Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Normalt ?  (läst 4800 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Diplomat 8
Normalt ?
« skrivet: 06 februari 2005, 17:40:17 »
jag har läst av antalet timmar efter 1 år på min D8 och den har då gått i 4160 tim, är detta normalt ?

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Normalt ?
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2005, 20:12:07 »
normalt under 1 år är ca 3500-4500 timmar för en vp..
Din vän i nöden.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Normalt ?
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2005, 20:24:18 »
jag har läst av antalet timmar efter 1 år på min D8 och den har då gått i 4160 tim, är detta normalt ?


4160 timmar tyder på att du har låg effekttäckning, kanske tom under 50%, eller också går pumpen mycket under sommarhalvåret. Pool?

Men onormalt är det inte. Har du många timmar tillskott? Kolla i så fall vilka utfästelser firman som installerat gjort.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Sören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Diplomat 8
SV: Normalt ?
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2005, 10:43:28 »
Pool har jag inte men däremot så finns källare så jag har ställt in att pumpen kör ut min. 26 gr, det blir så rått annars. Hitills har tillskottet varit på 92 tim steg 1 och 28 steg 2 men då har det varit problem med att pumpen stannade vid flera tillfällen pga att mjukstartsreläet pajade. Det jag är lite orolig för är hålet då det nu ligger stadigt på -1 in -5 ut.

admin

  • Gäst
admin
SV: Normalt ?
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2005, 10:57:28 »
Köp en Woods avfuktare till källaren istället, den avfuktar luften så det inte känns rått, samtidigt värmer den litegrann.
Tror inte att driften av den blir dyrare än värmepumpens drift.

Kör du VP:n för grundvärme sommartid får du väl dels fler starter än nödvändigt, men även ett större värmeuttag än normalt på sommarn när borran egentligen skall få vila lite.

Men det är klart, använder ni källarn som boningsrum så kanske ni vill ha lite mer värme än vad avfuktaren ger.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Normalt ?
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2005, 17:24:37 »
Som Rickard antyder, det gÃ¥r INTE att driva ut fukten med högre temp. Jag köpte en avfuktare i höstas det rekommenderar jag varmt  ;D

Relativ fukthalt minskar dockmed ökad temp, så viss bäring finns det kring rumstempen, men då det kostar massor att höja tempen i källaren så är det inte att rekommendera.
Är källaren "oisolerad" kostar det nästan hur myccket som helst att värma källaren.
Jag använder min som gammaldags källare temepen ligger kring 16 grader.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad MF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sover numera gott om nätterna!
SV: Normalt ?
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2005, 23:08:30 »
normalt under 1 år är ca 3500-4500 timmar för en vp..

Hur många timmar räknar du för vv, är det där differensen ligger!
Thermia D8 148m aktiv borra. 208 m2 uppvärmd yta inkl. källare i Sundsvall. Byggår -1957

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Normalt ?
« Svar #7 skrivet: 22 februari 2005, 00:01:23 »
Instämmer i Rickards och Bertils kommentar om avfuktare.

Jag köpte en Woods modell stor och efter en dag kändes min källare varm även om temperaturen inte steg speciellt mycket. Hus byggt 1920 med obefintlig dränering. Just nu används den till att torka garage + en hög med råspont (som var bra fuktigt).
Tyvärr inget svar pÃ¥ om dina 4160 timmar är normalt, men eftersom hela gänget här tycks besitta kreativa hjärnor sÃ¥ drar det iväg ibland.  ;D
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad Sören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Diplomat 8
SV: Normalt ?
« Svar #8 skrivet: 22 februari 2005, 21:24:51 »
Tack för svaren men vad tror ni om tempen i hålet -5 ut -1 in har även varit -2 in vid några tillfällen ?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Normalt ?
« Svar #9 skrivet: 22 februari 2005, 23:29:17 »
Borran.. -1 !! har du kört ungefär ett år? då kommer inte tempen att sjunka mer än ytterst marginellt, kanske en halv grad till....
Liiite onödigt vek borra men helt klart inom vad som får anses normnalt.
Nackdelen är ju att elförbrukningen stiger kraftigt med en kallare borra...
I dina papper finns nog ett diagram för olika brinetemperaturer... Saknar du det finns det ett här som beskriver NIBE´s maskiner kolla lite på det.
Det funkar ju ungefär lika på alla pumpar...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!