markvärme. Startar ej  (läst 2296 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jimmyw

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
IVT Greenline 4 Markvärme. Startar ej
« skrivet: 12 oktober 2010, 07:56:35 »
Hej allesammans,

Jag är ny här på forumet och först och främst vill jag säga att det är kanon att ett sådant här forum existerar. Mycket läsvärt här.

Jag har en IVT Greenline 4 till min markvärme. Den styrs med utetemperatursgivare och kurvstyrning på själva enheten. Problemet jag har är att den inte startar nu när det är kallt ute. Den producerar varmvatten utan problem när den skall, men den startar inte för att värma upp vattnet till radiatorerna. Den har väl dock startat någon gång vilket inneburit att man kännt någon form av tempökning i radiatorerna (från kallt till nästan kallt, men alltså inte varmt).

Vad kan det vara för fel? Är det utegivaren som är kass så att enheten inte känner av att den skall starta eller är det något annat?

Tacksam för hjälp.  :)

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline 4 Markvärme. Startar ej
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2010, 08:49:42 »
Jag misstänker också utegivaren.
Du kan ju testa att ställa upp fininställningen på max och se om den värmer radiatorerna?

Ett alternativ är annars att växelventilen fastnat i läge för VV-laddning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jimmyw

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline 4 Markvärme. Startar ej
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2010, 10:33:05 »
Tack för svaret.  :)

Fininställningen, är det hysteresen du tänker på då? Eller menar du att jag skall höja kurvan?

Tror växelventilen fungerar. Såg att den vred sig igår efter att den var klar med produktionen av varmvattnet. Om växelventligen inte fungerar, kan den styra så att värmepumpen inte startar? Dvs. om den har fastnat i sitt läge så upplever värmepumpen att den redan nått temp och inte väljer att producera mer till radiatorerna.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Greenline 4 Markvärme. Startar ej
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2010, 10:40:32 »
Har du köpt huset nyligen?
Det kan vara tidigare ägaren som justerat ned kurva/parallell/hysteres för att värmepumpen inte skall starta för värme under kalla vårnätter när man som regel inte behöver mer värme i huset.
Kan också vara glapp på någon av justeringarna, prova motionera potentiometrarna lite.
Annars är det ju inte ovanligt att utegivare börjar visa fel, även om jag inte kan påminna mig att detta varit ett problem på IVT:s minsting.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jimmyw

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline 4 Markvärme. Startar ej
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2010, 10:57:16 »
Hej Rickard och tack för svaret.

Vi köpte huset för ett årsedan och då fungerade systemet. Jag har testat att ändra på kurva/parallell/hysteres tidigare utan resultat tidigare. Kan dock försöka motionera potentiometrarna lite som du säger.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT Greenline 4 Markvärme. Startar ej
« Svar #5 skrivet: 12 oktober 2010, 11:31:32 »
Annars är det ju inte ovanligt att utegivare börjar visa fel, även om jag inte kan påminna mig att detta varit ett problem på IVT:s minsting.

Det är väl samma givare till de flesta värmepumpar? De strular ibland.
Det finns en tabell i manualen som visar vilken resistans givaren skall ha vid olika temperaturer. Om du har en multimeter kan du mäta resistansen i givaren genom att först koppla loss den från värmepumpen. Ett sätt är ju att skruva loss själva utegivaren som sitter i dosan och gå till en TV-mek eller liknande och be honom mäta den.

Finns det en yttre cirkulationspump? Den har väl inte stannat?
Testa att motionera växelventilen. Sök på forumet så får de veta hur det går till.


Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!